Október végén ezúttal is a három nagy magyarországi diszkontlánc üzleteiben járva vizsgáltuk meg fogyasztói kosarunk árszintjének alakulását. A Penny, a Lidl, és az Aldi boltjaiban ezúttal összességében ismét csak minimális árcsökkenést tapasztaltunk, azonban a mutató mostanra 1 százalékon belülre került – azaz minden jel arra utal, hogy hamarosan akár meg is torpanhat a több hónapja tartó áresés.
Az üzletekben október végén 12 166 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 245 forinttal, amely 0,6 százalékos árcsökkenésnek felelt meg.
A fekete bárányok
Míg a legtöbb termék esetében az árcsökkenés vagy a stagnálás volt a jellemző, két olyan élelmiszerre is bukkantunk, ahol jelentős emelkedés történt a szeptemberben mértekhez képest.
A burgonya esetében a hónapban rekorder, 11,7 százalékos drágulás mögött a szezon végéhez közeledve legfőbb indokként az egyik üzletlánc által az előző felmérésünk idején futtatott, nagy arányú akció volt. Emlékeztetőül: előző cikkünkben 13,2 százalékos áreséssel jelent meg az alapélelmiszer a toplista másik végén.
Ennél érdekesebb a tojás esete, ahol több hónapja tartó tendencia tört meg a legfrissebb felmérésünkben regisztrált 8,9 százalékos áremelkedéssel, és az átlagár 646 forintra emelkedett az egy hónappal korábbi, 600 forint alatti szintről. A fordulat igazán látványos, ahogy azt grafikonunkon is megnézheti:
A hónap két leginkább dráguló termékének esetében közös, hogy a napokban február 28-áig meghosszabbított árrésstop hatálya alá esnek, így az áremelkedés ezen okból is aggaszthatja a kormányt. A tojás árának alakulásánál további nyomasztóként jelenhet meg az is, hogy ismét felbukkant a madárinfluenza Magyarországon a Nébih bejelentése szerint, miközben az ágazat még mindig nem igazán heverte ki a korábbi csapást.
Banán és alma
A nagyrészt stagnáló mezőnyből három termék emelkedett ki több mint 5 százalékos árcsökkenéssel a diszkontokban. A hónap bajnoka több mint 13 százalékkal lett olcsóbb az előző hónapban mértekhez képest – a banánt nagyarányban akciózták az egyik lánc üzleteiben, így elsősorban ennek köszönhető az árváltozás.
Az alma esetében kitartott az előző hónapban is tapasztalható csökkenés, mindez annak ellenére is, hogy – amint arról korábbi cikkünkben is írtunk – a FruitVeb szakmai szervezet augusztus elején közzétett előrejelzése alapján nincsenek jó helyzetben a termelők – e szerint a 2025-ös hazai almatermés minden idők leggyengébb termésének ígérkezett.
Végül meglepő módon a sajátmárkás ásványvizeknél is több mint 6,4 százalékos olcsóbbodásra bukkantunk, itt szintén egy akció felelős az árcsökkenésért – igaz, az egyébként is nagyjából 100 forintos tételt jelentő termékek esetében ez ténylegesen is csak néhány forintos árváltozást jelent.
Még kitart a sajt
Mindezek mellett érdemes egy pillantást vetni a trappisták árának alakulására is, ugyanis – ahogy arról még október közepén írt laptársunk, a szintén a Klasszis Média által kiadott Mfor – az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) élesen kritizálta a kormánynak a trappista sajt formáját érintő rendeletét, mivel a „lex trappista” szerint a hasáb formájú trappista nem lehet viselheti ezt a nevet a jövőben. A szakmai szervezet álláspontja szerint ez a változtatás nem szolgálja sem a magyar fogyasztók, sem a magyar termelők érdekeit. Figyelmeztettek: a fogyasztókét azért sem, mert kiszoríthatja a boltokból az elérhető árú termékeket.
Októberi adataink szerint egyelőre azonban még nem változott érdemben a sajtféle ára a diszkontokban, az átlagár már második hónapja csökken, ezúttal éppen 1,6 százalékkal.
Megtorpan az árcsökkenés?
Összességében a fogyasztói kosarat alkotó, közel 20 élelmiszer többségénél tehát stagnálást tapasztaltunk a hónapban, azonban az elmondható, hogy egy 0,6 százalékos, összességében mért árcsökkenés már aligha jelent érdemi segítséget a magyar lakosságnak, mivel ténylegesen is csak párszáz forintról van szó bevásárláskor. Október végén
az egy évvel korábbi állapothoz képest 8 százalékkal került többe a bevásárlás a diszkontokban, míg az év eleji szinthez képest gyakorlatilag azonosak voltak az árak.
A legutóbbi inflációs adat
Cikkünk írásakor a legfrissebb elérhető adat a Központi Statisztikai Hivatal szeptemberi inflációs közlése: e szerint a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat (az októberi adat november 11-én lát napvilágot). Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak. A hivatal az élelmiszerek árának alakulásáról is közölt számokat, 2024 szeptemberéhez képest 4,7 százalékkal drágultak, ezzel szemben 2025 augusztusához képest 0,2 százalékos árcsökkenést jegyzett fel a hivatal.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
A Lukoil, a második legnagyobb orosz olaj- és gázkitermelő cég adózott eredménye 352,479 milliárd rubel volt az idei első kilenc hónapban.


