6p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Furcsa helyzetbe kerültek a nagy autógyárak, hiszen korábban az olcsóbb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítették a gyártás nagy részét. Most viszont ez óriási pluszköltséget jelent, hiszen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek.

Az autóipar a leálló gyártás, a megszakadó értékláncok, és persze a kereslet drasztikus visszaesése miatt globálisan 100 milliárd dolláros veszteség elé néz. Nem véletlen, hogy a képviselőik folyamatosan lobbiznak azért, hogy a kormányok szektorra szabott mentőcsomagokat is állítsanak össze. Erre több helyen, így az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában is van esély, korábban ugyanis más szektoroknál bejelentettek ilyen segélycsomagokat. Emellett akár Németországban, akár Franciaországban a leállások miatt komoly bérpótló támogatásokat fizetnek a kormányok, amelynek az autóipar erős kedvezményezettje, a rövidített munkaidő rendszernek, például a német Kurzarbeit szisztémának is. Van olyan állam, például Kína, ahol a kereslet élénkítése érdekében is történtek lépések és kilátásba helyeztek új autóvásárlási programokat, amely keretében meghatározott feltételek teljesülése esetén komoly támogatást kaphatnak a vásárlók.

Leálló termelés, zuhanó értékesítés

Ezek a lépések persze nem oldják meg egycsapásra a nagy autógyártók problémáit, ám a nyomasztó helyzetükön némileg enyhít. Jellemző, hogy világszerte földbe álltak az első negyedéves eladási adatok, ami értelemszerűen a vállalatok pénzügyi eredményét is megtorpedózta. A Daimler nyeresége 78 százalékkal csökkent az első negyedévben, míg a Volkswagen Csoport azt jelezte, hogy az első három hónapban 81 százalékkal csökkent a működési nyeresége.

A magyar gyárak is leálltak (MTI fotó - Újvári Sándor)
A magyar gyárak is leálltak (MTI fotó - Újvári Sándor)

Értelemszerűen ez az értékesített darabszámokkal is összefüggésben van. A Daimler korábbi közleménye szerint az első negyedévben 477 378 darab Mercedes-Benz gyártmányt értékesített, ami 14,9 százalékos csökkenés éves összevetésben. A legnagyobb piacon, Kínában, ahol már januárban járványt okozott az új típusú koronavírus, különösen nagy, 20,3 százalékos visszaesést regisztráltak. A Volkswagen AG január-márciusban az egy évvel korábbinál 23 százalékkal kevesebb, 2 millió autót adott el.

Világszerte eddig a március volt a leggyengébb hónap, akkor a járványvédelmi korlátozások miatt a Volkswagennél az eladások éves összevetésben 37,6 százalékkal estek vissza. A VW azt jelezte korábban, hogy Nyugat-Európában 44,6, Kelet- és Közép-Európában 23,1, Észak-Amerikában 42, Kínában pedig 35 százalékkal csökkentek az eladások márciusban. Érdekesség, hogy még a zuhanás ellenére is növelni tudta piaci részesedését a német autóipari óriás, az európai autógyártók szövetségének (ACEA) autóeladási statisztikái alapján ugyanis a kontinensen ennél tragikusabb visszaesések is voltak. A Fiat Chrysler értékesítése márciusban 77, a PSA-é 68, a Renault-é 64 százalékkal estek. Az európai autópiaci forgalom 55 százalékkal csökkent márciusban.

Az egészségügyi előírások és az értékesítés visszaesése miatt az autógyártók többsége leállította a termelést is. A Daimler a járvány miatt március 17-én úgy döntött, hogy felfüggeszti a termelést az európai üzemek többségében. A 170 ezer németországi dolgozó 80 százalékát átállították rövidített munkaidőre, és az úgynevezett pénzügyi rugalmasság biztosítására megállapodást kötöttek egy banki konzorciummal egy 12 milliárd eurós hitelkeretről. A gyártást négy hét szünet után, április 20-án kezdték fokozatosan beindítani. Elsőként a társaság székhelye, Stuttgart mellett fekvő Bad Cannstadtban működő motorgyárban indult el a munka, szigorú fertőzéshigiéniai óvintézkedések mellett. A kecskeméti üzemben április 28-tól gyártanak ismét kocsikat, egyelőre egy műszakban. A magyarországi autógyárak mindegyike tartott kényszerszünetet, de mind a győri Audi-gyárban, mind a Suzukinál az utóbbi napokban ismét elkezdődött a termelés.

Van, ahol nagyvonalú, máshol viszont szegényes a támogatás

A vállalatok a korábban nehezen felépített dolgozói kollektívát értelemszerűen nem akarták lapátra tenni, arról ugyanakkor Magyarországon is értesülhettünk, hogy a kölcsönzött munkaerő esetében a szerződéseket újragondolják a vállalatok. Éppen a fentiek miatt a leállás ellenére a társaságok a dolgozóknak a kényszerszünet alatt is normál bért fizetnek. A Financial Times írása szerint legalábbis az Audi Győrben a fizetések 100 százalékát utalja közel 13 ezer dolgozójának, igaz vannak országok, ahol a cégek ennél kevesebbet adnak. Mexikóban például a bér 75 százalékát kapják a leállás alatt az Audi dolgozói, miközben ott a Fiat Chrysler és a Nissan is teljes bért fizet. Az észak-afrikai gyárakban is többnyire a korábbi jövedelem háromnegyedével kell a brit üzleti lap információi szerint megelégednie a dolgozóknak. A Renault Marokkóban és Algériában, a Seat Algériában, míg a PSA Tunéziában működtet üzemet.

