Ismét a Magyarországon működő három nagy diszkontlánc boltjaiban járva mértük fel fogyasztói kosarunk árszintjét. Meglepetés ezúttal nem történt: a Penny, a Lidl és az Aldi egységeiben a több hónapja tartó tendenciának megfelelően összességében ismét csak minimális árcsökkenést tapasztaltunk, azonban annak mértéke tovább mérséklődött.
Az üzletekben november végén 12 111 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 166 forinttal, amely 0,45 százalékos árcsökkenésnek felelt meg.
Az áremelkedők
Rendkívül érdekes, hogy november végén a kosarunkban szereplő közel 20 élelmiszer között mindössze négy olyan akadt, amely ára emelkedett: ezek közül pedig különösen kiemelkedik a banán, amely október végéhez képest 20,7 százalékkal drágult átlagosan. A gyümölcsféle hirtelen árváltozását elsősorban az magyarázza, hogy októberi felmérésünk készítésekor az egyik diszkontlánc üzleteiben nagy arányban leakciózták, így ennek kifutása, valamint a szezonalitás is hatással lehetett a drágulásra.
A Fruitveb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács nemrég a honlapján tett közzé egy banánt érintő felmérést, amelyet a déligyümölcs-kereskedő Fyffes készíttetett. Ebből kiderült, hogy Európa leggyakrabban fogyasztott gyümölcse a banán. Mint írták, a NielsenIQ által több mint 7000 válaszadó bevonásával végzett felmérés eredményei azt mutatták, hogy az előző négy hétben a megkérdezettek 89 százaléka fogyasztott banánt.
Árkosarunk szempontjából pedig különösen említésre méltó, hogy úgy tűnik, a vásárlók olyannyira nem unják a banánt, hogy a gyümölcs árának alakulása nem tűnik döntő tényezőnek annak megvásárlásában: a válaszadók 59 százaléka nem tudta felidézni a legutóbbi banánvételének pontos árát, míg 27 százalék csak nagyjából emlékezett rá.
Novemberben tovább emelkedett a tojás ára is, mintegy 4,6 százalékkal. Ahogy arról korábbi cikkünkben is írtunk, az alapélelmiszer esetében több hónapos tendencia tört meg, mostanra pedig kimondható, hogy úgy tűnik, valóban drágulásnak indult a tojás, a kormányzati árrésstop ellenére is. Az okok között biztosan szerepel a madárinfluenza újbóli magyarországi megjelenése, ez játszhatott közre a csirkemell 1,2 százalékos áremelkedésében is.
Nem volt kiugró áresés
Igazán drasztikus árcsökkenést novemberi felmérésünkben nem tapasztaltunk. Egyedüliként a burgonya lett 12,5 százalékkal olcsóbb, itt a betakarítás után rendelkezésre álló nagyobb mennyiség húzta lejjebb az árszintet, ami azonban várhatóan a következő hónapokban újból emelkedésnek indul majd. Enyhébben, de említésre méltóan, 8,3 százalékkal csökkent a 250 grammos őrölt kávék átlagára is, míg a mirelit hasábburgonyáké 6,67 százalékkal ment le – itt egy futó akció játszik közre az olcsóbbá válásban.
Fotó: DepositPhotos.com
Figyelni kell a sajtra!
Ahogy arról laptársunk, a szintén a Klasszis Média által kiadott Mfor is írt cikkében, a Magyar Közlönyben megjelent módosítás törölte a félkemény sajtokat az árrésstopos termékek köréből, egyedül a sajtkrémek, kenhető sajtok maradtak a listán. Mint írták, a trappista kivétel, az eredetileg is rajta volt a listán, de a cheddar, a gouda, az emmentáli, az edam vagy a maasdamer kihullottak a bővített lajstromról.
Az árrésstopos szigorítás, valamint az, hogy – amint arról korábbi cikkünkben is írtunk – az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) élesen kritizálta a kormánynak a trappista sajt formáját érintő rendeletét, miszerint a „lex trappista” értelmében a hasáb formájú trappista nem viselheti ezt a nevet a jövőben, aggodalomra adhat okot a tekintetben, hogyan alakul a termék ára. A szakmai szervezet álláspontja szerint egyébként a változtatás nem szolgálja sem a magyar fogyasztók, sem a magyar termelők érdekeit. Mint írták: a fogyasztókét azért sem, mert kiszoríthatja a boltokból az elérhető árú termékeket.
A trappista sajtok átlagára a diszkontláncok üzleteiben egyelőre még nem mozdult érdemben, az októberi stagnálás után novemberben 0,1 százalékos árcsökkenést mértünk – egyelőre tehát úgy tűnik, még nem kell sajthorrortól tartania a fogyasztóknak.
Legalább nem drágul a bevásárlás
A Penny, a Lidl és az Aldi üzleteiben járva tehát összességében a fogyasztói kosarunk árcsökkenését tapasztaltuk; igaz, az vitatható, hogy egy kevesebb mint fél százalékos olcsóbbodás mennyire jelent érdemi segítséget a magyar vásárlóknak. November végén
az egy évvel korábbi állapothoz képest 5,14 százalékkal került többe a bevásárlás a diszkontokban, míg az év eleji szinthez képest minimálisan alacsonyabbak voltak az árak.
Így alakult a legfrissebb inflációs adat
Cikkünk írásakor a legfrissebb elérhető adat a Központi Statisztikai Hivatal októberi inflációs közlése (a novemberi adat december 9-én lát napvilágot), amely szerint a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat, míg szeptemberhez viszonyítva stagnált az infláció. A hivatal az élelmiszerek árának alakulásáról is közölt számokat. Azok 2024 októberéhez képest 3,9 százalékkal drágultak, ezzel szemben 2025 szeptemberéhez képest 0,1 százalékos árcsökkenést jegyzett fel a hivatal.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.




