TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Az idei évben várható általános recesszió mellett az autóipart más kihívások is érintik. A szektor legnagyobb vállalata, a Volkswagen szerint a visszaeső kereslet miatt a termelési láncban szereplő cégek nem fogják tudni áthárítani a megnövekedett költségeket a fogyasztókra.

Magyarország számára a legfontosabb iparág egyértelműen a járműgyártás, ám míg a konjunktúra alatt ez jelentősen felfele húzta a gazdaság teljesítményét, most biztosan visszafoghatja azt. Általános nézet, hogy a nagy gyártók kétszámjegyű visszaeséssel kénytelenek szembenézni, ami a beszállítókhoz is be fog gyűrűzni. Így nemcsak a nálunk tevékenykedő és zászlóshajónak számító Audi-, Mercedes- vagy Suzuki-gyárakat érinti, hanem a hozzájuk kötődő több tucat nemzetközi és hazai kisebb-nagyobb vállalatot is.

A nagy kérdés, hogy a nagyvállalatok milyen változásokra készülnek, hiszen ezek a kihívások mellett akár lehetőségeket is teremtenek a hazai ipar számára. Ha például a kínai importot (részben) kiváltják, akkor az a Magyarországon vagy a régióban működő vállalatok számára jelenthet plusz megrendelést. Emellett hallani olyan hazai autóipari vállalatokról is, amelyek a fő profiljuk mellé készülnek felépíteni egy másikat is, amely révén diverzifikálni tudják a tevékenységüket. Megjegyezhetjük, a Magyar Nemzeti Bank és részben a kormány válságkezelő programja ehhez most kellő forrásokat biztosít.

Más kérdés, hogy a szektorban érintett vállalatok számára az idei év kőkeménynek ígérkezik, az autóipari szereplők a Volkswagen szerint kettős présbe kerülhetnek. A kereslet már említett visszaesése mellett az is nehézséget okoz, hogy a kulcsfontosságú autóalkatrészek költségei hirtelen emelkedtek a koronavírus-járvány kitörése miatt. A német vállalat szerint ez további nyomást gyakorol a nyereségre, miközben az iparág egyébként is mély recesszióba került.

A világ legnagyobb autógyártója, amely a múlt héten kezdte újraindítani gyártótevékenységet a wolfsburgi központjában, azt jelezte, hogy a kapacitásuk töredékével működő alkatrészgyártók a megnövekedett költségeiket igyekeznek tovább hárítani.

Tömegesen mehetnek csődbe a beszállítók

A Financial Timesnak Stefan Sommer, a VW beszerzési igazgatósági tagja azt mondta: nehézséget jelent, hogy a beszállítók az elmúlt években jelentős összegeket fektettek a gyártósorok fejlesztésébe. A leállások alatt az általános költségek megmaradtak, és azokat nem is lehet csökkenteni egyik napról a másikra. Szerinte az alacsonyabb nyersanyagárak és a több évtizedes mélyponton lévő olajár némi kompenzációt jelent, ám az alkatrészek beszerzési költségei így is emelkedni fognak a klasszikus értékláncban.

Azt viszont jelen pillanatban Stefan Sommer szerint nem lehet megjósolni, hogy az autógyártás összköltsége tartósan magasabb lesz-e, vagy akár már rövidebb időszakon belül visszatér a járvány előtti szintre. Mindez már csak azért is probléma, mert a VW vezetője szerint jelen helyzetben nincs esély arra, hogy a megnövekedett költségeket tovább hárítsák a fogyasztókra, így a termelési láncban lévő vállalatoknak kell azt benyelni.

Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary) Védőfelszerelésben indult újra a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)

A német óriás szerint viszont a várható nehéz időszakot és az azzal járó veszteségeket a beszállítóik egy része nem fogja tudni átvészelni. Hogy az európai piacon velük szerződésben álló 6500 cégből mennyi fog bedőlni, arra természetesen nem tettek utalást, de vélhetőleg jelentős változások elé nézünk.

