TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Jó ideje folyik a vita arról, hogy a Facebook mennyire felelős akár jogi, akár erkölcsi értelemben az oldalakon megjelenő véleményekért. A cég eddig ezeket a kritikákat sikeresen szerelte le, és érzékelhetően nem sokat tett ezek szűrésére vagy elrejtésére. Most viszont komoly nyomás alá kerülhet a közösségi oldal.

Régi polémia, hogy a Facebook-hírfolyamokban az egyszerű tudatlanságból eredő félinformációktól kezdve a kamu híreken át a szándékosan gyártott dezinformációs anyagokig minden ráömlik a felhasználókra. Az is ismert, hogy a vállalat a hatékonyabb hirdetések érdekében profilozza a felhasználókat. Az viszont a 2016-os amerikai elnökválasztás után derült ki széles körben, és a Facebook-botrány (vagy Facebook Cambridge Analytica-botrány) kapcsán szerepelt a sajtóban, hogy az így származtatott felhasználói profiloknál komoly mennyiségű célzott hirdetés jelent meg. Sőt, olyan információk is megjelentek akkor a sajtóban, hogy rengeteg ellenőrizetlen vagy szándékosan meghamisított politikai üzenetet küldtek a felhasználóknak.

Ígéretek ugyan voltak a cég részéről, de a felhasználók által is jól érzékelhető, egyértelmű korlátozó lépések nem jelentek meg. A kívülállók számára úgy tűnhet, hogy Mark Zuckerbergék számára sokkal fontosabb, hogy minél nagyobb profitot érjenek el, mint az, hogy a demokrácia mellett kiálljanak, illetve etikusan viselkedjenek. Abban a vitában persze nem tudunk és nem is akarunk igazságot tenni, hogy egy profitorientált vállalatnak milyen prioritásai kell, hogy legyenek, amikor az etikus és a fenntartható viselkedés áll szemben a profitcélokkal. Az viszont egyértelműen megmutatkozik a nyugati világban, hogy a cégek hajlandóak a fogyasztói akarat előtt fejet hajtani, főleg ha úgy látják, hogy ez anyagilag is megtérül, vagy a „különutas” viselkedés komoly károkkal járhat.

Most viszont úgy tűnik, hogy a Facebook nem tudja elkenni a kérdést, és ha nem lép fel keményebben a gyűlöletkeltés és a szándékosan félrevezető információkkal szemben, azt a bevételei fogják bánni. Az elmúlt napokban ugyanis egyre több vállalat csatlakozott a #StopHateForProfit kampányhoz és azt ígérték, felfüggesztik a Facebook-hirdetéseiket mindaddig, amíg a közösségi médiavállalat nem rendezi megnyugtatóan a vitás kérdéseket.

Rengeteg hirdetője van a Facebooknak

A Facebook számára a hirdetések komoly súlyt képviselnek a bevételeknél, hiszen 2019-ben közel 70 milliárd dollár bevételük származott ebből. Ez az elképesztő összeg persze hatalmas mennyiségű reklámozótól származik, tavaly 8 millió hirdetője volt a vállalatnak. Ezek között sok olyan kis szervezet van, amelyek csak néhány száz dollár értékben költenek, de sok óriáscég súlyos milliókat, és tízmilliókat fizet a Facebooknak. Egy-két hirdető kiesése, még ha nagy cégekről is van szó, nem fogja földhöz vágni a közösségi oldalt.

Nagy veszteséget kell lenyelni a bojkott miatt Nagy veszteséget kell lenyelni a bojkott miatt

Vélhetőleg ez is közrejátszott abban, hogy a múlt hét közepén megjelent első bejelentésekre úgy tűnt, nem reagál a Facebook. Akkor olyan társaságok jelezték, hogy bojkottálják a közösségi médiát, mint hirdetési felületet, mint a Patagonia, a REI, a Lending Club és a The North Face. A társaságok egyébként azt kérik a Facebooktól, hogy szigorúbban korlátozza a gyűlöletbeszédet és szabályozza a dezinformáció megjelenését. Azt is szorgalmazzák, hogy a Facebook hozzon létre egy „külön moderációs csatornát” azon felhasználók számára, akik azt állítják, hogy rasszuk vagy vallásuk miatt célozták meg őket. Az is a kérések között szerepel, hogy a Facebook tájékoztassa a hirdetőket, hogy a reklámjaik milyen gyakran jelentek meg olyan tartalom környezetében, amelyet a későbbiekben eltávolítottak, mert kiderült róluk, hogy valótlanok vagy gyűlöletkeltőek voltak. Azt is szeretnék, hogy az ilyen környezetben megjelent hirdetések után térítsék vissza a hirdetési díjakat.

A helyzet fokozódik

Az első bojkottáló vállalatokat a hétvégén újabbak követték, ráadásul van közöttük olyan vállalat is, amely nagyon komoly összegeket költ a Facebooknál. Az utóbbi napokban olyan nagyvállalatok vonták vissza a Facebookos reklámjaikat, mint a Verizon, a Unilever, a Coca-Cola és a Honda. Éppen ezért egyre több kommunikációs szakértő gondolja azt, hogy megindulhat a lavina, és ha a Facebook nem kezeli sürgősen a helyzetet, akkor nagyon komoly károk származnak majd ebből.

Hogy az első vállalatok érzékeny dologra tapintottak rá, azt jelzi, hogy további vállalatok is jelezték bojkottjukat, így a Levi Strauss (a Levi's és a Dockers márkákkal), egy hollywoodi stúdió, a Magnolia Pictures, a Starbucks és a Pepsi is azt közölte, hogy egyelőre nem fognak a Facebookon hirdetni. Az akcióhoz csatlakozó különböző méretű cégek száma a hétvégén átlépte a 100-at. Ez ugyan még mindig csak kis része a hirdetőknek, ám a céget már lépéskényszerbe hozta. A CNBC-hez eljutott az a feljegyzés, amelyet a hirdetők számára írtak, és amit Carolyn Everson, a társaság globális üzleti megoldásokért felelős alelnöke jegyzett. Ebben a vezető azt írta, hogy véleménye szerint nem a bojkott a legjobb megoldás arra, hogy szervezetek együttműködjenek. Ismerve általában a nagyvállalatok működését, mindenképpen érdekesek a levélnek azok a kijelentései, amelyek szerint a Facebook alapelvekre és nem az üzleti érdekre alapozza a döntéseit, ahogy arra a kijelentésre is biztosan voltak, akik felszisszentek, mely szerint a vállalat nem hagyja, hogy anyagilag nyomást gyakoroljanak rá, ezeknek a próbálkozásoknak soha nem engedett.

A Facebook-vezető feljegyzésének hitelességét persze némileg aláássa az a tény, hogy pénteken a cég vezérigazgatója, Mark Zuckerberg egy élő közvetítésen arról beszélt, hogy a társaság megváltoztatja irányelveit és mindent megtesz a jövőben a gyűlöletkeltő fizetett hirdetések és posztok tiltása érdekében. Igaz, Zuckerberg egy szóval sem említette a bojkottot, mint a döntésükre ható tényezőt.

Pesszimisták az elemzők, büntetett a piac

Az elemzők szerint az utóbbi napok fejleményei miatt a Facebook lépéskényszerbe kerülhet. Az első bojkottálókra még legyinthetett a Facebook, és a vezetés nem kényszerült arra, hogy radikális lépéseket hozzon. Látva azonban azt, hogy milyen vállalatok függesztették fel reklámkampányaikat, megváltozott a helyzet. A Verizon, a Unilever, a Coca-Cola és a Pepsi ugyanis azon túl, hogy komoly összegek felett diszponálnak, a szektoriális versenytársak számára is iránymutató a tevékenységük. Ha pedig a távközlési, az FMCG és az élelmiszergyártók tömegesen követik a piacvezető cégek példáját, akkor a Facebook menedzsmentje aligha kapaszkodhat tartósan az általuk hangoztatott elvekbe. A reklámpénzek csökkenésével nyomás alá kerülhet a társaság, és vagy az elveihez ragaszkodik, vagy a bevételekhez, de valahol engedniük kell.

Azon túl, hogy az óriáscégek bojkottja rövid távon is a reklámbevételek csökkenésével jár, vélhetőleg a befektetők a fent említett nyomást és a vállalatvezetés tartózkodását is érzékelve adták a pénteki kereskedésben a Facebook-részvényeit. A vállalat papírjai 8 százalékot estek, amely még a mostani volatilis piacon is soknak mondható.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Több mint 4,4 miliárdos Mészáros Lőrincék újabb állami megbízása
Privátbankár.hu | 2020. október 28. 16:51
Komárom ivóvíz-ellátását bővíthetik ennyiből.
Vállalat Vissza a jövőbe - Hogy vigyázzunk jól a családi vállalkozásunkra?
Natív tartalom | 2020. október 28. 15:04
Amikor öröklési kérdésről esik szó, mindenkinek először a családjog jut eszébe, annak összes érzelmi nehézségével. Pedig a kérdés ennél sokkal összetettebb, és nagyon komoly gazdasági-pénzügyi háttere van, ami tulajdonképpen az alapító / örökhagyó életében gyökerezik. Dr. Mátés Adrienne, a bpv Jádi Németh Ügyvédi Iroda ügyvédjének szakcikke.
Vállalat Kereken 100 millió forint osztalékot értek Rákay Philip tanácsai
Vég Márton | 2020. október 28. 06:24
A Fidesz nagygyűlések egykori házigazdája ma már tanácsokat ad, amelyek úgy látszik, sokat érnek az ügyfeleknek. Rákay Philip most 100 millióval gyarapodott, és főleg a Balaton-felvidéken vásárol ingatlanokat.
Vállalat Magyar úton halad Lengyelország: kiseprűznék a külföldi médiacégeket
Privátbankár.hu | 2020. október 27. 15:39
A júliusban újra elnökké választott Andrzej Duda és konzervatív-nacionalista tábora szerint a külföldi médiatulajdonosok jelenléte nemkívánatos, és a lengyel médiaviszonyok átalakítása a regnáló hatalom egyik legfontosabb dolga lesz. Ha véghezviszik a terveiket, akkor nagyon hasonló lesz a média helyzete, mint Magyarországon, ahol a korábbi nemzetközi tulajdonosok mára a legtöbb esetben eladták médiaportfolióikat - többnyire NER-közeli vállalkozóknak, hogy végül a KESMA lenyelje majd mindet. 
Vállalat Sosem látták még ilyen borúsnak a gazdasági kilátásokat a magyar nagyvállalatok
Privátbankár.hu | 2020. október 27. 14:44
Továbbra is pesszimisták a hazai vállalatok, a K&H nagyvállalati növekedési index értéke az előző negyedévhez képest nem változott, jelenleg is -2 ponton áll. A vállalatok saját kilátásaikat kedvezőbben látják, a gazdasági környezet megítélésében azonban drasztikus, az index történetének eddigi legnagyobb zuhanása figyelhető meg.
Vállalat Korrekt és alázatos üzletfejlesztéssel a válság ellen
Natív tartalom | 2020. október 27. 12:26
Egy éve történt a bejelentés, hogy a hazai üzletfejlesztési piac egyik legismertebb szereplője nevet változtatott és Mentors & Partners Group néven Magyarország vezető üzletfejlesztőjévé vált. A cég 10 éve indította el a ma már sokak által alkalmazott „business mentoring programot”, mely a stratégiai tanácsadás legmagasabb szintje, a business coaching és a klasszikus üzletfejlesztési tanácsadás együttes alkalmazása. Palencsár Miklóssal a Mentors & Partners Group alapító-tulajdonosával beszélgettünk.
Vállalat Bejelentette a Mercedes, hogy mikor állítja le egy hónapra kecskeméti gyárát
MTI | 2020. október 26. 17:53
Karbantartást végeznek.
Vállalat Új kórház nyitása csak egy a Doktor24 tervei közül
Privátbankár.hu | 2020. október 25. 17:31
Kóka János 1996-ban szerzett diplomát a SOTE-n, nevét mégsem az orvosi hivatással, hanem a politikával, jobb esetben az informatikával kötheti össze az olvasó. Lancz Róbert a Doktor24 vezérigazgatójaként az egyik legnagyobb hazai foglalkozás-egészségügyi és járóbeteg-ellátó cégcsoportért felel. Évtizedek óta együtt dolgoznak Kóka Jánossal üzlettársként a magán-egészségügyi intézmény élén. A közelmúltban a Doktor24 két külföldi befektető segítségével hajtott végre tőkeemelést. A döntés hátteréről, a hazai egészségpiac helyzetéről és a koronavírus-járvány okozta változásokról is kérdeztük a Doktor24 vezetőit.
Vállalat Útmutató az otthoni munkavégzés tökéletesítéséhez
Valkai Nikoletta | 2020. október 23. 16:20
Nehéz időszakon vagyunk túl, hiszen a Magyarországon korábban csak korlátozottan népszerű otthoni munkavégzés hirtelen általánossá vált. A veszélyhelyzetben munkavállalók százezreinek kellett hozzászokniuk az új munkarendhez. De hogyan lehet a legtöbbet kihozni a home office-ból? 
Vállalat Ezek az előnyei, ha az Adobe Photoshopot iPaden használod
Márkázott tartalom | 2020. október 23. 11:24
Szívesen használod az Adobe Photoshopot, de nem feltétlenül maradnál meg az asztali számítógépen vagy a laptopon történő felhasználásnál? Akkor ez a bejegyzés kimondottan neked szól, hiszen a szoftver immáron iPaden is elérhető. A cikkből kiderül, hogy egyrészt milyen módon kezdheted el iPaden is használni a programot, illetve a szoftver milyen funkciók segítségével könnyítheti meg számodra a rendszeres munkát. Mostantól kezdve tehát minden feltétel adott lehet a lokációtól teljesen független felhasználáshoz.
Friss
hírlevél