A nagy európai és távol-keleti autógyárak az elmúlt évtizedben gőzerővel szervezték ki a termelésüket az olcsóbb munkabérek miatt Kelet-Európába és Észak-Afrikába, most viszont ez részben visszaüt. A kevésbé tehetős országok egy része ugyanis sokszor csak jelképes segítséget nyújt a megroggyant vállalatoknak, miközben a nyugati üzemeikben dolgozók alkalmazása ugyan magasabb költségekkel jár, de most több támogatást is kapnak utánuk.

Nincs ez másképp Magyarországon sem, ahogy arról írtunk, az Orbán-kormány a végletekig kivárt a munkaerőpiaci támogatásokkal. Majd a bevezetett intézkedések azonnal a kritikák kereszttüzébe került, mert összességében alig érzékelhető volt a bevezetett felső plafon miatt. Érzékelve a kritikákat, a napokban ugyan többször módosított a kormány a szabályokon, de ez az Orbán Viktor által is hangoztatott kiválónak tűnő 70 százalékos támogatással továbbra sincs köszönőviszonyban sem.

Ezek pedig összességében összefüggésben állnak azzal, hogy az autógyártók komoly veszteségeket szenvednek el. A már idézett Financial Times-cikk szerint a VW heti 2 milliárd eurós számlával számol a leállás idején, míg a hazánkban gyártókapacitással nem rendelkező Renault havonta 600 millió eurót "éget el".

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Philip Wood az Indotek Group új nemzetközi tranzakciós és vagyonkezelési igazgatója
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 11:50
Október 1-től Philip Wood tölti be az Indotek Group nemzetközi tranzakciós és vagyonkezelési igazgatói posztját. Az Indotek Group-hoz újonnan csatlakozott szakember a csoport nemzetközi terjeszkedési stratégiáját felügyeli majd, a közép-, dél- és nyugat-európai kulcspiacokra összpontosítva. Ő vezeti a továbbiakban a vállalatcsoport új piaci lehetőségek felkutatására irányuló erőfeszítéseit, valamint felel a vagyonkezelési üzletág fejlesztéséért és segíti az Indotek szélesebb körű stratégiai növekedési törekvéseinek megvalósítását 12 európai országban.  
Vállalat A PwC megvette a GKID-et
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 09:13
Hat új szakember csatlakozik a céghez.
Vállalat Szorosabbá válik a bankok és a fintech cégek szövetsége Magyarországon
Natív tartalom | 2024. szeptember 30. 19:03
A fintech, vagyis a pénzügyi technológia egyre jelentősebb iparággá válik hazánkban is. Ács Zoltán, a Magyar Fintech Szövetség elnöke szerint mára a pénzügyi technológiákkal foglalkozó cégek és a bankok közötti együttműködés szorosabbá vált, mivel a bankok felismerték az innovációk szükségességét. A szabályozás terén ugyanakkor fontos kihívások merülnek fel, a technológiai fejlődés gyors üteme miatt a hatóságok nehezen tudnak lépést tartani – mondta el a szakértő a Cégkassza Podcast legújabb adásában.
Vállalat Az árvíz és az eső sem tudta elmosni a Csúcs Kupát
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 30. 17:14
Nemcsak egymással, hanem a mostoha időjárással is meg kellett küzdenie a csapatoknak szombaton a Csúcs Kupa kispályás labdarúgó tornán, amelyet az Országgyűlés válogatottja nyert meg, immár sorrendben negyedszer.
Vállalat Az Otthonfelújítási Program az építőiparnak is kedvez
Natív tartalom | 2024. szeptember 30. 13:21
Az építőipar helyzete a gazdasági ciklusok mentén alakul, a vállalkozók és az építőanyag-kereskedők a legkisebb változásokat is megérzik. Juhász Attila, az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének (ÉVOSZ) tagozatvezetője és az Újház Zrt. elnöke a Cégkassza Podcast-ben elmondta: a szektor nemzetgazdasági szempontból is fontos, hiszen közel 400 ezer ember megélhetését biztosítja.
Vállalat Különleges ajándékot kapnak a magyar olimpikonok
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 30. 10:56
A Visa és az MBH tiszteleg az eredményeik előtt.
Vállalat Rekordnyereség az Opus Globalnál, nehéz időkben is jól ment a szekér
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 30. 08:04
A társaság nettó nyeresége 20,6 milliárd forint, az EBITDA 47,6 milliárd forint lett 2024 első hat hónapjában, ami mind a két esetben történelmi csúcs.
Vállalat A mellékhatások miatt az egész világon visszahívja gyógyszerét a Pfizer
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 27. 11:54
Nagyobb kockázattal jár az alkalmazása, mint amennyi előnnyel jár, de tavaly még 328 millió dolláros bevételt hozott a cégnek a készítmény.
Vállalat Mi akadályozhatja most a cégeket a klímacéljaik elérésében?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 26. 11:43
A hazai cégek optimisták a klímavállalásokat illetően, de a szervezeten belüli széthúzás komoly akadályt jelenthet azok teljesítésében — derül ki az EY több mint 500, köztük magyar fenntarthatósági vezetők (CSO-k) részvételével készült nemzetközi kutatásából.
Vállalat Összerúgta a port a világ két legbefolyásosabb techcége
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 26. 10:45
A Google bepanaszolta a Microsoftot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG