A bankoknál jobban kedveljük a takarékokat
A takarékszövetkezetek nem bankok?A bankok feladata, hogy profitot termeljenek tulajdonosaiknak. A takarékszövetkezetek alapfeladata ezzel szemben az, hogy a tulajdonosi kör, a tagság szolgáltatási igényeit kielégítsék – a profitelvárás valahol jóval hátrébb van a sorban - mondta nemég a Privátbankárnak adott interjúban Éliás Csaba, a Takarékbank fb-elnöke. A Pátria Takarékszövetkezet alelnök-ügyvezetője beszélt a Privátbankárnak hátszélről, identitászavarról és arról, mire jó az államnak a frissen vásárolt Takarékbank-tulajdonrész. Részletek >> |
Többet tud a lakosság a takarékszövetkezetekről, mint egy éve - derült ki a TakarékBank megbízásából tavaly év végén végzett reprezentatív kutatásból. 2012-ben a megkérdezettek 40 százaléka a takarékszövetkezetekre a „sok takarék egységes hálózatát” és „a hazai tulajdonú vidéki pénzügyi szolgáltatót” találta jellemzőnek, ezt a két alapvető vonást 2011 februárjában még csak a megkérdezettek 25 százaléka jelölte meg.
A nagyobb ismertséghez a korábbinál pozitívabb benyomás társul. Az egytől tízig terjedő szimpátiaskálán ugyanis a takarékszövetkezetek 2012 végén 7-es átlagos értéket kaptak, eggyel kedvezőbbet, mint 2011-ben. A bankok helyezése ugyan ennél valamivel alacsonyabb, de a számok összességében azt mutatják, hogy a hitelintézetek általános megítélése inkább semlegesnek mondható, mint ellenségesnek.
Vidékiek pénzintézete
A takarékokról alkotott képet egyértelműen a vidékhez kötődés és a személyes ügyfélkapcsolat határozzák meg. A válaszadók 90 százaléka inkább a vidékiek, mint a városiak pénzintézetének tartotta a takarékszövetkezeteket, ahol egyszerű ügyféllé válni (72 százalék), és személyre szabott megoldásokat kínálnak (67 százalék).
Ámbár tavaly első sorban a devizahitelek kiváltásához nyújtott segítség kapcsán kaptak nagyobb figyelmet a takarékok, azokat a felmérésben résztvevők 72 százaléka továbbra is inkább a megtakarítók, mint a hitelfelvevők pénzintézetének tartja. A megkérdezettek több mint 60 százaléka modern és újító hozzáállású hitelintézetként jellemezte a szövetkezeti hitelintézeteket.
Meglepően nagyok a kicsik
A felmérésben résztvevők kisebbnek gondolták az 1600 fiókból és közel 1000 bankjegykiadó automatából álló takarékszövetkezeti hálózatot, ahogy arra sem számítottak, hogy a takarékszövetkezetek ügyfélköre már majdnem eléri az 1 milliót.
A megkérdezettek támogatták ugyanakkor, hogy az egyenként túl kicsi hitelintézetek TakarékPont hálózatba szerveződve vegyék fel a versenyt a bankokkal. Ez az elgondolás a válaszadók 91 százalékának tetszett.