TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Június végén számos nagy hirdető jelezte, hogy nem fog addig hirdetni a Facebookon, amíg a közösségi médiavállalat nem rendezi megnyugtatóan a gyűlöletkeltő tartalmak szabályozását. Az etikai megfontolásokon túl ugyanis saját brandjük védelmében is fontos, hogy ilyen környezetben ne jelenlen meg a hirdetésük. Most újabb óriáscég, a Disney jelentett be szigorú lépéseket a Facebookkal szemben.

Nem újkeletű probléma, hogy a Facebook a sokszor szándékos hazugságok és gyűlöletkeltő megnyilvánulások kapcsán csak szétteszi a kezét. A vállalat rendre arra hivatkozik, hogy a törvénytelen tartalmakat szűrik, de amikor véleményekről van szó, akkor ezt nem tehetik meg, még akkor sem, ha azzal nem értenek egyébként egyet. Így nagyon sok olyan közéleti személyiség, politikus hirdetheti rasszista, homofób véleményét büntetlenül. Ez azonban egyre kevésbé tetszik a felhasználóknak, akik igyekeznek hatást gyakorolni a közbeszédre. A főként nagyvárosi, jellemzően fiatalabb vagy középkorú fogyasztók a vállalatok derékhadának legfontosabb célcsoportját jelentik, akik igyekeznek társadalmi téren is megfelelni a várakozásoknak. Ez indította el június végén azt a bojkottot, amelynek keretében mind több nagyvállalat függesztette fel hirdetéseit a Facebookon.

A legnagyobb hirdető is visszalép

A legújabb ilyen társaság a Disney, amely drámai módon csökkentette hirdetési költéseit a közösségi média óriásnál. Hogy a mostani bejelentés mekkora érvágást jelent, azt talán szemlélteti, hogy 2020 első hat hónapjában a Pathmatics médiakutató cég becslése szerint a Disney volt a Facebook legjelentősebb amerikai hirdetője.

A bejelentés persze nem előzmény nélküli, hiszen korábban a Verizon, a Unilever, a Coca-Cola, a Honda, a Ford, a Levi Strauss a Starbucks és a Pepsi is azt közölte, hogy egyelőre nem fognak a Facebookon hirdetni. Az első bojkottáló cégek bejelentését követően a Facebook egyik vezetője június végén még azt hangoztatta, nem a bojkott a legjobb megoldás arra, hogy a partnereikkel együttműködjenek. A társaság globális üzleti megoldásokért felelős alelnöke azt is megjegyezte: a vállalat nem hagyja, hogy anyagilag nyomást gyakoroljanak rá, ezeknek a próbálkozásoknak soha nem engedett.

Célba érhet a Stop hate for profit mozgalom

Érdekesség, hogy a hirdetések felfüggesztése mégsem volt teljesen hatástalan, hiszen július elején a Facebook azt jelezte, külső vizsgálatot kezdeményez a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyezések ellenőrzéséről. Mark Zuckerbergék lépése kapcsán volt olyan kommentár, amely úgy vélte a bevételek elvonása mégis elég erős nyomást jelent, és célba érhet a Stop hate for profit mozgalom. Mások viszont úgy látták, mindez csak porhintés a Facebook részéről, és így próbálja kifogni a szelet az ellene bojkottot hirdetők vitorlájából.

Célba érnek? Célba érnek?

A Disney egyébként nem egy látványos bejelentés keretében döntött a bojkott mellett, egyszerűen átcsoportosította a hirdetési büdzséjét. Pedig az első félévben a felmérések szerint elsősorban a Disney + streaming szolgáltatását népszerűsítendő 210 millió dollárt költött Facebook hirdetésekre az Egyesült Államokban. A Disney a Facebook mellett szünetelteti a társaság tulajdonában lévő Instagramon való hirdetési kiadásait is, ott ugyanis a tavasz folyamán a Hulu streaming szolgáltatását próbálta jelentős összegből népszerűsíteni.

A marketing szakértők egyébként úgy látják, hogy a hirdetők tartós távolmaradása esetén tudnának csak olyan nyomást gyakorolni a Facebookra, ami hatékonyabb fellépést eredményezne a közösségi médiás cég részéről. A vállalat egyébként folyamatosan arról beszél, hogy nagyon komoly erőfeszítéseket tesznek az erőszakos és gyűlöletkeltő tartalom szűrésére. Elmondásuk szerint mesterséges intelligencia segítségét is igénybe veszik, ami megtalálja a gyűlöletbeszéd közel 90 százalékát, még mielőtt azt bárki jelentené. Emellett a Facebookon és az Instagramon is folyamatosan tiltanak ki olyan szerezeteket, amelyek erőszakos és rasszista célok mentén alakultak.

Miközben a civil szervezetek szerint a Facebook nem tesz meg mindent a helyzet rendezése érdekében, vannak olyan vélemények is, hogy a hirdetőket nem elsősorban a vállalat magatartása, sokkal inkább az zavarja, hogy a Facebook nem tudja számukra garantálni, hogy a hirdetéseik ne jelenjenek meg olyan környezetben, amikor a posztok valótlanok vagy gyűlöletkeltőek. Mások viszont sokkal bizakodóbbak, és úgy látják, hogy az Egyesült Államokban kialakult közhangulatban és hirdetői bojkott hatására a Facebook immár nem térhet ki a kérdés elől, és a jövőben kénytelen lesz sokkal komolyabban szűrni a vitatott tartalmakat.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Éttermek, kocsmák italbeszerzéseire néz rá a GVH
MTI | 2020. október 22. 18:29
Egyes beszállítók kiszorítják a kisebb magyar cégeket. 
Vállalat Költséghatékony együtt gondolkodás - energetikai megoldások vállalkozásoknak
PR | 2020. október 22. 13:19
Csökkenthetők az energetikai kiadások, nem kell aggódni az üzemeltetés miatt és nem kell többé szerelőt keresni egy hirtelen fellépő hiba gyors elhárítására azoknak a vállalkozásoknak, amelyek az E.ON integrált energetikai szolgáltatásait választják. Ők olyan jövőbemutató, innovatív megoldásokat is kaphatnak, amelyekkel kiszámíthatóbb, biztosabb alapokra helyezhetik vállalkozásuk működését.
Vállalat Jövőtervezés: a harmincasok negyede semmit sem tud félretenni
Privátbankár.hu | 2020. október 22. 09:37
A járványhelyzet miatt megnőtt a biztonság és tervezhetőség iránti igény, ami az életbiztosításokba áramló pénzmennyiség növekedésében is tetten érhető. Európai összevetésben azonban még mindig jelentős a lemaradásunk nyugdíjmegtakarítások tekintetében. A MABISZ idei kampányában is a tudatos jövőtervezésre, az időben elkezdett megtakarítások fontosságára igyekszik felhívni a fiatalok figyelmét.
Vállalat Nincs értékesebb márka az Apple-nél
Privátbankár.hu / MTI | 2020. október 21. 15:34
Immár a nyolcadik egymást követő évben lett az Apple a világ legértékesebb márkája az Interbrand nevű amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában.
Vállalat 40 tonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon
Privátbankár.hu | 2020. október 21. 11:09
Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás, áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége által kiadott közleményben. Az MLSZKSZ szerint nincs fedezet a műszaki kiadásokra, és 40 tonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon.
Vállalat A valaha volt egyik legnagyobb változás jöhet a futballvilágban
Pásztor András | 2020. október 20. 18:39
A Sky News értesülései szerint 6 milliárd dolláros pénzügyi csomagot készülnek összerakni egy Európai Premier League kedvéért. Öt angol top klub távozhat a Premier League-ből.
Vállalat Új üzleti modellre tér át Magyarországon a GSK gyógyszeripari óriás
Privátbankár.hu | 2020. október 20. 18:04
Teljesen átalakítja az európai piacait érintő üzleti modelljét a brit gyökerű GlaxoSmithKline (GSK) globális gyógyszeripari vállalat. A társaság 2021 januárjától új formában fog működni Magyarországon, de ez nem érinti a gödöllői üzemet, amihez a kormány majdnem kétmilliárd forintos támogatást adott – tudtuk meg az óriáscégtől.
Vállalat Zavartalan és sikeres fenntartó- és modellváltás a kecskeméti Neumann János Egyetemen
Privátbankár.hu | 2020. október 19. 12:42
Új felállásban, zökkenőmentesen kezdte meg a 2020–21-es tanévet a kecskeméti Neumann János Egyetem: állami fenntartásúból államilag elismert, közhasznú magán felsőoktatási intézménnyé alakult át. Stratégiai fejlesztésea tudományterületek fúziójára épít, és egyre nagyobb szerepet szán a technológiának, az ökológiai gondolkodásnak, a hosszú távú fenntarthatóságnak, a helyi gazdaságnak és a szoftveriparnak. Neumann János Egyesült Államokban élő leánya, aki maga is tudós professzor, gratulált a kecskeméti campushoz.
Vállalat Tülekedés indult a rendkívül vonzó logisztikai piacon, magyar cégek is nyerni akarnak
Mester Nándor | 2020. október 19. 11:48
A koronavírus járvány nyomán mélyülő válság egyik nyertese a logisztikai ágazat. Fejlesztők, üzemeltetők és befektetők is kedvelik és mind több pénzt áldoznak rá, különösen az e-kereskedelem miatti keresletbővülést látván. Hétfőn az Indotek Group újabb felvásárlási tranzakciója jelezte: nagy a potenciál a szektorban, már legalább öt nagyágyú verseng a magyar lehetőségek kiaknázásáért.
Vállalat Bíróság elé vitte Horvátországot az OTP
Privátbankár.hu | 2020. október 19. 08:59
Közel 11 milliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni amiatt, hogy Zágráb 2015-ben kötelezően elrendelte, kérésre a svájci frankban vagy svájcifrank-alapon felvett lakossági hiteleket a horvát bankok - így az OTP ottani leánya is - kötelesek voltak euróra, vagy euróalapúra átváltani.
hírlevél