Ráadásul nem a Volkswagen az egyetlen vállalat, amely a szektor és azon belül a beszállítók kritikus helyzetére tett utalást a napokban. A Daimler vezetője például azt mondta, hogy bár robusztus beszállítói körrel rendelkeznek, a partnereik egy részének nincs megfelelő likviditási háttere, amely a többhónapos leállás mellett biztosítaná a fennmaradásukat. A beszállítói piac egyik legnagyobb vállalata, a Bosch pedig azt jelezte, hogy a mostani koronavírus-járvány miatti válság sokkal súlyosabb, mint amilyen a 2008-as hitelválságot követő volt.

Elég lesz a kormányzati segítség?

Ezek pedig a magyar gazdaság szempontjából is kulcsfontosságú információk lehetnek. A nagy autógyártók vannak a kirakatban, az ő teljesítményükkel foglalkozik a sajtó, ahogy a gyárak leállítása és újraindítása kapcsán is a Mercedes, az Audi és a Suzuki került a hírekbe.

Pedig alattuk robusztus ökoszisztéma alakult ki az elmúlt két évtizedben, hiszen Magyarországon jelenleg 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik. Ezek a cégek pedig 176 ezer embert foglalkoztatnak közvetlenül, de ha létesítményüzemeltetési (legyen szó csak takarításról vagy biztonsági szolgálatról) és egyéb kiegészítő tevékenységeket (például üzemi étkezdék) is figyelembe vesszük, akkor még több ezer ember megélhetése múlik a hazai autóiparon.

Az utóbbi hetekben több alkalommal módosított bértámogatás és a hitelmoratórium is fontos könnyítést jelent a cégek számára, ám az is belátható, hogy az immár két hónapja nulla forinthoz konvergáló bevétel így is óriási érvágás a cégeknek. Így tehát nem lenne meglepő, ha a hazai piacon is csődhullám söpörne végig a következő hónapokban.

Az export ötöde a tét

Az ilyenformán megugró munkanélküliség tovább rontaná Magyarország makrogazdasági kilátásait, amelyet az autóipar leállása egyébként is visszavetett. Ahogy a cikk elején hangsúlyoztuk, ez ugyanis hazánk legfontosabb iparága. A magyar autóipar termelési értéke tavaly 9500 milliárd forintot tett ki, ezzel a hazai GDP 5 százalékát adta. Mindemellett a külkereskedelem szempontjából is kiemelt szerepe van a járműiparnak, hiszen az export ötöde származik ilyen tevékenységből.

A magyar kormány számára az egyik legnagyobb fejtörést az okozhatja, hiába próbálják elhitetni, hogy kontrollálni tudják az eseményeket, az autóipart tekintve olyanok a külső körülmények, amelyek révén csak sodródni tudunk a történésekkel. A hazai autóipar felvevőpiaca (ahogy azt a kiemelkedő exportérték is jelzi) külföldön van.

Alapfeltétel tehát, hogy a járvány csendesedjen és visszatérjen az élet a normál kerékvágásba, az emberek pedig kezdjenek el fogyasztani és autót vásárolni. A lazítások ugyan Európa-szerte megkezdődtek, de a korlátozások egy része tartósan fennmaradhat, ami miatt a kilátások továbbra is borúsak.

Nagy szükség lenne arra, hogy a nagy európai, ázsiai és amerikai piacokon a vevők állami támogatást kapjanak, ami felrázza az autópiacot. Ilyet a 2008-as válságot követően ugyan láttunk, de a kormányok egyelőre ilyen irányú lépésekre nem készülnek. Ez pedig óvatosságra intheti a nagy autógyárakat és a járműipar által erősen kitett országokat, mint amilyen Magyarország is.

