A mesterséges intelligencia (MI), amely 2022 őszén indult hódító útjára, 2023-ban és 2024-ben egyre jobban beépült a vállaltok működésébe. Abban egyetértenek a szakértők, hogy azok a nagy cégek, amelyek késlekednek az integrálásával, súlyos kockázatot vállalnak. Az kevésbé látszik, hogy azokat is veszély fenyegeti-e, akik nem kellő körültekintéssel engedik be a falaikon belülre az MI-t.
Az amerikai AP hírügynökség minderről Dan Priestet, a PwC illetékes igazgatóját kérdezte. A PwC a világ egyik legnagyobb üzleti tanácsadó cégeként rengetek vállalattal kerül kapcsolatba a legkülönbözőbb ágazatokból. Ezek tapasztalataiból okulva fejleszti a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos tanácsait.
Priest szerint 2024 az az év volt, amikor az MI teljes fegyverzetben megjelent a vállatok technológiai támogatásának piacán. Egyetért a szakértők várakozásával, miszerint 2025 az úgynevezett skálázás éve lesz. A cégeknek meg kell tanulniuk, milyen feladatok megoldására, milyen támogatást vegyenek igénybe a mesterséges intelligenciától.
Egyfajta divatként terjedt a cégek körében az MI 2024-ben
A szakértő azt tapasztalta 2024-ben, hogy a vállalatok körében divatba jött a mesterséges intelligencia. A PwC végzett egy kutatást olyan cégeket megkeresve, amelyek szerepelnek a világ legnagyobb vállalatait tömörítő Fortune 1000-es listán. A megkérdezettek majdnem fele azt mondta, hogy már integrálta a vállalati folyamataiba az MI-t.
Harmaduk a termékei fejlesztésében és gyártásában, illetve a szolgáltatásaiban is támaszkodik az új technológiára. A cégvezetők beszámolója szerint a mesterséges intelligencia befolyásolja az üzleti stratégiájukat, sőt az alapvető üzleti modelljüket is. Az utóbbiról a vezérigazgatók majdnem háromnegyede, 73 százaléka számolt be.
A kereslet előrejelzése és a személyre szabás az MI fő erőssége
Priest úgy látja, hogy a vállalatok elsősorban két dologban látják hasznát a mesterséges intelligencia közreműködésének. Az egyik a fogyasztói kereslet előrejelzése, a másik az ügyfelek személyre szabott kiszolgálása. Példaként a tengeri üdülőhajókat hozta fel az AP-nek adott interjújában. Ezek többféle szolgáltatást kínálnak vendégeiknek.
Üzemeltetőiknek tudniuk kell, milyen élelmiszereket halmozzanak fel egy-egy út előtt és milyen kirándulásokat ajánljanak azokban a kikötőkben, amelyeket a hajóút alatt érintenek. Az MI segítségével, amely adatbázisaik alapján feldolgozza a korábbi tapasztalataikat, be tudják lőni, melyek azok az ételek, amelyeket az utasok választanak, miből menyit kell spejzolni vagy a kikötőkben beszerezni a hajóút alatt. Ugyanígy előre tudják jelezni, milyen kirándulási lehetőségekre mekkora lesz az igény.
Vigyázat! Kétélű fegyver lehet a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia modellek nem egységesek. Különböző érettségű szintjeik eltérő felhasználási lehetőségeket kínálnak. Előfordul például, hogy az ügyfélszolgálatokon működő MI hallucinációi alapján téves információt szolgáltat a hozzá forduló ügyfélnek. Ez szembefordíthat egyeseket a rosszul trenírozott mesterséges intelligenciát alkalmazó vállalattal.
Hasonló a helyzet a cégek legbizalmasabb információival. Minden vállalatnak végig kell gondolnia, mit akar megosztani az MI-vel és mi az, amit nem akar megtanítani neki. Elkerülendő ugyanis, hogy amikor az önállóan kommunikál a külvilággal, például egy, a mesterséges intelligencia trenírozását végző szolgáltatóval, esetleg kifecsegi a vállalati titkot. Priest ezzel együtt azt tartja a legnagyobb kockázatnak, ha egy vállalat nem méri föl, milyen lehetősége van az MI alkalmazására, és nem teszi meg ennek érdekében a szükséges lépéseket. Ha 2025 valóban a skálázás éve lesz, akkor kiderülhet, hogy igényeikhez és pénztárcáikhoz képest mely cégeknek mit lehet ajánlani.