A Tesla a harmadik negyedévben szolid profitot tudott összehozni, és a negyedik negyedévben is egy kis nyereségre számítanak. Az egyik lényeges tényező, hogy jelentősen csökkentették a Model 3 gyártásának indítási költségeit, így ehhez a típushoz már nincs is szükség további tőkeemeléshez. Ennek ellenére Elon Musk azt mondja, a biztonság kedvéért még terítékre kerülhet egy tőkeemelés.
Nincs semmi kétség
A profitábilis negyedév nagyon jól jött, mert most meggyőzheti a szkeptikusokat arról, hogy a cég képes kihúzni azt az időszakot, amíg legyártja és eladja a már most több százezer megrendeléssel rendelkező Model 3-at, és akkor már dőlni fog a pénz, jöhetnek az újabb fejlesztések. Sokan féltek attól is, hogy a SolarCity megvétele túl nagy falat a cégnek, de így már ezzel sem lesz gond, ugyanakkor a Tesla sokat vár attól, hogy a teljes tisztaenergia-vertikumot ő gyártja legalábbis a családi házban élők részére, a tetőre szerelhető napelemtől a házban tartott, éjjeli energiát biztosító akkumulátoron át a garázsban tölthető elektromos autóig.
A cég nehéz hónapokon van túl. Az első csapás az volt, hogy meghalt egy autós, aki robotpilótát használt egy Teslában. Utána jöttek a SolarCity megvételének, finanszírozásának nehézségei. Ezek után jelentette be a cég, hogy tőkét kell emelnie a Model 3 gyártásának beindításhoz, de Musk már a hónap elején jelezte, hogy erre még sincs szükség, így a nehéz idők véget értek. A Model 3 szállítását 2017 második félévére tervezik 35 ezer dolláros kezdőáron, ami fele a most kapható legolcsóbb Model S árának.
A pénztermelő
Jelenleg a pénzt leginkább a brutális erejű, 105 kilowattórás Model S változat jelenti, amely 500 km-t tesz meg egy töltéssel, viszont ára csekély 134 500 dollárnál kezdődik. A cég 3,08 milliárd készpénzzel vagy ennek megfelelő likvid eszközzel rendelkezett a 3. negyedév végén, ez 3,25 milliárd volt az előző negyedév végén. A cég árbevétele egy év alatt megduplázódott 2,3 milliárd dollárra, nyeresége 21,9 millió dollár volt, ami 14 cent részvényeként. 2013 első negyedéve óta ez volt az első nyereséges negyedév, egy évvel ezelőtt még 223 milliós, azaz részvényenként 1,78 dollár veszteség volt.
Tesla, idei év Friss árfolyamok >>> |
Árfolyam
A papír tegnap 202,24 dolláron zárt, de az eredmény hatására a zárás utáni nemhivatalos kereskedésben 4 százalékkal feljebb, 211 dolláron cseréltek gazdát a papírok. Ez persze pár centes részvényenkénti eredményhez képest elképzelhetetlenül drágának tűnik, de a befektetők azt árazzák, hogy ha leszállítják a 300 ezer darab Model 3-at, és csak a 35 ezer dolláros alapárral számolunk, az már 10 milliárd dollár árbevétel. Ráadásul a sikert látva a Model 3-ra újabb több százezres kereslet érkezhet, és ha utána a cég 15-20 ezer dolláros, a mai tömegautókéval összevethető árú típust is kifejleszt, jöhetnek a 10 milliós nagyságrendű eladások.