A cikk a Garantiqa támogatásával készült.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Egyre gyűlnek a viharfellegek az AstraZeneca-féle Covid-vakcina körül
Tiszai Balázs | 2020. november 26. 17:03
Az oltóanyag hatékonyságának bejelentése óta kiderült, hogy a szérum adagolásánál hibát vétettek, és csak ennek a véletlennek köszönhetően mérhettek 90 százalék körüli eredményességet az egyik al-tesztcsoportnál. A tesztalanyok többsége az eredetileg szándékolt dózist kapta, az viszont jelentősen gyengébb eredményeket produkált. A fejlesztők ezt elhallgatták - most gyengülnek az AstraZeneca-részvények, és kérdésessé vált, hogy az USA engedélyezi-e sürgősségi eljárásban a szérumot.
Vállalat A Valton őrizheti a Puskás Arénát
Tiszai Balázs | 2020. november 25. 13:34
Egyetlen céggel versenyeztek a munkáért, de a rivális pályázata érvénytelennek ítéltetett.
Vállalat Újabb céget vásárolhat fel a 4iG
Privátbankár.hu | 2020. november 24. 12:04
Adásvételi szerződést kötött a DTSM Kft. 100 százalékos üzletrészének megvásárlására a 4iG Nyrt. - tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde honlapján. A 140 főt foglalkoztató, IT és telekommunikációs rendszerek, valamint adatközpontok üzemeltetését végző és vállalati service desk szolgáltatást nyújtó társaság a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti engedélyezését követően kerülhet a 4iG tulajdonába. A DTSM pénzügyi átvilágítását és cégértékelését a 4iG megbízásából az EY végezte.
Vállalat Nagy lehet a baj, az online fizetés elhalasztását kérhetik a boltosok
Privátbankár.hu | 2020. november 24. 07:28
A járvány alatt más kihívásokkal kell megküzdeniük.
Vállalat Cudar évre számítanak a vállalatok 2021-ben
MTI | 2020. november 24. 07:12
Egy felmérésben a megkérdezett cégek 9 százaléka jelezte, hogy növekedést vár a következő évben.
Vállalat Koronavírus vakcina: repkednek a milliárdok, de mégsem lehet tisztán látni
Király Béla | 2020. november 24. 05:30
Az Egyesült Államokban és Európában is milliárdos beszerzésekről beszélnek a politikai vezetők, ha a koronavírus elleni oltóanyag a téma. A szert előállító vállalatok is megadnak árakat, ennek ellenére csak távolról tűnik úgy, hogy transzparens folyamatok zajlanak.
Vállalat 2,8 milliárdos kormányzati támogatás jut egy amerikai cég beruházásának
Privátbankár.hu / MTI | 2020. november 23. 18:27
Budapesten hozza létre új, globális termékfejlesztő központját az amerikai Diligent, a világ egyik vezető szoftverfejlesztő és -szolgáltató vállalata - jelentette be a külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.
Vállalat Berobbantak a magyarországi cégek, túlütötte a növekedésük a régiós átlagot
Privátbankár.hu | 2020. november 23. 16:32
Miközben a közép-kelet-európai régió ötszáz legnagyobb vállalata 740 milliárd euróra, azaz 5,5 százalékkal növelte árbevételét tavaly, a rangsorban szereplő 73 magyarországi társaság ezt meghaladó, 6,3 százalékos forgalombővülést ért el. A régió harmadik legnagyobb árbevételű vállalata - a lengyelországi PKN Orlen és a csehországi Skoda Auto után - a Mol. A második legjelentősebb forgalmú magyarországi vállalat az Audi Hungaria, amelyet a villamossági termékeket gyártó Legrand követ.
Vállalat Tudatosság és technológia – kulcs a jövőhöz
Natív tartalom | 2020. november 23. 11:10
Ha akarjuk, ha nem: a jövőnk közös. Ez a felismerés vezetett el a globális klímavédelmi mozgalmakhoz és ezért jelentek meg a mindennapjainkat is gyökeresen átformáló technológiák, sokszor a legmeglepőbb területeken. Szinte észrevehetetlenül beszivárognak az életünkbe és olyan gyökeres pozitív változásokat indítanak el, amelyekre csak évtizedek múlva fognak rácsodálkozni a dédunokáink.
Vállalat 70 százalékos hatékonyságú az AstraZeneca Covid-vakcinája, de mehet ez még följebb is
Privátbankár.hu | 2020. november 23. 10:18
Ezek még nem a végleges teszteredmények. Az Oxfordi Egyetem szerint azok akár 90 százalékosak is lehetnek.
Friss
hírlevél