4p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Június végén számos nagy hirdető jelezte, hogy nem fog addig hirdetni a Facebookon, amíg a közösségi médiavállalat nem rendezi megnyugtatóan a gyűlöletkeltő tartalmak szabályozását. Az etikai megfontolásokon túl ugyanis saját brandjük védelmében is fontos, hogy ilyen környezetben ne jelenlen meg a hirdetésük. Most újabb óriáscég, a Disney jelentett be szigorú lépéseket a Facebookkal szemben.

Nem újkeletű probléma, hogy a Facebook a sokszor szándékos hazugságok és gyűlöletkeltő megnyilvánulások kapcsán csak szétteszi a kezét. A vállalat rendre arra hivatkozik, hogy a törvénytelen tartalmakat szűrik, de amikor véleményekről van szó, akkor ezt nem tehetik meg, még akkor sem, ha azzal nem értenek egyébként egyet. Így nagyon sok olyan közéleti személyiség, politikus hirdetheti rasszista, homofób véleményét büntetlenül. Ez azonban egyre kevésbé tetszik a felhasználóknak, akik igyekeznek hatást gyakorolni a közbeszédre. A főként nagyvárosi, jellemzően fiatalabb vagy középkorú fogyasztók a vállalatok derékhadának legfontosabb célcsoportját jelentik, akik igyekeznek társadalmi téren is megfelelni a várakozásoknak. Ez indította el június végén azt a bojkottot, amelynek keretében mind több nagyvállalat függesztette fel hirdetéseit a Facebookon.

A legnagyobb hirdető is visszalép

A legújabb ilyen társaság a Disney, amely drámai módon csökkentette hirdetési költéseit a közösségi média óriásnál. Hogy a mostani bejelentés mekkora érvágást jelent, azt talán szemlélteti, hogy 2020 első hat hónapjában a Pathmatics médiakutató cég becslése szerint a Disney volt a Facebook legjelentősebb amerikai hirdetője.

A bejelentés persze nem előzmény nélküli, hiszen korábban a Verizon, a Unilever, a Coca-Cola, a Honda, a Ford, a Levi Strauss a Starbucks és a Pepsi is azt közölte, hogy egyelőre nem fognak a Facebookon hirdetni. Az első bojkottáló cégek bejelentését követően a Facebook egyik vezetője június végén még azt hangoztatta, nem a bojkott a legjobb megoldás arra, hogy a partnereikkel együttműködjenek. A társaság globális üzleti megoldásokért felelős alelnöke azt is megjegyezte: a vállalat nem hagyja, hogy anyagilag nyomást gyakoroljanak rá, ezeknek a próbálkozásoknak soha nem engedett.

Célba érhet a Stop hate for profit mozgalom

Érdekesség, hogy a hirdetések felfüggesztése mégsem volt teljesen hatástalan, hiszen július elején a Facebook azt jelezte, külső vizsgálatot kezdeményez a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyezések ellenőrzéséről. Mark Zuckerbergék lépése kapcsán volt olyan kommentár, amely úgy vélte a bevételek elvonása mégis elég erős nyomást jelent, és célba érhet a Stop hate for profit mozgalom. Mások viszont úgy látták, mindez csak porhintés a Facebook részéről, és így próbálja kifogni a szelet az ellene bojkottot hirdetők vitorlájából.

Célba érnek?
Célba érnek?

A Disney egyébként nem egy látványos bejelentés keretében döntött a bojkott mellett, egyszerűen átcsoportosította a hirdetési büdzséjét. Pedig az első félévben a felmérések szerint elsősorban a Disney + streaming szolgáltatását népszerűsítendő 210 millió dollárt költött Facebook hirdetésekre az Egyesült Államokban. A Disney a Facebook mellett szünetelteti a társaság tulajdonában lévő Instagramon való hirdetési kiadásait is, ott ugyanis a tavasz folyamán a Hulu streaming szolgáltatását próbálta jelentős összegből népszerűsíteni.

A marketing szakértők egyébként úgy látják, hogy a hirdetők tartós távolmaradása esetén tudnának csak olyan nyomást gyakorolni a Facebookra, ami hatékonyabb fellépést eredményezne a közösségi médiás cég részéről. A vállalat egyébként folyamatosan arról beszél, hogy nagyon komoly erőfeszítéseket tesznek az erőszakos és gyűlöletkeltő tartalom szűrésére. Elmondásuk szerint mesterséges intelligencia segítségét is igénybe veszik, ami megtalálja a gyűlöletbeszéd közel 90 százalékát, még mielőtt azt bárki jelentené. Emellett a Facebookon és az Instagramon is folyamatosan tiltanak ki olyan szerezeteket, amelyek erőszakos és rasszista célok mentén alakultak.

