A Tesla amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben, annak ellenére, hogy az autógyártó új, olcsóbb változatokat vezetett be legkelendőbb elektromos járműveinek, derült ki a Cox Automotive által csütörtökön kizárólag a Reutersnek adott becsléséből.
A megfizethetőbb, Standard nevű változatok sikere fontos a Tesla számára, és egyben próbája annak a stratégiájának, hogyan folytathatja az autók értékesítését és hogyan generálhat bevételt, miközben átáll a robotaxi gyártására és a humanoid robotok építésére, amelyek a fő okai annak, hogy a befektetők 1,4 billió dollárra értékelik a vállalatot.
Fotó: X
Csökkenő kereslet
Az elektromos járművek eladásai nagymértékben visszaestek Amerikában szeptember vége óta, amikor a Trump-adminisztráció megszüntette a 7500 dolláros szövetségi adójóváírást.
A kereslet csökkenésének ellensúlyozása érdekében a Tesla októberben piacra dobta Model Y SUV és Model 3 kompakt szedánjának lecsupaszított változatait, amelyek ára körülbelül 5 ezer dollárral alacsonyabb az előző alapmodellekénél. A Standard verziók iránti kereslet várhatóan támogatta az eladásokat novemberben, de a vállalat teljes eladásai közel 23 százalékkal, 39 800 járműre estek vissza az egy évvel korábbi 51 513-ról, és ez a legalacsonyabb érték 2022 januárja óta, derül ki a Cox adataiból, amely az iparág egészében nyomon követi az eladásokat.
„A csökkenés minden bizonnyal azt mutatja, hogy nincs elég kereslet a Standard változatokra, amelyeknek az adójóváírás lejárta után fel kellett volna lendíteniük az eladásokat” – mondta Stephanie Valdez Streaty, a Cox iparági elemzésekért felelős igazgatója a Reutersnek adott interjújában. „Azt is láthatjik, hogy a Standard eladások kannibalizálódnak a Prémium verziók, különösen a Model 3 eladásaiba.”
A Tesla piaci részesedése mégis nő
A hitelek megszűnése számos elektromos jármű versenytársat még jobban sújtott. Az adatok szerint az elektromos járművek amerikai eladásai több mint 41 százalékkal estek vissza novemberben, a Tesla piaci részesedése pedig 43,1 százalékról 56,7 százalékra emelkedett.
Az évekig tartó szárnyaló eladások után a Tesla eladásai tavaly először estek vissza a magas hitelköltségek miatt, amelyek rontották a fogyasztói hangulatot, valamint a fokozódó verseny miatt, különösen Európában és Kínában, ahol más autógyártók új és olcsóbb modelljei érkeztek.
Az idei eladások várhatóan ismét csökkenni fognak. A Tesla a Cybertruck pickup óta nem mutatott be teljesen új járművet, amely nehezen talált vevőket, és a kínálat többi részét régebbi modellek alkotják kisebb frissítésekkel.
Új Tesla modellre lenne igény
„A Tesla komoly kihívással néz szembe jövőre, amikor több más autógyártó is olcsóbb, de szórakoztató funkciókkal teli járművek piacra dobását tervezi” – mondta Streaty, a Cox munkatársa. „Tehát a válasz az, hogy a Teslának egy teljesen új járműre van szüksége a flottájában. Pont.”
Emellett Elon Musk vezérigazgató munkája Donald Trump amerikai elnöknek és a szélsőjobboldali politikai retorika tiltakozásokat váltott ki és ártott a Tesla márkaimázsának.
A Tesla akár 0 százalékos finanszírozási ajánlatokat is kínál a Standard Model Y-ra, derült ki az amerikai weboldalukról ezen a héten. Bár az ilyen jellegű ajánlatok gyakoriak az ünnepi szezonban, az elemzők és a befektetők szerint az egy olyan változatra vonatkozó ajánlat, amelynek szállítása alig több mint egy hónapja kezdődött, a gyenge kereslet jele. Mind a Standard Model Y, mind a Standard Model 3 elérhető volt a Tesla weboldalán raktáron, és csökkentett árúként volt megjelölve.
„Azt hiszem, a lényeg az, hogy ha lenne rá kereslet, nem kínálnának 0 százalékos finanszírozást” – mondta Shawn Campbell, a Camelthorn Investments tanácsadója. „A keresleti probléma megoldásának végső soron új, friss modellekben kell rejlenie.”
Éves alapon 2,7 százalékkal esett az ipari termelés.





