Olvasóink már megszokhatták, hogy hónapról hónapra elkészítjük a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérését, a három nagy diszkontlánc, a Lidl, a Penny és az Aldi üzleteiben járva állítjuk össze a vásárlói kosarunkban szereplő, közel 20 termék árának alakulását. Augusztus végi felmérésünkben az elmúlt hónapokhoz képest megfordult a tendencia, és minimális árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Az üzletekben 12 470 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 723 forinttal, amely 1,98 százalékos árcsökkenésnek felelt meg.
Az előző év azonos időszakában a fogyasztói kosár értéke 10 321 forint volt, ehhez viszonyítva idén júliusra 20,82 százalékkal emelkedtek az árak a diszkontokban, az egyik hónapról másikra történt árcsökkenés tehát a fogyasztóknak aligha jelent érdemi könnyebbséget.
Csak két termék drágult
Augusztusban főleg a stagnálás jellemezte kosarunkat, mindössze két olyan terméket találtunk, ahol egyértelműen áremelkedés történt.
A legjelentősebben, 5,4 százalékkal a száraz spagettitészták drágultak, ez elsősorban azzal magyarázható, hogy júliusi cikkünk írásakor a termék akciós volt az egyik diszkontlánc polcain, amely így az átlagárat is lényegesen lejjebb húzta.
Míg júliusi cikkünkben arról számoltunk be, hogy jól jártak a sajtrajongók, ugyanis több mint 5,6 százalékos árcsökkenést mértünk, augusztusra e tejtermék ára korrigált, és 4,7 százalékkal drágult a trappista sajt. Az árrésstop hatálya alá eső termék ára az intézkedés márciusi bevezetése óta 2,3 százalékkal emelkedett csak, azaz itt a kormány elégedett lehet. A trappista sajt, és 29 másik termék augusztus 31. után is árrésstopos marad – ezt jelentette be pénteken Orbán Viktor miniszterelnök, ahogy az cikkünkből is kiderült:
Árcsökkenők
Teljes fogyasztói kosarunkban a hónapban hét élelmiszer esetében tapasztaltunk olcsósobbodást, ezek közt két olyan volt, ahol 10 százaléknál jelentősebb mértékben estek az árak. A hónap bajnoka az 1-5 kilogrammos kiszerelésben is megvásárolható burgonya lett, amely egyértelműen a szezonalitással magyarázható, és az újburgonya megjelenésével a polcokon, a diszkontláncok így kilónként átlagosan 42 százalékkal adták olcsóbban ezt az alapélelmiszert, mint egy hónappal korábban.
10,2 százalékos áresést mértünk végül az almánál is, itt kizárólag egy, az előző hónaphoz képest bedobott leárazás húzta lejjebb az átlagot, a vevők az egyik üzletlánc egységeiben lényegesebben olcsóbban vásárolhatták meg kedvenc gyümölcsüket.
Az áremelkedésnél minden jobb
Az augusztusi bevásárlás során tehát főleg az árak stagnálása volt a jellemző a diszkontláncok esetében, tendenciának nevezhető árcsökkenést vagy -emelkedést nem tapasztaltunk – az azonban mindig öröm a magyar lakosságnak, ha a nagybevásárlás nem drágul, különösen ha a fogyasztóiár-index alakulását figyeljük.
Mint írtuk, júliusban a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Júniushoz viszonyítva átlagosan 0,4 százalékkal voltak magasabbak az árak.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az előző év azonos időszakához viszonyítva az élelmiszerek ára 5,9 százalékkal nőtt (a vendéglátási szolgáltatások nélkül számítva 4,6 százalékkal), ezen belül a csokoládé-kakaóé 20,4, a kávéé 19,6, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, valamint friss hazai és déligyümölcs) 18,1 (ezen belül a friss hazai és déligyümölcsöké 32,0, az őszibaracké 85,4), a tojásé 17,7, az édesipari lisztesárué 13,8, a gyümölcs- és zöldségléé 13,2, az étolajé 10,8, a büféáruké 10,2, a vaj, vajkrémé 8,2, a péksüteményeké, valamint az alkoholmentes üdítőitaloké 7,0-7,0 százalékkal. A termékcsoporton belül a margarin ára 30,1, a liszté 10,4, a cukoré 9,0, a párizsi-kolbászé 8,6, a tejtermékeké 5,6, a sertéshúsé 4,2 százalékkal mérséklődött.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.