8p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy friss elemzés szerint a Tesla önállóságának a feladásához sosem álltunk közelebb, mint napjainkban. Vannak olyan lehetséges vevőjelöltek, akiket korábban egy legyintéssel elintézett Musk, most azonban teljesen reális lenne bármelyiküknek eladni a céget - ha ez bekövetkezik, nem csak Elon Musk lesz még gazdagabb, hanem igazi technológiai áttörésnek is szemtanúi lehetünk.
Fotó: EPA/CJ Gunther

Sosem volt hétköznapi sztori a Tesláé: a cég 2008 óta gyakorlatilag egyetlen ember (aki történetesen milliárdos) víziója köré épül, amely kellően erősnek bizonyult ahhoz, hogy befektetők tömegeit vonzza magához anélkül, hogy egyszer is nyereséget jelentett volna vagy időre tudta volna teljesíteni nagyívű ígéreteit. Ezzel együtt Musk más cégeivel együtt megkerülhetetlenné vált a Tesla, saját területén forradalmi újításokkal vitte közelebb a világot ahhoz a jövőhöz, amit Elon Musk elképzelt.

Az "egyszemélyes modell" előnyeit sok esetben tudta kihasználni a cég: egy globális multinak több, később sikeresnek bizonyuló ötletet évekbe telt volna keresztülvinni, míg Musk hétvégi álmait kis túlzással hétfőn már valóra is váltotta. Mostanában azonban kicsúszott alóla a talaj, a one man show-nak sokkal inkább az árnyoldalait látjuk, Musk maga is elismerte, hogy komoly gondokkal küzd, nem igazán bírja tovább húzni az igát a tőle megszokott őrült tempóban - a Tesla jövőjének lehetséges útjairól közölt most egy elemzést a Concorde blogon Jónap Richárd, az Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere.

A Tesla felemelkedése

A szakember felidézi: a Tesla vezetését 2008-ban vette át Musk.  A cég tőzsdei sikersztorija 2013-ban vette kezdetét, amikor a piac kezdte elhinni, hogy egy független gyártó képes betörni nemhogy az autózás, hanem az elektromos autózás piacára. Ekkor másfél év alatt meghétszereződött (!) a Tesla részvények árfolyama. 2014 és 2017 között Elon Musk révbe ért. Ekkorra foglalta el a Steve Jobs halálával megüresedett helyet a technológiai világ csúcsán, mint egy a világot megváltoztató, vízióit materializáló, ünnepelt celeb vállalatvezető. Legnagyobb Tesla részvényesként (tulajdonrésze 20% körül mozog) felemelkedett a világ leggazdagabb emberei közé. A Forbes 2018-as, a világ leggazdagabb embereit bemutató listájára 21 milliárd dollárral az 53. helyre került.

Itt lépett be az a pont a történetbe, ahol már lehet, hogy a mai tapasztalataival lassítana Elon Musk.  Minden bizonnyal szerette volna a Teslát a világ legértékesebb vállalatává tenni (amivel személyesen is az egyik leggazdagabb ember lehetett volna). A vállalati és személyes célok eléréséhez pedig tömegtermelésre volt szükség. A 35 000 dolláros népautónak szánt Model 3 másfél-két éve ilyenkor óriási húzásnak tűnt. A piac ünnepelt, az árfolyam hét hónap alatt duplázott. Az azóta eltelt időszakban pedig elkezdődtek a gyártási és finanszírozási gondok.

Az eddigi örök győztes Musk pedig egyre frusztráltabb lett.

Egy Twitter-bejegyzés mindent tönkretett

A Model 3 gyártásának folyamatos problémái elképesztő befektetői nyomást helyeztek a Tesla vezetőjének a vállára. A negatív cash-flow és finanszírozási nehézségek miatt muszáj lett nagyobb mennyiségben autót gyártani. Elérkezett a vizionárius technológiai cégek rémálma, amikor a rózsaszín jövő rideg jelenné válik. A Teslával szemben a jelenlegi árazottság mellett a türelmi idő elfogyott. A problémákra fókuszáló tőkepiaci szereplők egy része szanaszét shortolta a Tesla részvényeket.

Elon Musk embertelen személyes és vállalati munka árán 2018 augusztusára végre eljutott oda, hogy a Tesla stabilan képes 6 000 népautót legyártani hetente. Amikor talán egy pillanatra fellélegezhetett volna Musk, egy augusztusi kaliforniai reggelen rémes hibába szaladt bele.

Több befektető kereset indított Elon Musk ellen, szerintünk a nagyvállalkozó hatalmával visszaélve egy nem megalapozott történet twittelésével a kereskedési idő alatt jelentősen befolyásolta a Tesla árfolyamát. Az esemény valóban példátlan volt, valószínűleg dühében cselekedett, de felmérhette volna, hogy törvénytelen, amit tesz. Részletek >>

Egy a Tesla tőzsdei kivezetéséről szóló bejegyzéssel és annak finanszírozottságával való kérkedéssel először másfél napra alágyújtott az általa finoman szólva sem kedvelt Tesla részvényeket shortoló befektetőknek. Majd maga került az amerikai felügyeleti szervvel (SEC) szemben nagy bajba, hiszen úgy tűnik nem tudja bizonyítani a kivezetési ügylet finanszírozottságát a Twitter bejegyzés időpontjában.

A Morgan Stanley és a Goldman Sachs leszállt a Tesla-vonatról

Musk bajban van a SEC miatt, ám a tőkepiacon azóta felpezsdült az élet a Teslával kapcsolatban. A részvényár drasztikus kilengései sok piaci szereplőt megkínoztak. A JP Morgan elemzője például egy céláremeléssel kijelölt egy tetőt, majd néhány nap múlva a célár visszacsökkentésével egy mélypontot a részvényárban. A Goldman Sachsnál és a Morgan Stanleynél dolgozó kollégái már szerencsésebbek napjainkban, nekik ugyanis nem kell többet foglalkozniuk a Teslával.

EPA / Britta Pedersen

Mindkét vezető brókercég abbahagyta az autógyártó részvényeinek a követését (a két cég kereskedői ettől még köthetnek ügyleteket a Tesla-papírokban, de a piac számára egyértelmű jelzés, hogy az elemzőik már nem foglalkoznak vele). Sokan ebből arra következtetnek, hogy valamilyen ügylet előkészítésén dolgozik a két befektetési ház. Ha lesz tőzsdei kivezetés és felvásárlás, akkor ki lehet a vevő?

A Google és az Apple nem először kerülnek elő lehetséges megmentőként

A Google Teslára vonatkozó felvásárlási ajánlatát 2013-ban Elon Musk visszautasította. Ugyanő 2014-ben is csak mosolygott egy esetleges Apple által történő bekebelezés ötletén. Egy tavalyi befektetői beszélgetésen is elképzelhetetlennek tartotta ezt. Azóta azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. A gyártási problémák megoldása során Elon Musk elérte személyes teljesítőképessége határait és látványosan közel áll egy menedzseri kiégéshez. Katasztrofális Twitter bejegyzése miatt sok jogi gondja lesz még a befektetői társadalommal és a felügyeleti szervekkel szemben.

Most azonban mind a Google, mind pedig az Apple tud visszautasíthatatlan ajánlatot tenni Elon Musk és a tesla részvényesei számára. a kérdés már csak az lehet, hogy van-e oka akár a Google-nek, akár pedig az Apple-nek megvásárolnia a Teslát. Azt gondolom, hogy mindkét technológiai behemót nagyot húzhatna ezzel a lépéssel - írja Jónap Richárd.

El sem tudjuk képzelni, mit tudna a Waymo, a Google és a Tesla együtt

A Google önvezetőautó-fejlesztéssel foglalkozó részlege, a Waymo önmagában ér 175 milliárd dollárt a Morgan Stanley friss elemzése szerint. Ez több mint két és félszerese a Tesla jelenlegi (adósságokkal együtt számított) 65 milliárdos vállalati értékének. A Waymo önvezető autói eddig már 13 millió kilométert futottak az Egyesült Államok útjain az elmúlt kilenc évben. A következő 6-7 hónapban megduplázzák ezt a számot. Tavaly szimulációban több mint 4 milliárd kilométert vezetett le a szoftver.

A Waymo versenytársak előtt járó önvezető rendszere, a Google térképei és a Tesla autói, mint piacvezető „hardverek” együtt egy nagyon ütős vállalatot hoznának létre. A szinergiák nyilvánvalóak, a nagy autógyártók kapkodhatnák a fejüket. A Google pedig most ugyanúgy 15-szörösét éri a Teslának, mint a 2013-as felvásárlási tervnél - írja a szakember.A Waymo versenytársak előtt járó önvezető rendszere, a Google térképei és a Tesla autói, mint piacvezető „hardverek” együtt egy nagyon ütős vállalatot hoznának létre. A szinergiák nyilvánvalóak, a nagy autógyártók kapkodhatnák a fejüket. A Google pedig most ugyanúgy 15-szörösét éri a Teslának, mint a 2013-as felvásárlási tervnél.

Az Apple számára is vonzó lehet a Tesla

Steve Jobs már 2008-ban elektromos autót akart építeni. Tim Cook 2014-ben el is kezdte finanszírozni ezt a tervet. Mindennek ellenére 2023-2025 előtt nem várják a bennfentesek az Apple autójának a megjelenését. A nettó 129 milliárd dolláros készpénzpozíción ülő Apple komoly hatékonyságjavítást tudna elérni a Tesla esetében is. Az iPhone gyártó világklasszis gyártási és készletmenedzselési folyamatainak a beépítése a Teslák elkészítésébe nagyon gyorsan szüntetné meg Musk cégének a problémáit. A Krőzus-gazdagságú Apple egy pillanat alatt nullázná ki a finanszírozási problémát is.

