4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Június végén számos nagy hirdető jelezte, hogy nem fog addig hirdetni a Facebookon, amíg a közösségi médiavállalat nem rendezi megnyugtatóan a gyűlöletkeltő tartalmak szabályozását. Az etikai megfontolásokon túl ugyanis saját brandjük védelmében is fontos, hogy ilyen környezetben ne jelenlen meg a hirdetésük. Most újabb óriáscég, a Disney jelentett be szigorú lépéseket a Facebookkal szemben.

Nem újkeletű probléma, hogy a Facebook a sokszor szándékos hazugságok és gyűlöletkeltő megnyilvánulások kapcsán csak szétteszi a kezét. A vállalat rendre arra hivatkozik, hogy a törvénytelen tartalmakat szűrik, de amikor véleményekről van szó, akkor ezt nem tehetik meg, még akkor sem, ha azzal nem értenek egyébként egyet. Így nagyon sok olyan közéleti személyiség, politikus hirdetheti rasszista, homofób véleményét büntetlenül. Ez azonban egyre kevésbé tetszik a felhasználóknak, akik igyekeznek hatást gyakorolni a közbeszédre. A főként nagyvárosi, jellemzően fiatalabb vagy középkorú fogyasztók a vállalatok derékhadának legfontosabb célcsoportját jelentik, akik igyekeznek társadalmi téren is megfelelni a várakozásoknak. Ez indította el június végén azt a bojkottot, amelynek keretében mind több nagyvállalat függesztette fel hirdetéseit a Facebookon.

A legnagyobb hirdető is visszalép

A legújabb ilyen társaság a Disney, amely drámai módon csökkentette hirdetési költéseit a közösségi média óriásnál. Hogy a mostani bejelentés mekkora érvágást jelent, azt talán szemlélteti, hogy 2020 első hat hónapjában a Pathmatics médiakutató cég becslése szerint a Disney volt a Facebook legjelentősebb amerikai hirdetője.

A bejelentés persze nem előzmény nélküli, hiszen korábban a Verizon, a Unilever, a Coca-Cola, a Honda, a Ford, a Levi Strauss a Starbucks és a Pepsi is azt közölte, hogy egyelőre nem fognak a Facebookon hirdetni. Az első bojkottáló cégek bejelentését követően a Facebook egyik vezetője június végén még azt hangoztatta, nem a bojkott a legjobb megoldás arra, hogy a partnereikkel együttműködjenek. A társaság globális üzleti megoldásokért felelős alelnöke azt is megjegyezte: a vállalat nem hagyja, hogy anyagilag nyomást gyakoroljanak rá, ezeknek a próbálkozásoknak soha nem engedett.

Célba érhet a Stop hate for profit mozgalom

Érdekesség, hogy a hirdetések felfüggesztése mégsem volt teljesen hatástalan, hiszen július elején a Facebook azt jelezte, külső vizsgálatot kezdeményez a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyezések ellenőrzéséről. Mark Zuckerbergék lépése kapcsán volt olyan kommentár, amely úgy vélte a bevételek elvonása mégis elég erős nyomást jelent, és célba érhet a Stop hate for profit mozgalom. Mások viszont úgy látták, mindez csak porhintés a Facebook részéről, és így próbálja kifogni a szelet az ellene bojkottot hirdetők vitorlájából.

Célba érnek?
Célba érnek?

A Disney egyébként nem egy látványos bejelentés keretében döntött a bojkott mellett, egyszerűen átcsoportosította a hirdetési büdzséjét. Pedig az első félévben a felmérések szerint elsősorban a Disney + streaming szolgáltatását népszerűsítendő 210 millió dollárt költött Facebook hirdetésekre az Egyesült Államokban. A Disney a Facebook mellett szünetelteti a társaság tulajdonában lévő Instagramon való hirdetési kiadásait is, ott ugyanis a tavasz folyamán a Hulu streaming szolgáltatását próbálta jelentős összegből népszerűsíteni.

