8p
Egy friss elemzés szerint a Tesla önállóságának a feladásához sosem álltunk közelebb, mint napjainkban. Vannak olyan lehetséges vevőjelöltek, akiket korábban egy legyintéssel elintézett Musk, most azonban teljesen reális lenne bármelyiküknek eladni a céget - ha ez bekövetkezik, nem csak Elon Musk lesz még gazdagabb, hanem igazi technológiai áttörésnek is szemtanúi lehetünk.
Fotó: EPA/CJ Gunther

Sosem volt hétköznapi sztori a Tesláé: a cég 2008 óta gyakorlatilag egyetlen ember (aki történetesen milliárdos) víziója köré épül, amely kellően erősnek bizonyult ahhoz, hogy befektetők tömegeit vonzza magához anélkül, hogy egyszer is nyereséget jelentett volna vagy időre tudta volna teljesíteni nagyívű ígéreteit. Ezzel együtt Musk más cégeivel együtt megkerülhetetlenné vált a Tesla, saját területén forradalmi újításokkal vitte közelebb a világot ahhoz a jövőhöz, amit Elon Musk elképzelt.

Az "egyszemélyes modell" előnyeit sok esetben tudta kihasználni a cég: egy globális multinak több, később sikeresnek bizonyuló ötletet évekbe telt volna keresztülvinni, míg Musk hétvégi álmait kis túlzással hétfőn már valóra is váltotta. Mostanában azonban kicsúszott alóla a talaj, a one man show-nak sokkal inkább az árnyoldalait látjuk, Musk maga is elismerte, hogy komoly gondokkal küzd, nem igazán bírja tovább húzni az igát a tőle megszokott őrült tempóban - a Tesla jövőjének lehetséges útjairól közölt most egy elemzést a Concorde blogon Jónap Richárd, az Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere.

A Tesla felemelkedése

A szakember felidézi: a Tesla vezetését 2008-ban vette át Musk.  A cég tőzsdei sikersztorija 2013-ban vette kezdetét, amikor a piac kezdte elhinni, hogy egy független gyártó képes betörni nemhogy az autózás, hanem az elektromos autózás piacára. Ekkor másfél év alatt meghétszereződött (!) a Tesla részvények árfolyama. 2014 és 2017 között Elon Musk révbe ért. Ekkorra foglalta el a Steve Jobs halálával megüresedett helyet a technológiai világ csúcsán, mint egy a világot megváltoztató, vízióit materializáló, ünnepelt celeb vállalatvezető. Legnagyobb Tesla részvényesként (tulajdonrésze 20% körül mozog) felemelkedett a világ leggazdagabb emberei közé. A Forbes 2018-as, a világ leggazdagabb embereit bemutató listájára 21 milliárd dollárral az 53. helyre került.

Itt lépett be az a pont a történetbe, ahol már lehet, hogy a mai tapasztalataival lassítana Elon Musk.  Minden bizonnyal szerette volna a Teslát a világ legértékesebb vállalatává tenni (amivel személyesen is az egyik leggazdagabb ember lehetett volna). A vállalati és személyes célok eléréséhez pedig tömegtermelésre volt szükség. A 35 000 dolláros népautónak szánt Model 3 másfél-két éve ilyenkor óriási húzásnak tűnt. A piac ünnepelt, az árfolyam hét hónap alatt duplázott. Az azóta eltelt időszakban pedig elkezdődtek a gyártási és finanszírozási gondok.

Az eddigi örök győztes Musk pedig egyre frusztráltabb lett.

Egy Twitter-bejegyzés mindent tönkretett

A Model 3 gyártásának folyamatos problémái elképesztő befektetői nyomást helyeztek a Tesla vezetőjének a vállára. A negatív cash-flow és finanszírozási nehézségek miatt muszáj lett nagyobb mennyiségben autót gyártani. Elérkezett a vizionárius technológiai cégek rémálma, amikor a rózsaszín jövő rideg jelenné válik. A Teslával szemben a jelenlegi árazottság mellett a türelmi idő elfogyott. A problémákra fókuszáló tőkepiaci szereplők egy része szanaszét shortolta a Tesla részvényeket.

Elon Musk embertelen személyes és vállalati munka árán 2018 augusztusára végre eljutott oda, hogy a Tesla stabilan képes 6 000 népautót legyártani hetente. Amikor talán egy pillanatra fellélegezhetett volna Musk, egy augusztusi kaliforniai reggelen rémes hibába szaladt bele.

Több befektető kereset indított Elon Musk ellen, szerintünk a nagyvállalkozó hatalmával visszaélve egy nem megalapozott történet twittelésével a kereskedési idő alatt jelentősen befolyásolta a Tesla árfolyamát. Az esemény valóban példátlan volt, valószínűleg dühében cselekedett, de felmérhette volna, hogy törvénytelen, amit tesz. Részletek >>

Egy a Tesla tőzsdei kivezetéséről szóló bejegyzéssel és annak finanszírozottságával való kérkedéssel először másfél napra alágyújtott az általa finoman szólva sem kedvelt Tesla részvényeket shortoló befektetőknek. Majd maga került az amerikai felügyeleti szervvel (SEC) szemben nagy bajba, hiszen úgy tűnik nem tudja bizonyítani a kivezetési ügylet finanszírozottságát a Twitter bejegyzés időpontjában.

A Morgan Stanley és a Goldman Sachs leszállt a Tesla-vonatról

Musk bajban van a SEC miatt, ám a tőkepiacon azóta felpezsdült az élet a Teslával kapcsolatban. A részvényár drasztikus kilengései sok piaci szereplőt megkínoztak. A JP Morgan elemzője például egy céláremeléssel kijelölt egy tetőt, majd néhány nap múlva a célár visszacsökkentésével egy mélypontot a részvényárban. A Goldman Sachsnál és a Morgan Stanleynél dolgozó kollégái már szerencsésebbek napjainkban, nekik ugyanis nem kell többet foglalkozniuk a Teslával.

EPA / Britta Pedersen

Mindkét vezető brókercég abbahagyta az autógyártó részvényeinek a követését (a két cég kereskedői ettől még köthetnek ügyleteket a Tesla-papírokban, de a piac számára egyértelmű jelzés, hogy az elemzőik már nem foglalkoznak vele). Sokan ebből arra következtetnek, hogy valamilyen ügylet előkészítésén dolgozik a két befektetési ház. Ha lesz tőzsdei kivezetés és felvásárlás, akkor ki lehet a vevő?

A Google és az Apple nem először kerülnek elő lehetséges megmentőként

A Google Teslára vonatkozó felvásárlási ajánlatát 2013-ban Elon Musk visszautasította. Ugyanő 2014-ben is csak mosolygott egy esetleges Apple által történő bekebelezés ötletén. Egy tavalyi befektetői beszélgetésen is elképzelhetetlennek tartotta ezt. Azóta azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. A gyártási problémák megoldása során Elon Musk elérte személyes teljesítőképessége határait és látványosan közel áll egy menedzseri kiégéshez. Katasztrofális Twitter bejegyzése miatt sok jogi gondja lesz még a befektetői társadalommal és a felügyeleti szervekkel szemben.

Most azonban mind a Google, mind pedig az Apple tud visszautasíthatatlan ajánlatot tenni Elon Musk és a tesla részvényesei számára. a kérdés már csak az lehet, hogy van-e oka akár a Google-nek, akár pedig az Apple-nek megvásárolnia a Teslát. Azt gondolom, hogy mindkét technológiai behemót nagyot húzhatna ezzel a lépéssel - írja Jónap Richárd.

El sem tudjuk képzelni, mit tudna a Waymo, a Google és a Tesla együtt

A Google önvezetőautó-fejlesztéssel foglalkozó részlege, a Waymo önmagában ér 175 milliárd dollárt a Morgan Stanley friss elemzése szerint. Ez több mint két és félszerese a Tesla jelenlegi (adósságokkal együtt számított) 65 milliárdos vállalati értékének. A Waymo önvezető autói eddig már 13 millió kilométert futottak az Egyesült Államok útjain az elmúlt kilenc évben. A következő 6-7 hónapban megduplázzák ezt a számot. Tavaly szimulációban több mint 4 milliárd kilométert vezetett le a szoftver.

A Waymo versenytársak előtt járó önvezető rendszere, a Google térképei és a Tesla autói, mint piacvezető „hardverek” együtt egy nagyon ütős vállalatot hoznának létre. A szinergiák nyilvánvalóak, a nagy autógyártók kapkodhatnák a fejüket. A Google pedig most ugyanúgy 15-szörösét éri a Teslának, mint a 2013-as felvásárlási tervnél - írja a szakember.A Waymo versenytársak előtt járó önvezető rendszere, a Google térképei és a Tesla autói, mint piacvezető „hardverek” együtt egy nagyon ütős vállalatot hoznának létre. A szinergiák nyilvánvalóak, a nagy autógyártók kapkodhatnák a fejüket. A Google pedig most ugyanúgy 15-szörösét éri a Teslának, mint a 2013-as felvásárlási tervnél.

Az Apple számára is vonzó lehet a Tesla

Steve Jobs már 2008-ban elektromos autót akart építeni. Tim Cook 2014-ben el is kezdte finanszírozni ezt a tervet. Mindennek ellenére 2023-2025 előtt nem várják a bennfentesek az Apple autójának a megjelenését. A nettó 129 milliárd dolláros készpénzpozíción ülő Apple komoly hatékonyságjavítást tudna elérni a Tesla esetében is. Az iPhone gyártó világklasszis gyártási és készletmenedzselési folyamatainak a beépítése a Teslák elkészítésébe nagyon gyorsan szüntetné meg Musk cégének a problémáit. A Krőzus-gazdagságú Apple egy pillanat alatt nullázná ki a finanszírozási problémát is.

A házasságba, vagy reálisan értékelve az Apple által történő menyasszonyvásárlásba a Tesla is komoly értékeket tudna bevinni. Az 1 000 milliárdos piaci kapitalizációt elérő cégnek óriási szüksége van új technológiákra és termékekre. Az iPhone 2007-es piacra dobása óta nem volt az Applenek világrengető új terméke.

Ne legyen kétségünk afelől, hogy a Teslával közösen gyártott iCar-t, amin gyönyörűen futna az iPad, Apple TV, iTunes és az AppStore, imádnák a vásárlók. Az Apple mindezek mellé megkapná a világ második legjobb önvezető szoftverét. Bónusznak pedig ott lenne a Tesla elemeinek a hatékonysága, amiből az Apple szinte összes terméke profitálhatna.

Bármelyik pillanatban felvásárolhatják a Teslát?

A szinergiák mind a Google, mind pedig az Apple számára óriásiak lehetnek.

A Tesla önállóságának a feladásához sosem álltunk közelebb, mint napjainkban. könnyen el tudom képzelni, hogy 2018 őszének nagy durranása lesz a Tesla Google vagy Apple által történő felvásárlása – írja Jónap Richárd.Ebben az esetben igaznál is igazabb lesz a Mercedes vezérének 2017-es intelme, mely szerint már nem a többi autógyártó jelenti cégüknek a konkurenciát, hanem a Tesla, a Google, az Apple és az Amazon.

A teljes blogposzt a Concorde blogon olvasható >>

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17385 17240 17400 -0,17% 17375 17390 724 283 155 HUF 2024-04-24 14:43:25
MOL 2994 2948 2996 +1,84% 2992 2996 705 396 200 HUF 2024-04-24 14:41:41
MTELEKOM 936 935 942 -0,43% 936 938 242 103 601 HUF 2024-04-24 14:41:53
RICHTER 8990 8925 9035 +0,33% 8985 8990 692 086 400 HUF 2024-04-24 14:42:33
OPUS 397 396 403 -0,75% 397 399 53 272 193 HUF 2024-04-24 14:42:49
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Megrángatták a Molt az ársapka előtt, Musk felbeszélte a Teslát
Eidenpenz József | 2024. április 24. 12:21
Kedvező a hangulat a tőzsdéken, az amerikai gyorsjelentések is jók voltak és egy makroadat is reményt keltett. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kamatdöntése inkább megnyugtatta a forintpiacot, az euró árfolyama enyhén esett. A pesszimista várakozásoknál is pocsékabbak lettek a Tesla számai, mégis emelkedni tudott. Letiltják a szankciók kikerülésére használt venezuelai kriptószámlákat.
Részvény / Deviza / Áru Félénk mosoly ülhet ki az arcára, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 07:27
A forint még mindig a 393-es szint felett cserél gazdát.
Részvény / Deviza / Áru Mit szólt a forint Matolcsy Györgyék döntéséhez?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 19:04
Délutánra erősödött a főbb devizákkal szemben a hazai fizetőeszköz. 
Részvény / Deviza / Áru Már most fáj a Molnak a kormány terve
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 18:11
Újra bevezethetik az ársapkát, a lépés a Mol-részvények keddi kereskedésére is hatott. 
Részvény / Deviza / Áru Az MNB-n a forinttulajok szeme, nem szabad leírni az elektromos autókat?
Eidenpenz József | 2024. április 23. 12:23
Az európai tőzsdék hangulata jó, amihez egy kedvező menedzserindex sokat tehetett hozzá. A BUX is jól néz ki, de a Mol esik. A forintpiac feszült nyugalommal várja az MNB kamatdöntését, nagyot esett az arany, drágulnak az energiahordozók. Tesla- és GM-eredmények, elektromosautó-eladások, magyar kamatdöntés van még a láthatáron.
Részvény / Deviza / Áru Néhány fillért hozott a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 06:51
Minimálisan erősödött a forint a legfontosabb nemzetközi devizákkal szemben. 
Részvény / Deviza / Áru Jobb, ha még egyszer megnézi, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 19:04
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Egyáltalán nem volt hétfői hangulat a tőzsde parkettjén
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 17:25
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 80,46 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel 65 125,52 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Két fontos hírt vár a forint a héten, mindenütt esnek a Teslák árai
Eidenpenz József | 2024. április 22. 12:33
A részvénypiac egy pocsék hét után éledezik kissé Európában és Magyarországon is. A forint reggel biztatóan beerősödött, de azután gyengült. Csúcson a réz, de olcsóbb az olaj, a gáz, az arany, és pozitív jelek láthatók a kriptopiacon is. Mindenütt esnek a Teslák árai. Rosszaknak látszanak Magyarországon a növekedési kilátások.
Részvény / Deviza / Áru Legszívesebben visszafeküdne aludni, ha meglátja, mennyit kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 07:35
Vegyesen alakult a forint árfolyama hétfő reggel a péntek esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG