Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Furcsa helyzetbe kerültek a nagy autógyárak, hiszen korábban az olcsóbb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítették a gyártás nagy részét. Most viszont ez óriási pluszköltséget jelent, hiszen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek.

Az autóipar a leálló gyártás, a megszakadó értékláncok, és persze a kereslet drasztikus visszaesése miatt globálisan 100 milliárd dolláros veszteség elé néz. Nem véletlen, hogy a képviselőik folyamatosan lobbiznak azért, hogy a kormányok szektorra szabott mentőcsomagokat is állítsanak össze. Erre több helyen, így az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában is van esély, korábban ugyanis más szektoroknál bejelentettek ilyen segélycsomagokat. Emellett akár Németországban, akár Franciaországban a leállások miatt komoly bérpótló támogatásokat fizetnek a kormányok, amelynek az autóipar erős kedvezményezettje, a rövidített munkaidő rendszernek, például a német Kurzarbeit szisztémának is. Van olyan állam, például Kína, ahol a kereslet élénkítése érdekében is történtek lépések és kilátásba helyeztek új autóvásárlási programokat, amely keretében meghatározott feltételek teljesülése esetén komoly támogatást kaphatnak a vásárlók.

Leálló termelés, zuhanó értékesítés

Ezek a lépések persze nem oldják meg egycsapásra a nagy autógyártók problémáit, ám a nyomasztó helyzetükön némileg enyhít. Jellemző, hogy világszerte földbe álltak az első negyedéves eladási adatok, ami értelemszerűen a vállalatok pénzügyi eredményét is megtorpedózta. A Daimler nyeresége 78 százalékkal csökkent az első negyedévben, míg a Volkswagen Csoport azt jelezte, hogy az első három hónapban 81 százalékkal csökkent a működési nyeresége.

A magyar gyárak is leálltak (MTI fotó - Újvári Sándor)
A magyar gyárak is leálltak (MTI fotó - Újvári Sándor)

Értelemszerűen ez az értékesített darabszámokkal is összefüggésben van. A Daimler korábbi közleménye szerint az első negyedévben 477 378 darab Mercedes-Benz gyártmányt értékesített, ami 14,9 százalékos csökkenés éves összevetésben. A legnagyobb piacon, Kínában, ahol már januárban járványt okozott az új típusú koronavírus, különösen nagy, 20,3 százalékos visszaesést regisztráltak. A Volkswagen AG január-márciusban az egy évvel korábbinál 23 százalékkal kevesebb, 2 millió autót adott el.

Világszerte eddig a március volt a leggyengébb hónap, akkor a járványvédelmi korlátozások miatt a Volkswagennél az eladások éves összevetésben 37,6 százalékkal estek vissza. A VW azt jelezte korábban, hogy Nyugat-Európában 44,6, Kelet- és Közép-Európában 23,1, Észak-Amerikában 42, Kínában pedig 35 százalékkal csökkentek az eladások márciusban. Érdekesség, hogy még a zuhanás ellenére is növelni tudta piaci részesedését a német autóipari óriás, az európai autógyártók szövetségének (ACEA) autóeladási statisztikái alapján ugyanis a kontinensen ennél tragikusabb visszaesések is voltak. A Fiat Chrysler értékesítése márciusban 77, a PSA-é 68, a Renault-é 64 százalékkal estek. Az európai autópiaci forgalom 55 százalékkal csökkent márciusban.

Az egészségügyi előírások és az értékesítés visszaesése miatt az autógyártók többsége leállította a termelést is. A Daimler a járvány miatt március 17-én úgy döntött, hogy felfüggeszti a termelést az európai üzemek többségében. A 170 ezer németországi dolgozó 80 százalékát átállították rövidített munkaidőre, és az úgynevezett pénzügyi rugalmasság biztosítására megállapodást kötöttek egy banki konzorciummal egy 12 milliárd eurós hitelkeretről. A gyártást négy hét szünet után, április 20-án kezdték fokozatosan beindítani. Elsőként a társaság székhelye, Stuttgart mellett fekvő Bad Cannstadtban működő motorgyárban indult el a munka, szigorú fertőzéshigiéniai óvintézkedések mellett. A kecskeméti üzemben április 28-tól gyártanak ismét kocsikat, egyelőre egy műszakban. A magyarországi autógyárak mindegyike tartott kényszerszünetet, de mind a győri Audi-gyárban, mind a Suzukinál az utóbbi napokban ismét elkezdődött a termelés.

Van, ahol nagyvonalú, máshol viszont szegényes a támogatás

A vállalatok a korábban nehezen felépített dolgozói kollektívát értelemszerűen nem akarták lapátra tenni, arról ugyanakkor Magyarországon is értesülhettünk, hogy a kölcsönzött munkaerő esetében a szerződéseket újragondolják a vállalatok. Éppen a fentiek miatt a leállás ellenére a társaságok a dolgozóknak a kényszerszünet alatt is normál bért fizetnek. A Financial Times írása szerint legalábbis az Audi Győrben a fizetések 100 százalékát utalja közel 13 ezer dolgozójának, igaz vannak országok, ahol a cégek ennél kevesebbet adnak. Mexikóban például a bér 75 százalékát kapják a leállás alatt az Audi dolgozói, miközben ott a Fiat Chrysler és a Nissan is teljes bért fizet. Az észak-afrikai gyárakban is többnyire a korábbi jövedelem háromnegyedével kell a brit üzleti lap információi szerint megelégednie a dolgozóknak. A Renault Marokkóban és Algériában, a Seat Algériában, míg a PSA Tunéziában működtet üzemet.

A nagy európai és távol-keleti autógyárak az elmúlt évtizedben gőzerővel szervezték ki a termelésüket az olcsóbb munkabérek miatt Kelet-Európába és Észak-Afrikába, most viszont ez részben visszaüt. A kevésbé tehetős országok egy része ugyanis sokszor csak jelképes segítséget nyújt a megroggyant vállalatoknak, miközben a nyugati üzemeikben dolgozók alkalmazása ugyan magasabb költségekkel jár, de most több támogatást is kapnak utánuk.

Nincs ez másképp Magyarországon sem, ahogy arról írtunk, az Orbán-kormány a végletekig kivárt a munkaerőpiaci támogatásokkal. Majd a bevezetett intézkedések azonnal a kritikák kereszttüzébe került, mert összességében alig érzékelhető volt a bevezetett felső plafon miatt. Érzékelve a kritikákat, a napokban ugyan többször módosított a kormány a szabályokon, de ez az Orbán Viktor által is hangoztatott kiválónak tűnő 70 százalékos támogatással továbbra sincs köszönőviszonyban sem.

Ezek pedig összességében összefüggésben állnak azzal, hogy az autógyártók komoly veszteségeket szenvednek el. A már idézett Financial Times-cikk szerint a VW heti 2 milliárd eurós számlával számol a leállás idején, míg a hazánkban gyártókapacitással nem rendelkező Renault havonta 600 millió eurót "éget el".

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 10 százalék alá vitte a kamatot a Provident, és a KHR sem feltétlenül akadály
Hargitai-Szabó Kata | 2025. szeptember 13. 14:37
A legkedvezőbb személyi kölcsönök eddig a magasabb jövedelmű és hibátlan pénzügyi múlttal rendelkező ügyfelek kiváltságai voltak. A 10 százalék alatti kamat eléréséhez jellemzően többmilliós hitelösszeg és szigorú feltételek teljesítése volt szükséges. A Provident legújabb ajánlata azonban felbolygathatja a hazai hitelpiac megszokott rendjét.
Vállalat Negyedével növelné árbevételét a BÉT-en jegyzett magyar kibervédelmi cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 19:22
Az első félévben 542,2 millió forintos nettó árbevételt ért el a a BÉT Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. A 2025-ös pénzügyi év egészét tekintve 20-25 százalékos árbevétel-növekedésre számít.
Vállalat Bajban a Sotheby's
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 08:06
Duplázódott a veszteség a híres aukciós háznál.
Vállalat Egyetlen éjszaka alatt zsebelte be az éves magyar GDP közel felét Larry Ellison
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 11. 17:51
Huszonöt év különbséggel kétszer is a világ leggazdagabb embere lett az Oracle társalapítója, Larry Ellison. Akkor Bill Gates, most Elon Musk a rivális, utóbbival sokkal jobb viszonyt ápol. Az AI-cégek igénye egyre nagyobb az Oracle-höz hasonló felhőalapú szolgáltatásokra, ezért a cég többszörösére növelheti a profitját a következő öt évben.
Vállalat Reagált a Roszatom az Európai Bíróság döntésére
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 17:15
Az orosz fővállalkozó is megszólalt a paksi atomerőmű bővítési projektjének már folyó munkáival kapcsolatban.
Vállalat A 4iG alapítványa 200 ingyen laptopot kínál az iskoláknak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 16:01
A 4iG Alapítvány Digitális Esély Programja a közoktatásban résztvevő gyerekek és pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztését célozza, amelyre 2025. szeptember 30-ig várják a pályázatokat. 
Vállalat Szijjártó Péter elárulta, mit jelent a paksi beruházásnak az Európai Bíróság döntése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 13:13
Az Európai Bíróság ítéletére válaszolt.
Vállalat Paks II.: megsemmisítik az Európai Bizottság állami támogatásra adott jóváhagyását
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 10:29
Megsemmisítették a bizottsági jóváhagyást. 
Vállalat Biztonságos megtakarítás minden életszakaszra – A Magyar Államkincstár Életútprogramja
PR | 2025. szeptember 10. 16:16
A pénzügyi biztonság megteremtése tudatos, hosszú távú tervezés eredménye. Minél korábban kezdünk el félretenni – akár gyermekünk születésétől kezdve –, annál nagyobb eséllyel biztosíthatjuk a tanulmányok, a családalapítás vagy a nyugodt nyugdíjas évek anyagi hátterét. A Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) Megtakarítási Életútprogramja ehhez kínál életszakaszokra szabott, állampapír-alapú megtakarítási rendszert, amely a születéstől egészen az időskorig végigkíséri az ügyfeleket – állami garanciával és a kamatokon felül akár évi több tízezer forintos állami támogatással. A program célja, hogy az öngondoskodás és a portfóliószemléletű megtakarítás ösztönzésével támogassa a tudatos pénzügyi jövőtervezést.
Vállalat Otthagyja Bécset a Wizz Air
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 14:04
Bezárja bécsi bázisát a Wizz Air. A diszkont légitársaság 2026. március 15-ig fokozatosan kivonul az osztrák főváros repülőteréről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG