A terveknek megfelelően alakultak a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. bevételei a magunk mögött hagyott évben — derül ki a cég ma közzétett 2019-es beszámolójának kiegészítő mellékletéből. Értékesítésének nettó árbevétele megközelítette a 3,7 milliárd eurót, ami mintegy 3,4 százalékkal lett magasabb a 2018-asnál.
Míg azonban a magyarországi forgalom visszaesett, a tavalyelőtti 9,1 millió euróról 7,7 millióra (ez jelentős, több mint 15 százalékos csökkenés, de még forintban, a hazai fizetőeszköz egy év alatti gyengülése miatt is bőven 10 százalék feletti mínusz), addig a Mercik Magyarországon kívüli eladásaiból a 2018-asnál csaknem 3,7 százalékkal nagyobb, 3,68 milliárd eurós bevételt sikerült elérni. (A társaság az unión kívül nem értékesített.)
Érdekesség, hogy a kft 76,9 millió eurós egyéb bevételének csaknem fele, 35,9 millió az anyavállalat felé továbbszámlázott olyan ráfordítás, mely a gyárbővítés elhalasztása miatt merült fel. Kiemelhető még, hogy a Mercedes itteni kft-je 2019-ben 19 millió euró értékben értékesített tárgyi eszközöket.
Üzemi eredményét a kecskeméti autógyár az összárbevételnél jobban, közel 5 százalékkal gyarapította egy év alatt, az mintegy 103,4 millió euró lett. Adózás előtti eredménye pedig még ennél is nagyobb arányban, 6,5 százalékkal nőtt, csaknem 97,6 millió euróra. Ennek magyarázata, hogy pénzügyi műveleteinek egyenlege 2019-ben kedvezőbben alakult 2018-hoz képest. Noha az ezúttal is a negatív tartományban zárt, a mínusz 1,2 millió euróval kisebb, 5,5 millió lett, miután az árfolyam a vállalat számára kedvezően alakult.
Közel 95,6 millió eurós 2019-es adózott eredménye pedig éves szinten 6,7 százalékkal lett magasabb. “A tulajdonosok a tárgyévi osztalékról a beszámoló elfogadásakor döntenek, de az előzetes nyilatkozat alapján a 2019. évi eredmény terhére osztalék kerül kifizetésre az Anyavállalat részére. Az osztalék várható összege a teljes tárgyévi adózott eredmény” — olvasható az éves beszámoló kiegészítő mellékletében.
Mint arról beszámoltunk, a szentgotthárdi Opel-gyár tulajdonosa közel 300 millió eurós osztalék kivételéről döntött.
Döntően a tavalyelőttinél magasabb tavalyi adózott profitnak köszönhetően a cég saját tőkéje egy év alatt mintegy 511 millió euróról 608 millióra emelkedett. Ebben benne van az az 1,86 millió eurós beruházási célú támogatás is, amelyet a kft a Mercedes-Benz Akadémia létesítésére kapott.
Csökkentek a cég kötelezettségei, legalábbis összességében. Ez ugyanis csak a rövid lejáratú, azaz egy éven belül esedékes tartozásaira igaz, amelyek 2019 végén az egy évvel korábbinál 148 millió euróval voltak kevesebbek, s 358 milliót tettek ki. Ez alapvetően annak volt köszönhető, hogy a kft az anyacégével, a Daimler AG-vel szembeni hiteltartozása 200 millió euróról 125 millióra esett. Ugyanakkor 97,25 millió euróval, 446,88 millióra gyarapodtak a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. hosszú lejáratú kötelezettségei — miután ekkora értékben vett fel beruházási és fejlesztési hiteleket.
A kecskeméti autógyárban dolgozók létszáma tavaly tovább nőtt, több mint tíz százalékkal, 4281-ről 4772-re, ebből 3607 volt fizikai, 1165 szellemi. A bérköltség a létszámnál sokkal jobban, 26 százalékot meghaladóan, 87,2 millió euróra emelkedett. Ebből 60,7 millió jutott a kék- és 26,5 millió a fehérgalléros alkalmazottakra. Mindkét kör tagjai ugyanakkor a tavalyelőttinél kevesebb személyi jellegű egyéb kifizetésben részesültek 2019-ben: a fizikai dolgozók 6,5 millió euró helyett 2,6 millióban, míg a szellemiek 2,7 millió helyett 1,16 milliót kaptak.