Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.

A társaság, amit mi csak "Opel-gyár" néven emlegetünk, az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft., ami személygépjármű-motorok, hengerfejek, haszongépjárművekbe építendő sebességváltók, valamint egyéb motoralkatrészek összeszerelésével foglalkozik.

Csökkenő árbevétel mellett dupla adózott nyereség

A társaságnál folytatódott az évek óta tartó trend, az árbevétel 11 százalékkal csökkent; a 106 millió eurós árbevétel 95 százaléka nem meglepő módon exportértékesítésből adódik, ami teljes egészében az EU-ba irányul.

Az árbevétel 91 százalékban az összeszerelési díjbevételből, 9 százalékban pedig továbbszámlázott egyéb szolgáltatásokból és hulladék értékesítéséből tevődik össze.

A céget idén is közel 300 ezer eurós adófizetési kötelezettség terhelte (a korábbi évekre vonatkozó ellenőrzés miatt felmerült új tételek miatt nem csökkent az összeg érdemben), az adózott eredmény viszont több mint a duplájára emelkedett 2019-re: a korábbi 1,9 milló euróról 4,2 millió euróra. Ez - csökkenő árbevétel mellett - úgy történhetett meg, hogy a korábbi években jellemző 55-57 millió euró helyett 2019-ben az értékcsökkenési leírás összege 47,1 millió euró volt, valamint az anyag- és személyi jellegű költségek is csökkentek.

Az új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga GyörgyAz új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga György

Tovább csökkent a dolgozók száma

Két évvel korábban még 1251 volt a foglalkoztatottak átlagos létszáma, 2018-ban már csak 1007, tavaly viszont már csak 889 fő volt az átlagos létszám a cégnél. 2020 a világjárvány miatt az autógyáraknak biztosan pocsék év lesz, ami a létszám további csökkenését hozhatja - a Bisnode Partnercontrol adatbázisában 2020-ra 830 fős átlagos létszám szerepel. 

A csökkentés 2019-ben gyakorlatilag egyforma arányban érintette a fizikai és a szellemi munkát végzőket. Miközben a foglalkoztatottak száma 11 százalékkal csökkent egy év alatt, a bérköltség csak 9 százalékkal lett alacsonyabb. 

2011-ben az Opel 5,5 milliárd forintos állami támogatást kapott „Rugalmas gyártási rendszerű motorgyár” beruházásához. Azóta a beszámolóban mindig szerepel az egyéb megjegyzések között, hogy a támogatási szerződés értelmében a beruházás lezárultát követő monitoring időszakra a társaság kötelezettséget vállalt meghatározott létszám foglalkoztatására és árbevétel elérésére, továbbá a beruházás által létrehozott kapacitások folyamatos fenntartására és működtetésére.

Masszív osztalék ment Németországba

2019. júniusában a társaság 203,6 millió euró értékben megemelte a jegyzett tőkéjét a tőketartalékból, decemberben pedig 208,6 millió euró értékben leszállította a jegyzett tőkéjét az eredménytartalék javára. A társaság aztán a tavalyi eredmények összegzése után úgy döntött, hogy 208,6 millió euró összegben nem pénzbeli osztalékot fizet ki alapítójának, a német Opel Automobile GmbH-nak. A nem pénzbeli osztalék a lengyel leányban, az Opel Manufacturing Polandban meglévő 100 százalékos részesedést takarja, amit a magyar cég teljes egészében átruház a német anyacégnek.

A német Opel Automobile úgy határozott, hogy a magyar Opel ügyvezetése által javasolt 208,6 millió euró nem pénzbeli osztalék mellett 80 millió euró pénzbeli osztalékot is felvesz a cégből.

A két tétel együtt jelenlegi árfolyamon számolva forintban meghaladja a 100 milliárdot.

2020 teljesen más év lesz

A társaság saját tőkéje növekszik, működése nyereséges. A menedzsment megítélése alapján a vállalkozás folytatásának elve a belátható jövőben érvényesülni fog - írják a beszámoló zárásában. A 2019-es eredményességi mutatók valóban javultak 2018-hoz képest: az árbevétel-arányos nyereség 4 százalékra emelkedett 1,61 százalékról, a tőkearányos nyereség 0,62 százalékra 0,28 százalékról, míg az alaptőke jövedelmezősége háromszorozódott, 6,89 százalékra emelkedett.

Az Opel márka nemzetközi szinten is nyereséges lett az eladások csökkenése ellenére, ezért minden európai dolgozónak 600 eurós bónuszt ítéltek meg - ilyen prémiumot utoljára 1997-ben fizettek. Aztán jött a koronavírus, ami mindent felborított. Az autóipar a leálló gyártás, a megszakadó értékláncok, és persze a kereslet drasztikus visszaesése miatt globálisan 100 milliárd dolláros veszteség elé néz

A korábban a gyártást az alacsonyabb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítő autógyárak ráadásul furcsa helyzetbe is kerültek: az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek, ami óriási pluszköltséget jelent - erről korábbi cikkünkben bővebben írtunk.

