3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

74 százalékuk nem tudott a jelenségről. Amikor viszont egy friss felmérés szembesítette őket vele, kiderült, hogy többségükről nagyon pontos, és hatékonyan targetálható profilt állított össze a közösségi oldal.
A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva

Az amerikai Facebook-felhasználók 74 százaléka nem tud arról, hogy a cég begyűjti az adatait annak érdekében, hogy targetált reklámokkkal bombázhassa, derül ki a Pew Research friss felméréséből, mely azt vizsgálta, hogy viszonyulnak az emberek a közösségi oldal adatgyűjtési gyakorlatához. A felmérést közel ezer amerikai felnőtt körében végezték el 2018 szeptember elejétől október elejéig, tehát néhány hónappal a Cambridge Analytica-botrány kirobbanása után.

A Facebook különösebben nem csinál titkot abból, hogy hirdetési céllal rögzíti az érdeklődési köreinket. Az oldalon külön alszájt érhető el a "Beállítások"-on belül a "Hirdetések" menüpont alatt, ahol folyamatosan bővülő listán látható, mi mindent tanult meg rólunk a Facebook, mely segítségével személyre szabottabb reklámokkal traktálhat minket.

A kutatás szerint a felhasználók 74 százaléka viszont nem is tudott a lista létezéséről. Miután szembesültek a listával, az emberek 88 százaléka találta azt, hogy a Facebook külön neki célzott tartalmat gyártott ezen az oldalon. 59 százalékuk szerint a lista pontosan lefedte az érdeklődési köreiket, és hűen tükrözte, kik ők valójában, 27 százalék szerint viszont nem volt túl pontos a lista.

A kutatás paradox viselkedést tárt fel: az amerikaiak azt mondják, fontos tudni erről a jelenségről, de közben úgy viselkednek, ami azt sugallja, valójában mégsem érdekli őket, hogy az oldal kereskedelmi céllal adatokat gyűjt róluk. Ezt húzza alá az is, hogy amint a felhasználóknak lehetősége nyílt megnézni a listát, csupán 51 százalékuk vallotta azt, hogy ez kényelmetlenül érinti.

A Facebook a felhasználók 51 százalékát beosztotta a politikai néztei szerint is, konzervatívként, liberálisként vagy mérsékeltként. Ez a mezőny 73 százaléka szerint valamennyire vagy egészen pontos volt, és csak 27 százaléka szerint nem volt az.

21 százaléknyi felhasználót a Facebook úgynevezett "multikulturális érdeklődés" címkével is ellátott: közülük 43 százalék az afroamerikai, 43 százalék a latin-, 10 százalék pedig az ázsiai-amerikai kultúrában lett érdekelt az oldal szerint. Itt változó sikerrel tudták kitapintani az igazságot: 60 százalék pontosnak ítélte a bélyeget (közülük 57 százalék nem csak érdeklődött az adott kultúrkör iránt, de származási alapon a tagjának is vallotta magát) 37 százalék viszont nem kötődött hozzá szorosan, 39 százalék pedig nem tartotta magát adott csoport tagjának.

A Facebook közleményben reagált a kutatásra, melyben azt írták, az eredmények csak kihangsúlyozzák, mennyre fontos az iparágban az átláthatóság és a felhasználók okítása az adathozzáférés kontrolljáról. Hozzátették, idén több olyan eseményt rendeznek, ahol a facebookos magánélet védelméről tartanak majd előadásokat, és könnyíteni fognak a reklámadatos oldal használhatóságán is.

(Washington Post)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG