Az MNB összesen 70 millió forint bírság megfizetésére, s a jogszabályoknak való megfelelésre kötelezte az Equilor Befektetési Zrt.-t a működését érintő prudenciális és fogyasztóvédelmi jogsértések miatt. A társaságnál feltárt szabályszegések az ügyfeleknek nem okoztak károkozással járó érdeksérelmet, s a hazai tőkepiac biztonságos működését nem befolyásolták.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a tőkepiac számos szereplőjét érintő célvizsgálat-sorozat keretében vizsgálta az Equilor Befektetési Zrt. (Equilor Zrt.) tevékenységét.
Az utóbb egyesített vizsgálatok során az MNB elsődlegesen azt ellenőrizte, hogy a befektetési szolgáltató miként tesz eleget az ügyfélkövetelések védelmére, s az ügyfélpénzek kezelésére vonatkozó alapvető jogszabályi előírásoknak.
Az előbbieken túl az MNB átfogó jelleggel tekintette át a társaság működésében megjelenő kockázatokat, a kockázatértékelés és kezelés módját, továbbá a törvényi előírások betartását.
Engedély nélkül mozgatták a pénzt
Az MNB vizsgálata során nem talált ügyfélpénzek eltulajdonítását eredményező visszaélést, ugyanakkor különös súllyal értékelte, hogy az Equilor Zrt. ügyfélmegbízás hiányában hajtott végre ügyféltulajdonban lévő pénzügyi eszközre vonatkozó tranzakciókat.
Gond a tájékoztatással
Az eljárás az előbbieken túl az előzetes ügyfél-tájékoztatásra, a nyilvántartások vezetésére, az adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettségre, a portfóliókezelési és közvetítői tevékenységre, s az informatikai rendszerek működésére vonatkozóan több hiányosságot is feltárt.
Megállapította továbbá, hogy az Equilor Zrt. működése során nem biztosította a jogszabályoknak megfelelően a saját tulajdonú, illetve az ügyfelek pénzügyi eszközeinek elkülönített kezelését, s annak ellenőrizhetőségét. Emellett a vizsgálat rámutatott arra, hogy a szolgáltató – többek között az ügyfelek azonosítása körében – a pénzmosás megelőzésére vonatkozó jogszabályi előírásoknak sem felelt meg maradéktalanul.
Nem kezelték jól a panaszokat
Az MNB ellenőrzése keretében fogyasztóvédelmi szempontból is vizsgálta az Equilor Zrt. tevékenységét, s feltárta, hogy a befektetési vállalkozás panaszkezelési szabályzata hiányos volt, azt nem jól látható helyen tette közzé honlapján, több esetben késlekedett a panasz megválaszolásával, illetve a már kivizsgált esetekre vonatkozó ismételt ügyfélkifogásokat – a vonatkozó előírások ellenére – nem tekintette panasznak.
A bírságösszeg meghatározása során az MNB súlyosító körülményként vette figyelembe különösen a szabályszegések egy részének rendszerszintű, többszöri vagy ismétlődő jellegét, illetve az Equilor Zrt. jelentős piaci részesedését. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor az, hogy a társaság a hiányosságok egy részét eljárás közben orvosolta, továbbá az, hogy a vizsgálat a jogsértésekkel összefüggésben nem tárt fel megvalósult ügyfél-érdeksérelmet.