A marketing szakértők egyébként úgy látják, hogy a hirdetők tartós távolmaradása esetén tudnának csak olyan nyomást gyakorolni a Facebookra, ami hatékonyabb fellépést eredményezne a közösségi médiás cég részéről. A vállalat egyébként folyamatosan arról beszél, hogy nagyon komoly erőfeszítéseket tesznek az erőszakos és gyűlöletkeltő tartalom szűrésére. Elmondásuk szerint mesterséges intelligencia segítségét is igénybe veszik, ami megtalálja a gyűlöletbeszéd közel 90 százalékát, még mielőtt azt bárki jelentené. Emellett a Facebookon és az Instagramon is folyamatosan tiltanak ki olyan szerezeteket, amelyek erőszakos és rasszista célok mentén alakultak.

Miközben a civil szervezetek szerint a Facebook nem tesz meg mindent a helyzet rendezése érdekében, vannak olyan vélemények is, hogy a hirdetőket nem elsősorban a vállalat magatartása, sokkal inkább az zavarja, hogy a Facebook nem tudja számukra garantálni, hogy a hirdetéseik ne jelenjenek meg olyan környezetben, amikor a posztok valótlanok vagy gyűlöletkeltőek. Mások viszont sokkal bizakodóbbak, és úgy látják, hogy az Egyesült Államokban kialakult közhangulatban és hirdetői bojkott hatására a Facebook immár nem térhet ki a kérdés elől, és a jövőben kénytelen lesz sokkal komolyabban szűrni a vitatott tartalmakat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hogyan készül egy irodaház a globális felmelegedésre?
Natív tartalom | 2025. február 21. 15:35
Erről is kérdeztük a hazai ingatlankezelő piac legnagyobb szereplője, a CPI Property Group magyarországi Facility Management igazgatóját. Győri Gyula állítja, a szolgáltatás a jövő kulcsa: ha az irodaházban a masszázs és a tisztító mellett sportolni, piacozni is lehet. Beszélgettünk vele arról, cége hogyan élte túl a Covid és az energiakrízis jelentette duplapofont, miért térnek vissza a munkavállalók az irodákba, és hogy miképp csökkenti karbonlábnyomát a Pólus Center vagy a Campona.
Vállalat Óriásit dobott a netes vásárlás nagyágyúja
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 10:27
Szép számokat hozott az Alibaba.
Vállalat Kirúgták a dolgozókat, nagyobb bónuszt kapnak a vezetők
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 09:10
A Facebook anyacégének húzása nem nevezhető túl szimpatikusnak.
Vállalat A Suzuki ebben az országban tervez hatalmas növekedést
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 14:05
A japán autógyártó célja, hogy 2030-ra harmadával növelje eladásait, és jelentős befektetéseket hajtson végre Indiában.
Vállalat Orbán Viktor dörzsölheti a tenyerét, itt a Mercedes bejelentése a kecskeméti gyárról
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:48
Magyarországon a költségek 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban.
Vállalat Ezt még a magyar gazdaság is megérezheti: egyre mélyebb gödörben a Mercedes
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:31
Hatalmasat zuhant a Mercedes nyeresége, miközben francia konkurense hasít.
Vállalat A Wallis Csoport ezt a díjat is bezsebelte
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 15:31
A tőkepiac fejlesztéséért járó BÉT különdíjjal ismerték el a Wallis Csoport elmúlt 35 éves teljesítményét.
Vállalat Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója lett Az Év Leginspirálóbb Vezetője
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 13:41
A vezérigazgató a díjat a PwC Magyarország által végzett 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés eredményei alapján vehette át.
Vállalat Újabb üzenetet kapott a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 10:44
A Honda szerint távoznia kellene a Nissan vezérének. 
Vállalat Befektetők figyelem! Nagy bejelentést tett a budapesti tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 10:56
Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és az amerikai az Axiom Space.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG