Mint ismert, június 28-án a görög kormány sürgős tőke-ellenőrzési intézkedéseket léptetett életbe, amelynek része volt valamennyi görög és külföldi bank fiókvállalatainak bezárása és a napi banki tranzakciók limitálása („banki szünnap”).
A görög kormány július 18-án aztán visszavonta a banki szünnapra vonatkozó döntését, és úgy határozott, hogy július 20-án hétfőn a bankok fiókvállalatai ismét kinyithatnak.
A tőke-ellenőrzési és korlátozási intézkedések továbbra is hatályban maradtak, de a görögországi fogyasztói központtól kapott információk szerint ezek az intézkedések kizárólag a görög bankoknál vezetett számlákat érintik - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A hatóság szerint azok a Görögországba utazók, akik saját országukban működő bankoknál (magyar fogyasztó esetén magyarországi bankoknál) vezetett számlával rendelkeznek, a bankkártyájukkal szabadon vehetnek fel pénzösszeget, melynek maximális összegét kizárólag a kártyakibocsátó bankkal történt megállapodás szerinti napi limit határozza meg.
A bank- és hitelkártyákat elfogadott fizetőeszköznek kell tekinteni a görögországi kiskereskedelmi egységekben, illetve minden olyan üzletben, amelyek rendelkeznek kártyás fizetésre rendszeresített terminállal. E tekintetben szükséges megjegyezni, hogy a görög kereskedők nem utasíthatnak vissza bank- vagy hitelkártyával történő fizetést és amennyiben bárki ilyen jellegű esettel találkozik, azt jelentheti az illetékes görög hatóságoknál (rendőrség, turisztikai hatóságok, a Kereskedelmi és Fogyasztói ügyekkel foglalkozó Főtitkárság).
Azok a turisták, akik már Görögországban tartózkodnak, és azok is, akik még csak oda készülnek, biztos, hogy problémamentesen élvezhetik az ott tartózkodásukat - írja az NFH.
Mit nem lehet?
Görögországon kívüli külföldi bankoknál vezetett bankszámlákra történő készpénz vagy tőke átutalás továbbra sem engedélyezett, kivéve azokat az eseteket, amikor külföldi tandíjat vagy orvosi kezelési díjat kell kifizetnie az érintett személynek.
Amennyiben a magyar fogyasztóknak további kérdésük vagy olyan fogyasztói panaszuk van, amelyet egy görögországi székhelyű vállalkozással nem sikerült rendezniük, az Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz javasolt fordulni. A Központ tájékoztatást és ingyenes jogi segítségét nyújt az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos vállalkozásokkal szembeni panaszok rendezésének megkísérlése érdekében - hívja fel a figyelmet az NFH közleménye.