Az ajánlati ár annak idején 3 milliárd dollár volt, igen csábító összeg egy olyan vállalkozásért, ami még kezdeti stádiumban van, és már egy óriás konkurens árnyékában kellene fejlődnie úgy, hogy sok költség vár még rá, a bevétel pedig távoli, a nyereségről nem is beszélve. Így végül a Snap a tőzsdei utat választotta, mondván, olyan kiváló a piaci hangulat, hogy mindent el lehet adni drágán az úri közönségnek.
Elszámították
Ez így is lett, 17 dolláron kibocsátás, kétségkívül így hirtelen 20 milliárd lett a kapitalizáció, ami lényegesen magasabb, mint a Zuckerberg-féle egykori ár 2013-ban, persze az is igaz, hogy azóta rengeteget kellett a cégre költeni. Mindennek viszont két esetben van értelme: ha a fő tulaj kiszáll, drágábban mint 4 éve tehette volna, vagy ha megtartja, és abban bízik, hogy cége gyorsan fog fejlődni, így komoly értéknövekedés lesz.
Nos a problémák mostanában kezdtek jelentkezni, amikor az ár teljesen logikusan visszaesett a kibocsátási értékre, de ott egy érdekes esemény történt: maga a kibocsátást szervező Morgan Stanley minősítette le a papírt, és ezzel alá is esett a kibocsátási árnak. A Morgan Stanley azzal indokolta a döntést, hogy az Instagram is bevezette azokat a lehetőségeket, amik a Snapchatet népszerűvé tették, főleg az ifjúság körében.
Lenyomja
Az Instagram fényképmegosztót 2012-ben vette meg 1 milliárd dollárért a Facebook, és hamar népszerű lett. Időközben továbbfejlesztették, most már mindazt tudja, amit a Snapchat, így népszerűsége igen gyorsan növekszik, gyakorlatilag ellehetetlenítve a Snapchatet. Az Instagram hatalmas előnye még, hogy miután a Facebook üzemelteti, reklámozói közvetetten hozzáférnek a Facebook immár 2 milliárd felhasználójához, ezért sokkal vonzóbb ott reklámozni, mint a Snapchaten.
Míg a Snapchatnek az első negyedévben 166 millió napi szintű felhasználója volt, addig az Instagramnak 700 millió. Igaz, hogy a Snapnél ez egy év alatt 36 százalékos növekedés, de az Instagram esetében még nagyobb: 500-ról 700 millióra nőtt a felhasználótábor, ami 40 százalék, ráadásul ez 10 hónap alatt következett be. A Facebook azt a taktikát követte, hogy a felhasználóinak üzeneteket küldött, melyik ismerősük van fenn az Instán, ahogy rövidítve nevezni szokták. Ez hatékony volt, sok felhasználót hozott.
A bank mindig nyer, mint a rulettben
Így a Morgan Stanley elismerte, hogy az Instagram győzött, vagyis sokkal károsabb lehet a Snapchat jövőjére nézve, mint a részvénykibocsátáskor gondolták, mindössze 4 hónapja. Az árazás persze Instagram nélkül is eszement volt, de hát a kibocsátást segítő befektetési bank szereti kihozni a piac által az adott pillanatban elérhető maximumot, ha másért nem, ügyfele igényének megfelelve.
Kormányfővé nevezte ki Andrej Babist, az októberi képviselőházi választásokon győztes Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) mozgalom elnökét kedden Prágában.