Miközben a civil szervezetek szerint a Facebook nem tesz meg mindent a helyzet rendezése érdekében, vannak olyan vélemények is, hogy a hirdetőket nem elsősorban a vállalat magatartása, sokkal inkább az zavarja, hogy a Facebook nem tudja számukra garantálni, hogy a hirdetéseik ne jelenjenek meg olyan környezetben, amikor a posztok valótlanok vagy gyűlöletkeltőek. Mások viszont sokkal bizakodóbbak, és úgy látják, hogy az Egyesült Államokban kialakult közhangulatban és hirdetői bojkott hatására a Facebook immár nem térhet ki a kérdés elől, és a jövőben kénytelen lesz sokkal komolyabban szűrni a vitatott tartalmakat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bajban a BASF, kirúgások jönnek
Privátbankár.hu | 2024. február 23. 15:33
A BASF német vegyipari vállalat további költségcsökkentést és leépítést jelentett be pénteken a tartósan gyenge európai kereslet miatt.
Vállalat Majdnem 100 milliárdos profitot zsebelt be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2024. február 22. 19:33
A Magyar Telekom Nyrt. adózott nyeresége 25,8 milliárd forint volt tavaly a negyedik negyedévben, éves bázison 50,5 százalékkal nőtt, konszolidált árbevétele pedig 15,1 százalékkal 229,2 milliárd forintra emelkedett - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön közzétett, a nemzetközi pénzügyi jelentési szabványok (IFRS) alapján készült gyorsjelentésében.
Vállalat 881 millió eurót keresett rajtunk a Danone
Privátbankár.hu | 2024. február 22. 13:16
A Danone bevétele a negyedik negyedévben és a teljes tavalyi évben egyaránt nőtt összehasonlítható alapon - közölte a francia élelmiszeripari konszern csütörtökön.
Vállalat Csoda, hogy ilyen körülmények között Lewis Hamilton Forma 1-es csapatot váltott?
Privátbankár.hu | 2024. február 22. 11:33
Csökkent a Mercedes-Benz Group negyedéves nyeresége.
Vállalat Már kezdjük érteni, miért érdemes az alumni közösséget építeni
PR | 2024. február 21. 09:57
A tény, hogy a legtöbb hazai gazdasági szakember a Budapesti Gazdasági Egyetemen (BGE) vagy annak egyik jogelődintézményben végzett, nagyon erős kapcsolatot jelent az intézmény és az üzleti szféra között – véli a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője. Vértesy Eszter szerint nálunk még csak alakulóban vannak azok a rendkívül erős és tartós közösségek, amelyeknek az angolszász országokban nagy hagyományuk van. Pedig ezek komoly előnyöket is hordoznak, például a kapcsolatépítés vagy a szakmai fejlődés lehetőségét. A február végi BGE Alumni Festen BGE-s alumnik, ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztják meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról. A beszélgetésből az is kiderül, miként értékeli fel a személyes kapcsolatokat az online tér előretörése.
Vállalat Megmentheti Zelenszkijt az európai hadiipari óriás
Mester Nándor | 2024. február 19. 15:09
Harcskocsijavító gyárán kívül egy nagy lőszergyártó üzemet is épít a német Rheinmetall Ukrajnában. A hatalmas vállalat otthon is létrehoz egy új üzemet amerikai partnerei kiszolgálására, ezenkívül romániai cégfelvásárlással is terjeszkedik Európában. 
Vállalat Azonnali vizsgálatot rendelt és önfeljelentett a VW
Privátbankár.hu | 2024. február 18. 09:11
Kínos helyzetbe került a Volkswagen, mert nem fordított kellő figyelmet beszállítói láncára, pontosabban egyik szállítójának beszállítójára, amelyről kiderült, hogy termékei nem kívánatosak az USA-ban.
Vállalat Most örülhet igazán, akinek van DIGI-előfizetése
Privátbankár.hu | 2024. február 17. 09:28
Egy felmérés szerint idehaza e távközlési cég vezetékes hálózata a leggyorsabb.
Vállalat A Cascóval is trüközött egy nagy biztosító, repült a bírság
Privátbankár.hu | 2024. február 16. 09:48
Odacsaptak Matolcsy Györgyék a CIG Pannóniának is, számos jogsértést tártak fel az ellenőrök.
Vállalat Kemény számokat közölt a Mol
Privátbankár.hu | 2024. február 16. 06:31
Van terület, ahol 57 százalékot esett az éves eredmény 2023-ban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG