Kalkulálhatatlan
Amikor Elon Musk korábban kitűzte a tervet, miszerint 2020-ban félmillió autót fog eladni, a Wall Street kételkedve fogadta ezt a számot. Aztán a Model 3-ra érkezett rengeteg foglalás (melyből nehéz kiszűrni, mennyi a tényleges szándék) hirtelen optimizmussal töltött el mindenkit, Elon Musk előre is hozta 2018-ra az 500 ezres becslést.
A Goldman most úgy kalkulál, hogy a 2018-as eladás alapesetben ennek csak a harmada, 165 ezer darab lesz, de ha nagyon jól mennek a dolgok, akkor sem lesz több 368 ezernél. A különböző becslések közt így meglehetősen nagy az eltérés, ilyen körülmények között nehéz kalkulálni, hogy a cég mikor lehet érdemben nyereséges, és mikor viheti végbe azt a csodát, ami a részvénybe van árazva.
Az elméleti lehetőség
A befektetők egy részének fantáziáját az vezérli, hogy a világon jelenleg 1,2 milliárd gépjármű van, ami a becslések szerint 2035-re a duplájára növekszik, és ha egyszer élre tör az elektromos autó, akkor ilyen nagyságrendben lesz majd igény rá, amiből biztos a Teslára is jut majd pár száz millió darab. Ez az illúzió, ami miatt eddig mindent elnéztek a cégnek, és ami miatt feltehetően a Goldman is vételre ajánlja, miközben pesszimista rövidtávon.
Kétségkívül, ha ennek az elképzelésnek csak egy kis alapja is van, akkor egy másik Apple-t láthatnánk, igaz, hogy ez félig már most bele van árazva a részvénybe. Azonban ha csak elméletben van ok rá, hogy így el lehessen engedni a fantáziát, akkor ezt a részvényesek és az elemzők egyaránt hajlanak megtenni, és erre Elon Musk mindig rájátszik, amikor megemeli a célszámokat vagy valami egyéb bombasztikusat ígér. Ő is megszállottja annak a gondolatnak, hogy bármennyi is a nehézség, végül ő fogja átfordítani az autózást a belsőégésűről az elektromosra.
Meddig tart a türelem?
Az ő esetében érthető is ez a fanatizmus, hisz általában ez szokta a legsikeresebb újításokat hozni. Azonban miután a részvényesek is ezt árazzák, már sokkal kevésbé lehet jó szívvel azt mondani, hogy vegyük meg a részvényt, és várjuk a csodát. A tőzsde általában azt szereti, ha a cég rendre felülteljesít a várakozásokhoz képest, miközben a Tesla eddig rendre ennek ellenkezőjét tette.