Meglepte a Wall Street-et a Google bejelentése, amelyet azonnal úgy interpretáltak, hogy a tulajdonosok be szeretnék betonozni pozíciójukat, akik viszont csütörtöki levelükben úgy vélik, hogy ez a cég érdekében történik. A részvényeket kettő az egyhez arányban feldarabolják, ami önmagában érthető, hiszen 2004 óta 100 dollár környékéről 650 környékére emelkedett az árfolyamuk (a 2008-as csúcs a Yahoo Finance szerint kicsivel 700 dollár felett volt).
B>A, A>C, B>C
Csakhogy a két új részvényhez nem ugyanazok a jogok kapcsolódnak majd, a kettő közül az egyik megtartja szavazati jogát, a másik viszont nem szavazó részvény lesz, C részvényosztályként – írja a Handelsblatt.com. Eladásuk bevételt eredményez az eladónak, de nem érinti a társaságra való befolyását.
Ez az alapító-tulajdonosokra, Larry Page-re és Sergey Brin-re is vonatkozik, valamint az ex-vezérigazgatóra, Eric Schmidtre, akik a hőn áhított B részvényosztály nagy hányadát birtokolják. Ezekhez eleve tízszeres szavazati jog kapcsolódik, mint a „normál”, A osztályú részvényekhez, így gyakorlatilag minden körülmények között kontrollálni tudják a céget. A két részvényosztályt eddig is sok kritika érte a kezdetektől fogva, az ellenzők hangja most várhatóan csak erősödni fog.
Prémiumnak is szánják a részvényeket
Az új részvényosztályt a dolgozók premizálására is fel szeretnék használni, a cégnél ugyanis már több mint 33 ezren dolgoznak, akiket gyakran premizálnak értékpapírral. Ez azonban eddig szintén hígította a szavazati jogokat. A részvénydarabolás további előnye, hogy a 49,3 milliárdra rúgó készpénzkészletet nem kell osztalékfizetésre felhasználni, a részvényesek a papírok egy részének eladásával juthatnak készpénzhez. A készpénzhegyek ellenére nincs napirenden újabb akvizíció, utoljára 12,5 milliárd dollárért a Motorola Mobility-t vették meg.
A cég különben köszöni szépen, jól van, a negyedéves bruttó bevétel most először haladta meg a tízmilliárd dolláros határt (10,65 milliárd volt), ami 24 százalékos növekedés egy év alatt. A nettó eredmény pedig 2,89 milliárd volt, az előző évi 1,80 után. A fogyasztók ugyan még mindig ritkán kattintanak rá a Google-reklámokra, de ütemesen növekedik a kattintások száma, 39 százalékkal emelkedett.
Hét projektet nem folytatnak
Az eredmények ellenére a keresőgigász hét olyan projektet is felad, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az alaptevékenységhez, és amelyek nem hozták a várt eredményt – írja a cég hivatalos blogja. A tavaszi nagytakarítást már korábban megkezdték, a cég élén történt változással. Ez már a harmadik olyan kampány, amelynek során projektektől válnak meg.