Az egyik banktól kapott tájékoztató. MTI Fotó: Balázs Attila |
Információk mindenhol
Közel 2 millió fogyasztó kapta kézhez banki elszámolási értesítőjét. A Magyar Nemzeti Bank honlapja Elszámolási és forintosítási információk menüpontjában a folyamattal kapcsolatos minden lényegi tudnivalót – így a leggyakoribb fogyasztói kérdéseket és válaszokat, fogyasztóvédelmi Pénzügyi Navigátor Füzeteinek tematikus példányait, a témáról szóló egy perces közérthető videóinterjúkat és a tájékoztató levelet bemutató animációs kisfilmeket, illetve a vonatkozó jogszabályokat, letölthető formanyomtatványokat – közzétett.
Az MNB honlapján túl hivatalos Facebook oldalán, illetve Youtube csatornáján is elérhetővé tette az információkat.
Ennél érthetőbbre nem lehetett megcsinálni az értesítőt
A felügyelet azt írja: a deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a – jelentős mennyiségű adat ellenére – leginkább közérthető formáját az MNB 20-22 fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a következő: 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az elszámolás eredménye; 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos szerződésmódosítás; 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.
Még így is vannak egyébként sokan vannak olyanok, akik egy kukkot sem értenek abból, amit a bankjuk írt. Mások viszont értik, és nagyon utálják az egészet - az elégedetlen ügyfelek között a hírek szerint van, aki nem hajlandó tovább törleszteni hitelét. Nemrég Nagy László Nándort, a Privátbankár.hu elemzőjét arról kérdeztük, mit tehet, aki nem érti az elszámolást, aki nem szereti az elszámolást és mire számíthat az, akinek elege van a hiteléből és nem törleszti tovább - a beszélgetést itt nézheti meg >>
Hogyan ellenőrizhetjük, hogy jól számoltak-e?
Az értesítő tartalmazza azokat az alapvető adatokat, amelyek alapján – a pénzügyi intézmény korábbi havi törlesztési kimutatásainak, illetve az értesítő által jelzett évenkénti fogyasztói befizetések adatainak összevetésével, továbbá önmagában azzal, hogy a pénzügyi intézmény késedelmes vagy normál törlesztésű elszámolást küldött-e ki – a fogyasztók meggyőződhetnek a banki számítás alapjainak helyességéről, s így arról, hogy pénzügyi intézményük megfelelően járt-e el. További számítási igény esetén a fogyasztók részletes – valamennyi figyelembe vett hiteltörténeti adatot (így havi kamatokat, árfolyamot) is tartalmazó – elszámolást is kérhetnek. Ezt pénzügyi intézményüknek az igénylést követő 5 munkanapon belül kell rendelkezésükre bocsátania, ám sok bank, pénzügyi vállalkozás saját honlapjáról is letölthetők.
Ha a fogyasztó az elszámolási értesítő értelmezése kapcsán segítséget igényel, az MNB személyes és telefonos ügyfélszolgálata, vidéken a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat megyei irodái, valamint elszámolási információt nyújtó civil szervezetek állnak rendelkezésre.
És végül: mit tehet a fogyasztó, ha vitatja az elszámolási értesítőben foglaltakat? Erről itt írtunk bővebben >>