Érdekes kilengéseket mutattak június végén a Privátbankár havonta megjelenő Diszkont Árkosár-felmérésében szerepet kapó, elsősorban alapvető élelmiszerek árai: a májusi szinthez képest több jelentős áremelést és árcsökkenést is megfigyeltünk bizonyos termékek esetében. Mielőtt azonban ezeket részletesen is szemügyre vennénk, nézzük az összképet. Legfrissebb felmérésünkben a három nagy diszkontlánc üzleteiben – Lidl, Aldi, Penny – átlagosan 12 477 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 333 forinttal, amely 1,16 százalékos áremelkedésnek felelt meg.
Ahol estek az árak
Június végén három, a felmérés fogyasztói kosarában szereplő termékcsoport esetében történt jelentős árcsökkenés a májusi szinthez képest. Ezek közül is kiemelkedik az egyetlen 10 százalék feletti áresés: egy hónap alatt 11,7 százalékkal lett olcsóbb a listán szereplő 2 literes Coca-Cola, amely két boltlánc egységeiben is a 700 forintos szint alá esett.
Tovább csökkent a tojás ára is, a felmérésben szereplő, legolcsóbb, S-es méretű tojások átlagosan 6,7 százalékkal lettek olcsóbbak a májusi adatokhoz képest: 10 darabot nagyságrendileg 613 forintért vásárolhattunk meg a diszkontláncoknál, az egy hónappal korábbi 657 forinttal szemben. A tojás a kormányzati árrésstop hatálya alá eső termék, így részben ezzel is magyarázható, hogy a januárban, az intézkedés bevezetése előtt mért 737 forintos átlagárhoz képest már több mint 16 százalékkal kúszott lejjebb a termék ára.
Végül az árcsökkenők közé került a kristálycukor is, az 1,9 százalékos esés a termék alacsony árszintjét tekintve a vásárlók pénztárcájában nem fog érezhetően megjelenni, hiszen a májusi 315 forint után most 309 forintért árulták a diszkontok az alapélelmiszer kilóját.
Burgonyagondok
A tengely másik végén négy olyan termékkategóriát találtunk, ahol kiugró áremelkedés történt. Ezek közül is kitűnik a burgonya: az üzletek június végén átlagosan 310 forint/kilogramm áron árusították; a krumpli ráadásul jellemzően csak nagyobb, 2-5 kilogrammig terjedő kiszerelésben érhető el a vevők számára. Májusban egy kilónyi krumpliért átlagosan 249 forintot kellett fizetnie a vásárlóknak, azaz egy hónap alatt több mint 24,5 százalékos áremelkedés történt. Fontos megjegyezni, hogy az áremelkedés részben a burgonya szezonalitásával is magyarázható, ezt a cikkünk írásakor legfrissebb, májusi inflációs adatok is igazolni látszanak, a hónap/hónap alapú drágulásban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közlése szerint meghatározó volt az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs) 1,6 százalékos átlagos árnövekedése. A 24,5 százalékos drágulást emellett magyarázhatja a bolti akciók kifutása is.
Érdekes adalék, hogy a nyersburgonya árának kilengése egyáltalán nem jelent meg a fogyasztói kosarunkban szereplő fagyasztott hasábburgonya-termékek árszintjében, ugyanis a mirelitcsomagok átlagára egyáltalán nem változott májushoz képest, tartotta a 749 forintos szintet.
11,7 százalékos drágulást produkált júniusban a kilós félbarna kenyér is, ezt 599 forintért, egységes áron vásárolhatták meg a diszkontoknál a vevők, ez hónapok óta a kenyérfajta stabil ára, az előző hónapban mért 536 forintos átlag egy akciós árnak volt köszönhető.
Szintén a drágulók közé került, és tovább emelkedett az őrölt kávé ára, 8,9 százalékkal, 1132 forintra, de hasonló tendencia volt megfigyelhető a spagettitésztáknál is, ahol 8,2 százalékos áremelkedés után 384 forintra nőtt a termékcsoport ára a diszkontokban.
Merre tart az infláció?
2025 májusában a fogyasztói árak átlagosan 4,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat – tette közzé a KSH. Áprilishoz viszonyítva átlagosan 0,2 százalékkal nőttek az árak, pedig március 17-étől már érvényes az árrésstop.
2024 májusához viszonyítva az élelmiszerek ára 5,9 százalékkal nőtt, köztük például a tojás ára is 26 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez: ez mindenképpen árulkodó azzal kapcsolatban, hogy mennyire szabad örülnie a vásárlóknak a június végén tapasztalt 613 forintos átlagárnak; hiszen még mindig jóval többet fizetünk az alapélelmiszerért, mint egy évvel korábban.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.