Hónapról hónapra elkészítjük olvasóinknak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérését, a három nagy diszkontlánc, a Lidl, a Penny és az Aldi üzleteiben járva állítjuk össze a vásárlói kosarunkban szereplő termékek árának alakulását. Július végi felmérésünkben minimális áremelkedést tapasztaltunk annak ellenére is, hogy a vizsgált élelmiszerek közt több is akciós volt.
Az üzletekben 12 723 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 477 forinttal, amely 1,97 százalékos áremelkedésnek felelt meg.
Az előző év azonos időszakában a fogyasztói kosár értéke 10 601 forint volt, ehhez viszonyítva idén júliusra 20 százalékkal emelkedtek az árak a diszkontokban.
Milyen termékeknél csökkentek az árak?
Július végén két termék esetében tapasztaltunk jelentősebb árcsökkenést, a rekorder a maga átlagosan 8,5 százalékos csökkenésével a spagettitészta lett, ez elsősorban azzal magyarázható, hogy az egyik diszkontlánc üzletében az alapanyag akciós volt.
A sajtszeretőknek is volt oka az örömre a hónapban, hiszen a kilós trappista sajt árak esetében is csökkenést tapasztaltunk, mintegy 5,6 százalék értékben. Ez egy olyan tendencia, amellyel a magyar kormány is elégedett lehet, hiszen az élelmiszer az árrésstop hatálya alá tartozik, azaz a jelenlegi tudásunk szerint augusztus 31-ig biztosan védelmezi a kormány intézkedése. Összességében a sajtvásárlás egyre kevésbé jelent terhet a diszkontokba járó magyaroknak, hiszen adataink szerint 2025 januárjában (tehát még az árrésstop bevezetése előtt) az átlagár 2860 forint volt, ehhez képest a mostani 2407 forintos átlag több mint 14 százalékkal alacsonyabb.
A mérleg másik oldala
Kiugró, 10 százalék feletti áremelkedést három termék esetében találtunk júliusban, a krumpli és az alma ára szinte teljesen megegyező módon, 11,3 százalékkal drágult a hónapban a diszkontok polcain.
Ahogy arról múlt havi cikkünkben is írtunk, a burgonya áremelkedése tulajdonképpen csak folytatódott, a nagyobb, 5 kilogrammig terjedő kiszerelésben árusított élelmiszer kilós ára 345 forint volt a hónapban, az áremelkedés a szezonalitás mellett egy akció kifutásával volt magyarázható.
Szintén elsősorban a zöldség-gyümölcsök szezonális árváltozásával magyarázható az alma árának változása is, amelynek kilója már átlagosan 710 forint volt a hónapban, a három diszkontból kettőben jelentősen drágult a gyümölcs, míg egyben nem változott az ár a júniusi szinthez képest.
Végül megugrott a csirkemellfilé ára is, a kilós kiszereléseket 2289 forintért árulták átlagosan a diszkontok, ez 10,6 százalékos áremelkedés az egy hónappal korábbi árhoz képest. Az egyébként szintén az árrésstop alá tartozó élelmiszer drágulása a cikkünk írásakor legfrissebb, júniusi inflációs adatokban is visszaköszön: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint egy hónap alatt a baromfihús 1,1 százalékkal drágult.
Összességében ugyanakkor a kormány minden bizonnyal nem lehet elégedett, hiszen az árrésstop sem tudta megfogni a több mint 10 százalékos drágulást, amely feltehetően már megüti azt a szintet, ami a vásárlóknak is kellemetlen.
A kiemelt termékek mellett áremelkedést tapasztaltunk júliusban a Coca-Cola és az őrölt kávék esetében is, míg több másik élelmiszer ára stagnált.
Merre tart az infláció?
2025 júniusában a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat – tette közzé a KSH. Májusban 4,4 százalékos volt a mutató.
2024 azonos hónapjához viszonyítva az élelmiszerek ára 6,2 százalékkal nőtt (a vendéglátási szolgáltatások nélkül számítva 4,9 százalékkal), ezen belül a tojásé 26,0, a liszté 24,4, az étolajé 22,2, a kávéé 20,3, a csokoládé és kakaóé 19,6, a gyümölcs- és zöldségléé 14,1, a büféáruké 10,4, a péksüteményeké 8,1, a tejé 7,3, az alkoholmentes üdítőitaloké 7,1 százalékkal. A termékcsoporton belül a margarin ára 31,2, a tejtermékeké 7,2, a párizsi, kolbászé 6,9, a sertéshúsé 2,0 százalékkal mérséklődött.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.