Fotó: Veres Patrik / Privátbankár.hu |
Hatalmas átalakulás és robbanásszerű növekedés előtt áll a sharing economy, azaz a megosztáson alapuló gazdaság - állította Mark Barnett, a Mastercard angliai és ír régiójának igazgatója és Kapil Mokhat, az Airbnb fizetésért és partnerkapcsolatokért felelős vezetője a Money 20/20 Europe fintech konferencia hétfői keynote előadásában.
Cikkeink, beszámolóink a Money20/20 Europe-ról >> |
Arjun Kharpal CNBC-s techújságíró kérdésére Mokhat elmondta: rakétasebességgel fejlődnek ezek a cégek, de ami nagyon fontos, hogy már nem csak a millenial korosztály használja ezeket a szolgáltatásokat, hanem az idősebbek is, ráadásul az Airbnb-nél mérhető módon látszik, hogy már nem csak a kispénzű fiatalok, vagy a partiállatok keresik a kiadó lakásokat, hanem a családok is a kisebb-nagyobb nyaralásokhoz.
Barnett szerint még a növekedés ellenére is felfoghatatlanul sok a kihasználatlan kapacitás, amelyekből egy átlag ember is pénzt csinálhat a sharing economy segítségével. Neki például két kocsija van otthon, amelyek ahelyett, hogy a garázsban állnának, akár most is kereshetnének neki pénzt.
A bizalmat te őrzöd
Nem mehettek el a résztvevők az Uberrel kapcsolatos botrány mellett - erről bővebben itt írtunk -, így felvetődött a megromlott bizalom kérdése az ügyfelek és ezen cégek között. Az Airbnb éppen a bizalom fenntartása miatt vállalta azt, hogy biztosítja a lakáskiadókat a váratlan károk miatt, ezért egy egymillió dolláros alapot különítettek el és elindították a Host Guarantee programot. Mokhat szerint a bizalomért a cégnek kell tennie lépéseket, csak így lehet meggyőzni az ügyfeleket, hogy jó kezekben vannak.
A Mastercard képviselője szerint viszont szabályok vannak. Olyan szabályok, amelyek mentén épülhet a bizalom, ám ha ezek a szabályok nem lennének, együttműködés is pillanatok alatt omolhat össze. Ilyen szabály például, hogy nem használjuk más kártyáját engedély nélkül, nem lopunk adatokat, a kibocsátó pedig tartja magát az ígéreteihez és biztosítja a szolgáltatást, amit az ügyfél igényel. Ezek mentén épülhet a bizalom.
Ez lesz a következő nagy durranán?
A Mastercard is tetszteli az pénz forradalmával kecsegtető blockchain technológiát, de abban mindkét szakember egyetértett, hogy még nem elég elterjedt a technológia, kellenek az ezt használó appok, el kell érni egy bizonyos felhasználói számot. A Bitcoinnal kapcsolatban hasonló áttörésre számítanak. Hiába könnyítené meg a kriptopénz több millió ember számára a belépést a kereskedelem világába, egyelőre nem számolna ezzel komolyan.
A fizetés jövőjével kapcsolatban Barnett elmondta: várják már és dolgoznak a plasztik mentes világon, amikor nem kell egy kártyát sem magaddal hordanod, csak telefont. (Bővebben erről a Mastercard technológiai fejlesztésért felelős alelnökével beszélgettünk, interjú hamarosan).
Az Airbnb azt tapasztalja, hogy még mindig nem tekintenek élményként a fizetésre a felhasználók, csak túl akarnak esni rajta, lehetőleg minél kényelmesebben. A platformjukon senki sem akar a pénzzel foglalkozni. Tőlük azt várják el, hogy amikor kibérelnek egy ingatlant, akkor jusson el a pénz A-ból B-be, de nekik a lehető legkevesebb dolguk legyen ezzel.