Az egyik banktól kapott tájékoztató. MTI Fotó: Balázs Attila |
Ha a bankodnál már reklamáltál, akkor ezt kell tenned
A Pénzügyi Békéltető Testület elnöke, Kovács Erika azt közölte az MTI-vel: a PBT - honlapjáról is letölthető - külön kérelem nyomtatványokat alakított ki 151-es, 152-es és 153-as azonosítóval az elszámolási ügyekhez, fontos, hogy az érdekeltek ezeken nyújtsák be panaszukat a békéltető testülethez, és ezeket kizárólag a 670-es számú postafiókra küldjék meg.
Az ügyfelek akkor fordulhatnak a jegybank mellett működő, bíróságon kívüli alternatív vitarendezési fórumhoz kérelemmel, ha előzőleg nem tudták rendezni panaszügyüket pénzügyi szolgáltatójuknál vagy 60 nap alatt sem kapnak választ panaszukra.
Három, bankoktól kapott elszámolási és forintosítási tájékoztató. MTI Fotó: Balázs Attila |
Ha nem tudnak a felek megállapodni, a PBT-nek konkrét döntést kell hoznia, meg kell állapítania a helyes elszámolást minden elszámolási vitában, ami kötelező a felekre nézve. Az elszámolási ügyekben a PBT döntéseivel szemben nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett működő járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, ők továbbítják majd a bírósághoz.
Egy alkut már összehoztak
Május 11-ig 137 elszámolással, forintosítással kapcsolatos kérelem érkezett a Pénzügyi Békéltető Testülethez, többségük az elszámolási kötelezettség fennállását vitatja.
Érzékelhetően növekvő tendenciáról van szó. Arra számítanak, hogy június végén, július elején rövid idő alatt nagyobb számban érkeznek majd kérelmek. (Több százezer ügyfél csak április végén-május elején kapta meg a levelet, és első körben a banknál kell jelezni az észrevételeket - lásd lejjebb.)
A 137 ügyből eddig hármat zártak le, egyben egyezség született az ügyfél és a pénzügyi szolgáltató között az elszámolási kötelezettség teljesítéséről, két esetben nem történt meg az érdemi elbírálás, mert a kérelmező nem teljesítette hiánypótlási kötelezettségét.
Szerdán valamivel frissebb számokról is beszámolt a felügyelet szóvivője: elmondása szerint a kiküldött 2 millió elszámolási értesítő miatt pár ezren reklamáltak a hitelintézetüknél és 300 jogorvoslati kérelem érkezett eddig a pénzügyi békéltető testülethez. Részletek >> |
Mi miatt reklamálhatunk?
Az elszámolással és forintosítással kapcsolatban háromféle kérdéskörben fordulhatnak a PBT-hez: kérhetik, hogy a testület állapítsa meg, hogy az elszámolás és/vagy a forintosítás helyes-e (erre a 151-es kérelem nyomtatvány szolgál); állapítsa meg, hogy a panasz elkésett-e (152-es nyomtatványt kell alkalmazni); állapítsa meg, van-e a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége (153-as kérelem nyomtatvány).
Az, hogy a politikusok többet ígértek, még nem ok a reklamációra
Az elszámolás, forintosítás eredményével szemben 49 esetben emeltek kifogást, de csak 4 ügyben vitattak konkrét adatokat, számítási hibát. Az ügyfelek jelentős része (30) konkrét okok megjelölése nélkül csak azért írt, hogy közölje: nem ért egyet az elszámolással. Egyebek között azért, mert a médiában ismertetett 20-25 százalékkal szemben az ő törlesztő részletük például csak 5 százalékkal csökkent, vagy mert tőketartozásuk a több éves törlesztés ellenére a forintosítás után a sokszorosára duzzadt. Kovács Erika hangsúlyozta: azon kérelmeknél, amelyekben nem jelölnek meg konkrétumokat, a PBT nem tud érdemi döntést hozni. A Kúria döntése nyomán az elszámolás az árfolyamrésre és a tisztességtelenül felszámított költségekre, nem az árfolyamváltozás hatásainak ellentételezésére vonatkozik.
A devizahitelesek háromnegyede kevesebbet vagy ugyanannyit fizet
A jegybank korábbi tájékoztatása szerint az ügyfelek 77 százaléka esetében csökkent vagy stagnált a törlesztőrészlet, ezen belül 330 ezer ügyfél, az érintettek 54 százaléka volt az, ahol csökkent a törlesztés, a 23 százalék stagnáló törlesztőrészlettel bírók java része árfolyamgátas.
A törlesztőrészlet azoknál a hiteleknél növekedhet, ha kombinált terméket vett fel az adós, ahol a lakástakarékpénztári vagy biztosítással volt kombinálva a hitel, de ezek lejártak. Ezen felül ott lehet nagyobb számban törlesztőrészlet-bővülés, ahol az adós már számottevő tartozást és így büntetőkamatot halmozott fel. Kinek és miért változott a törlesztője? Mennyi pénzt kaptak vissza a devizahitelesek? Részletek korábbi összeállításunkban >>
Melyik cég ügyfelei reklamálnak a legtöbbet?
Az eddig benyújtott kérelmek megoszlása: Budapest Autófinanszírozó 26, Erste Bank 19 (ezeknek többsége ugyancsak lízingügy), Lombard Lízing 12, OTP 8, K&H 7, MKB 6, a fennmaradó 59 beadvány egyéb pénzügyi szolgáltatót érint.