Szeptember végén ismételten elkészítettük a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérést, ezúttal is megvizsgáltuk, hogy közel 20 termékből álló kosarunkat milyen áron lehetne megvásárolni a három legnagyobb Magyarországon elérhető diszkontlánc, az Aldi, a Lidl és a Penny üzleteiben. Ahogy augusztusi felmérésünkben, ezúttal is összességében enyhe árcsökkenést tapasztaltunk a boltokban, de a legtöbb termék átlagára esetében a stagnálás volt a jellemző.
Az üzletekben 12 245 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 470 forinttal, amely 1,8 százalékos árcsökkenésnek felelt meg.
Egyetlen termék drágult
Szeptemberben az előző hónaphoz képest egyetlen termék ára emelkedett, mintegy 6,5 százalékkal: a 2 literes Coca-Cola került ennyivel többe, aránylag azonban még így is olcsóbb maradt az idén januári szintnél.
Kiemelkedő árcsökkenés
Szeptemberben két hónap esetében regisztráltunk igazán szembeötlő olcsóbbá válást, mind az alma, mind a burgonya kilójának átlagára 10 százalék feletti mértékben csökkent a diszkontok üzleteiben az előző havi szinthez képest.
A szeptemberi hónap árcsökkenő bajnokának ezúttal az almát nevezhettük ki: a magyarok egyik kedvenc gyümölcse átlagosan mintegy 17,1 százalékkal lett olcsóbb a diszkontok üzleteiben – mindezt úgy, hogy akció sem volt érvényben. Az alma árváltozását így szinte kizárólag a szezonalitás magyarázza, hiszen a szüret időszakában járunk.
Érdekesség, hogy bár az árak változása érezhetőnek bizonyult, a FruitVeb szakmai szervezet augusztus elején közzétett előrejelzése alapján egyáltalán nincsenek jó helyzetben a termelők – ekkor ugyanis azt írták, hogy a 2025-ös hazai almatermés minden idők leggyengébb termésének ígérkezik. A tájékoztatásból kiderült, a szervezet a termelők, TÉSZ-ek, kereskedők és feldolgozók körében végzett felmérése alapján 160 ezer tonna körül prognosztizálták az idei almatermést, ami az előző év – egyébként is alacsony – termésének mindössze szűk fele. A becslés szerint ennek mintegy 60-80 ezer tonna lehet az étkezési alma és 80-100 ezer tonna az ipari alma.
Fotó: Depositphotos
A burgonya esetében regisztrált 13,2 százalékos árcsökkenés mögött elsősorban az egyik diszkont által futtatott, nagyarányú akció jelent meg, ez az átlagárakat is jelentősen csökkentette.
Az áremelkedésnél ez is jobb
A fogyasztói kosarat alkotó élelmiszerek többségénél stagnálást tapasztaltunk tehát a hónapban, árcsökkenések pedig a fentebb kiemelteken kívül is akadtak. A kevesebb mint 2 százalékos árcsökkenés bár mindenképpen üdvözlendő fejlemény, nem fog érdemi segítséget jelenteni a magyar lakosságnak, hiszen párszáz forintról van szó bevásárláskor. Ez annak fényében különösen elhanyagolható, hogy
idén szeptemberben az egy évvel korábbi állapothoz képest 13,9 százalékkal került többe a bevásárlás a diszkontokban, míg az év eleji szinthez képest 0,6 százalékkal helyezkedtek magasabban az árak.
A legfrissebb KSH inflációs adat
2025 augusztusában a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat – tette közzé nemrég a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Júliushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak, ez a stagnálás már az augusztus végén készült, előző Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben is megjelent, erről itt olvashat többet:
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.