A házasságba, vagy reálisan értékelve az Apple által történő menyasszonyvásárlásba a Tesla is komoly értékeket tudna bevinni. Az 1 000 milliárdos piaci kapitalizációt elérő cégnek óriási szüksége van új technológiákra és termékekre. Az iPhone 2007-es piacra dobása óta nem volt az Applenek világrengető új terméke.

Ne legyen kétségünk afelől, hogy a Teslával közösen gyártott iCar-t, amin gyönyörűen futna az iPad, Apple TV, iTunes és az AppStore, imádnák a vásárlók. Az Apple mindezek mellé megkapná a világ második legjobb önvezető szoftverét. Bónusznak pedig ott lenne a Tesla elemeinek a hatékonysága, amiből az Apple szinte összes terméke profitálhatna.

Bármelyik pillanatban felvásárolhatják a Teslát?

A szinergiák mind a Google, mind pedig az Apple számára óriásiak lehetnek.

A Tesla önállóságának a feladásához sosem álltunk közelebb, mint napjainkban. könnyen el tudom képzelni, hogy 2018 őszének nagy durranása lesz a Tesla Google vagy Apple által történő felvásárlása – írja Jónap Richárd.Ebben az esetben igaznál is igazabb lesz a Mercedes vezérének 2017-es intelme, mely szerint már nem a többi autógyártó jelenti cégüknek a konkurenciát, hanem a Tesla, a Google, az Apple és az Amazon.

A teljes blogposzt a Concorde blogon olvasható >>

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27190 26830 27190 +1,15% 0 0 8 079 893 000 HUF 2025-06-04 17:08:54
MOL 2854 2852 2914 -8,17% 0 0 5 072 209 636 HUF 2025-06-04 17:10:42
MTELEKOM 1760 1742 1764 +0,23% 0 0 633 359 104 HUF 2025-06-04 17:10:18
RICHTER 10030 9950 10180 -0,20% 0 0 2 504 790 110 HUF 2025-06-04 17:07:49
OPUS 550 543 557 -0,18% 0 0 69 870 652 HUF 2025-06-04 17:05:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Sokan fognak csodálkozni, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 07:38
Vegyesen mozgott a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Beleolvadt az aszfaltba a forint
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:35
Hetek óta alig mozdul a forint, a szerdai hőségben sem voltak nagy izgalmak a devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit esett a Mol – de van rá épeszű magyarázat
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:02
Alapvetően jó hangulatban zajlott a kereskedés a budapesti tőzsdén, a Mol 8 százalékot meghaladó csökkenésétől sem szabad megijedni.
Részvény / Deviza / Áru Betonba öntötték a forintot és született egy világcsúcs
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:57
Olyan sokszor volt már 2025-ben rossz hangulatuk a befektetőknek, hogy lepattant róluk az OECD gazdasági prognózisának rontása. A Nvidia újra a világ legértékesebb tőzsdei vállalata.
Részvény / Deviza / Áru Sok pénzt lehet keresni az energiapiacon
Király Béla | 2025. június 4. 09:31
A Klasszis Befektetői Klub május végi rendezvényének egyik vendége Szőcs Gábor, a Hold Alapkezelő munkatársa, az Orion Alap alapkezelője volt. A szakember, aki kiemelt figyelemmel követi a befektetései során az energiapiacokat, a 2025-ös évben Az Év Portfóliómenedzsere díjat nyerte a Klasszis megmérettetésén, amely a befektetési alapkezelői szakma legfontosabb díja.
Részvény / Deviza / Áru Aligha tudja visszatartani a könnyeit, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:21
Többet kell fizetni szerdán az uniós fizetőeszközért, mint kedden.
Részvény / Deviza / Áru Furcsa játékot űz a forint a pénzváltókkal
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:57
Az euróért és a dollárért többet, a svájci frankért kevesebbet kellett adni kedd este, mint reggel. 
Részvény / Deviza / Áru Betettek a lengyelek a Magyar Telekomnak – ez lett a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:39
A BUX keddi csökkenéséhez az is nagyban hozzájárult, hogy a magyar távközlési részvényeket egy lengyel brókerház vételre ajánlás helyett csak tartásra javasolta, célár csökkentése mellett.
Részvény / Deviza / Áru Jó hírt közölt a Mol, ez is segíti az orosz olajról történő leválást
Herman Bernadett | 2025. június 3. 16:57
A Mol-csoport és az azerbajdzsáni SOCAR aláírta a Shamakhi–Gobustan régiót lefedő új szárazföldi szénhidrogén-kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodás legfontosabb feltételeit.
Részvény / Deviza / Áru Biztos, stabil befektetés vérzivataros időkben – itt a válasz az ezermilliárd dolláros kérdésre
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:54
A Klasszis Befektetői Klub záró szekciójában konkrét eszközosztályokra, piaci szegmensekre és befektetési taktikákra fókuszálunk. Alapkezelők, elemzők és portfóliómenedzserek osztják meg, hogyan lehet a jelenlegi környezetben stabilitást és hozamot találni Csabai Károly főszerkesztő kérdéseire válaszolva.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG