A Waberer's International Zrt. telephelye Budapesten. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd |
A Privátbankár.hu és a Budapesti Értéktőzsde rendezvényén, a BÉT Akadémia-Professzionális befektetői fórumon két nagy múltú, 1948, illetve 1851 óta működő társaság, a Waberer's International és az ANY Biztonsági Nyomda mutatkozott be. A Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója, Lajkó Ferenc szerint a Waberer's-sztori 70 éves, de 23 éve 1994-ben kezdődött a modern kori történetük a privatizációval.
Most is büszkén elmondta, hogy kezdetben 130 kamionjuk volt, ma 3787 van, 5014 járművezetővel, mintegy 3300 ügyféllel és 197 ezer négyzetméter raktárkapacitással. A részvényeket július elején vezették be a tőzsdére.
Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója. |
A cég lényegében két dologgal foglalkozik, tudatosan nagyon fókuszált stratégiával: az egyik a nemzetközi távolsági fuvarozás. A másik a regionális kontrakt logisztika, ami a fuvarozáson kívül raktározást és más áruműveleteket (komissiózás, matricázás stb.) is tartalmaz. Míg az első üzletág egész Európát behálózza, az utóbbi inkább a szűkebb régióra koncentrál, de ebben az üzletágban is szeretnének nemzetközileg terjeszkedni a szomszédos országokba.
Visszaforgatják a nyereséget
Ez egy növekedési papír, eddig sem nagyon fizetett osztalékot, középtávon legalábbis ezután sem tervezik. A nyereséget szeretnék folyamatosan visszaforgatni a növekedés finanszírozására. Ezt indokolja az is, hogy eddig a cég átlag feletti növekedést ért el. „Tízszer akkora volt a növekedési tempónk, mint az európai gazdaságé” – mondta el a vezérigazgató.
A cég innovatív, új technológiai rendszereket fejleszt. Méretéből kifolyólag is növelni tudja hatékonyságát, és erősen nyereséges. Az övé a legnagyobb saját tulajdonú kamionflotta a maga szegmensében (FTL).
A piac hatalmas
A cég az organikus növekedésre, új vevők megszerzésére ugyanúgy koncentrál, mint az akvizíciókra. Az organikus növekedés évi 7-9 százalékos volt eddig. Átlagosan minden második évben vannak akvizíciói is, utoljára egy lengyel céget vett a tőzsdei bevezetéssel szerzett tőkéből.
Még ha meg is duplázzuk méretünket, maga a piac hatalmas és bővül, így nem jelent korlátot a Waberer's számára, tudunk további piaci részesedést szerezni – mondta el Lajkó Ferenc. Az ügyfeleknél ráadásul konszolidációs trend van, egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, ezeket a kisebb fuvarozók már nem tudják kiszolgálni, csak a nagyok. Az európai piac nagyon töredezett, a fuvarozó cégek 85 százaléka kevesebb mint tíz kamionnal rendelkezik, így komoly igény van a nagy és professzionális cégekre, a Waberer’s szeretné vezetni a fuvarozási szakma európai konszolidációját.
– mondja a nagy és professzionális cég.
Jó dolog tőzsdén lenni
Pozitívumként említette a szakember, hogy a tőzsdei jelenlétnek köszönhetően tőkepiaci finanszírozáshoz is hozzá tudnak jutni, nem csak a bankhitelekhez. Ez az akvizíciók szempontjából jól jöhet.
„Amit ígértünk a tőzsdei bevezetéskor a befektetőknek, azt leszállítottuk” – tette hozzá. „Az első félévben például több mint 13 százalékkal növeltük az árbevételünket a tavalyi első félévhez képest. Ez ráadásul szimpla organikus növekedés, a lengyelországi bevásárlás csak a második félévben fog megjelenni a beszámolókban” – így a vezérigazgató.
Változik a cég neve
A cég nevéről kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta, hogy bár hivatalos felmondás a Waberer's név használatáról szóló szerződéssel kapcsolatban – amely még több évig mindenképpen élni fog – egyelőre nem érkezett, az átnevezés előkészítését megkezdik. Fokozatosan, több éves folyamaton keresztül tervezik a név lecserélését. A színek és a logó viszont a cég tulajdonában vannak.
A még nem hivatalos elképzelések szerint a logisztikai üzletág súlyát növelnék középtávon. Jövőre a logisztikai üzletág számára is keresnének felvásárlási célpontot.
Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója. |
Jönnek az önvezető kamionok
Döntő változások jöhetnek a szállítmányozásban, például a sofőr nélküli kamionok – vetették fel a rendezvényen. Lajkó Ferenc szerint a sorkatonaság korábbi megszűnésével megszűnt a sofőrképzés jelentős része, fogy a sofőrgárda, hiány van sofőrökből külföldön is. Magyarország még viszonylag jól áll.
A közúti szállítás aránya viszont évtizedek óta 70 százalék felett bebetonozódott Európában. A kamionokra tehát nagy szükség van, ezért az automatizálási fejlesztések várhatóan felgyorsulnak majd. Nemrég még 20 évet jósoltak, ma már csak 10 évnél tartanak a szakemberek, ha meg kell becsülni, mikor terjednek el nagy szériában az önvezető kamionok. Már ma is rengeteg technikai megoldás, számítógép van a kamionokban, amelyek rengeteg adatot szolgáltatnak.
Tudjuk, hogy fékeztél tavaly nyáron
A GPS csak a kezdet volt 15 évvel ezelőtt, ma a jármű minden rezdüléséről, például a fékezésről és a gyorsulásról is pontos adatai vannak a központnak. A feladatot, a tankolás, megállások, rakodás helyszíneit digitálisan küldik a sofőröknek, a Waberer's ezekben a fejlesztésekben élen jár. A cég nagyon várja az önvezető technológiákat és elsők között jelentkezik tesztelésükre.
Ha recesszió jönne, és például visszaesne 20 százalékkal az áruforgalom Európában, akkor a Waberer's saját kamionjaira rakná azokat a rakományokat, amelyeket ma kisebb fuvarozóknak ad át – hangzott el. Jelenleg a fuvarok mintegy 19 százalékát adják ki más vállalkozóknak.