Az Opel március 23-án állította le a termelést Szentgotthárdon és május 11-én indította újra fokozatosan a gyártást - a bő másfél hónapos termelési kiesés nyomait a következő mérlegben láthatjuk majd.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat A raktározástól a számlázásig segíti a vállalkozásokat az új magyar ERP-rendszer
Natív tartalom | 2021. március 8. 11:35
Az irodában különböző helyeken dobozokban álló apró alkatrészek, jelentős mennyiségű selejt, egymással nem vagy csak alig kommunikálni képes Excel-munkalapok – ilyen és ezekhez hasonló problémákkal találkozhatunk majd minden magyar vállalkozásnál. Ezekre kínál egyszerű és hatásos megoldást a magyar fejlesztésű vállalatirányítási rendszerével a prodHost.
Vállalat Nem rémálom, jövőkép: kitárják az e-sport előtt az olimpia kapuját
Marosi Gergely | 2021. március 8. 05:27
Árulhat-e egy gyékényen a tradicionális sport és az e-sport? A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) kiadta az ötkarikás játékok jövőjéről szóló Agenda 2020+5 tervet, melyben ajánlásként szerepel a kapcsolatépítés az e-sport-közösséggel, azzal a céllal, hogy virtuális sportok bekerülhessenek az olimpiai programba. A fiatalok egyre kevésbé érdeklődnek a világ legnagyobb sporteseménye iránt, s vajon kell-e az e-sportnak egy "dinoszaurusz" érdeklődése - meg ereje?
Vállalat Újabb 7 millió eurós befektetéssel terjeszkedik a Codecool
MTI | 2021. március 7. 07:10
Hétmillió eurós tőkebefektetéshez jutott a Codecool programozóiskola és IT-szakember közvetítő cége, amelyet további terjeszkedésre és termékfejlesztésére fordítanak - tájékoztatta az MTI-t a társaság.
Vállalat Ezek az ágazatok kapnak a kibővített bértámogatásból
Privátbankár.hu | 2021. március 6. 08:18
A kormány péntek este közölte, hogy az újabb korlátozások miatt mely ágazatok kapnak majd a kibővített bértámogatásból.
Vállalat Indul a verseny a nettó zéró karbonkibocsátásért - élen az európai vállalatok
Privátbankár.hu | 2021. március 4. 16:21
Elemzők szerint 2030-ra az összes vállalat csaknem egynegyede nettó zéró karbonkibocsátással rendelkezik majd. Az európai cégek élen járnak ezen a területen, de más térségek is egyre jobban felzárkóznak. 
Vállalat Garantiqa: az év végéig elérhető lesz a garanciaprogram
Privátbankár.hu / MTI | 2021. március 4. 14:41
Egész évben elérhető marad a válság negatív hatásainak enyhítését célzó Garantiqa Krízis Garanciaprogram - közölte az MFB Csoporthoz tartozó Garantiqa Hitelgarancia Zrt. 
Vállalat Adóvégrehajtási moratóriumot kér a BKIK
Privátbankár.hu | 2021. március 3. 15:03
Központilag függesszék fel a Főpolgármesteri Hivatal és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által indított hatósági beszedési megbízások kiadását - javasolja a kamara. 
Vállalat Tovább puhul a szigor az üzleti utazásoknál: újabb 4 kivételt nevezett meg Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2021. március 3. 06:28
Eddig 13 EU-n kívüli ország volt a kivételek között, most újabb 4 ország került be azok közé, ahonnan 10 napos karantén nélkül térhetnek vissza a megfáradt üzleti utazók.
Vállalat Wizz Air: 3-4 év, mire visszatér az utasforgalom
Privátbankár.hu / MTI | 2021. március 2. 07:11
A Wizz Air vezérigazgatója szerint az emberek mobilitási igénye vissza fogja állítani az utazási kedvet, de sokkal inkább bízik a hosszú távú talpra állásban, mint a rövid távúban, úgy véli, a légiközlekedési iparág talán 2024-25-re jut újra a 2019-es szintre - írta a Magyar Nemzet kedden.
Vállalat Hiába a koronavírus, így is kimagasló lett az ALTEO 2020-as eredménye
Privátbankár.hu | 2021. március 1. 08:44
Főként a hő- és villamosenergia-termelésből érkező, valamint a befejeződött beruházásoknak és megvalósult felvásárlásoknak köszönhető magasabb bevételek révén nőtt 46 százalékkal éves szinten az ALTEO csoport kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA). A dinamikából a világjárvány okozta válság által leginkább sújtott energiakiskereskedelmi üzletág is kivette a részét, így a csoportszintű árbevétel csaknem 30 százalékkal bővült éves szinten, a nettó eredmény pedig 116 százalékkal állt magasabban, mint egy évvel korábban. Miközben gázmotoros energiatermelő kapacitásainak bővítésével a társaság megerősítette helyzetét az ország legnagyobb szabályozási központjai között, két új üzletágat is elindított 2020-ban: nyáron az e-mobilitást, ősszel pedig a menetrendezési szolgáltatást. Októberben – immár másodízben – sikeres kötvénykibocsátást hajtott végre a Növekedési Kötvényprogram keretében az ALTEO, amelyért utóbb BÉT Legek díjat is kapott.
Friss
hírlevél