3p
74 százalékuk nem tudott a jelenségről. Amikor viszont egy friss felmérés szembesítette őket vele, kiderült, hogy többségükről nagyon pontos, és hatékonyan targetálható profilt állított össze a közösségi oldal.
A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva

Az amerikai Facebook-felhasználók 74 százaléka nem tud arról, hogy a cég begyűjti az adatait annak érdekében, hogy targetált reklámokkkal bombázhassa, derül ki a Pew Research friss felméréséből, mely azt vizsgálta, hogy viszonyulnak az emberek a közösségi oldal adatgyűjtési gyakorlatához. A felmérést közel ezer amerikai felnőtt körében végezték el 2018 szeptember elejétől október elejéig, tehát néhány hónappal a Cambridge Analytica-botrány kirobbanása után.

A Facebook különösebben nem csinál titkot abból, hogy hirdetési céllal rögzíti az érdeklődési köreinket. Az oldalon külön alszájt érhető el a "Beállítások"-on belül a "Hirdetések" menüpont alatt, ahol folyamatosan bővülő listán látható, mi mindent tanult meg rólunk a Facebook, mely segítségével személyre szabottabb reklámokkal traktálhat minket.

A kutatás szerint a felhasználók 74 százaléka viszont nem is tudott a lista létezéséről. Miután szembesültek a listával, az emberek 88 százaléka találta azt, hogy a Facebook külön neki célzott tartalmat gyártott ezen az oldalon. 59 százalékuk szerint a lista pontosan lefedte az érdeklődési köreiket, és hűen tükrözte, kik ők valójában, 27 százalék szerint viszont nem volt túl pontos a lista.

A kutatás paradox viselkedést tárt fel: az amerikaiak azt mondják, fontos tudni erről a jelenségről, de közben úgy viselkednek, ami azt sugallja, valójában mégsem érdekli őket, hogy az oldal kereskedelmi céllal adatokat gyűjt róluk. Ezt húzza alá az is, hogy amint a felhasználóknak lehetősége nyílt megnézni a listát, csupán 51 százalékuk vallotta azt, hogy ez kényelmetlenül érinti.

A Facebook a felhasználók 51 százalékát beosztotta a politikai néztei szerint is, konzervatívként, liberálisként vagy mérsékeltként. Ez a mezőny 73 százaléka szerint valamennyire vagy egészen pontos volt, és csak 27 százaléka szerint nem volt az.

21 százaléknyi felhasználót a Facebook úgynevezett "multikulturális érdeklődés" címkével is ellátott: közülük 43 százalék az afroamerikai, 43 százalék a latin-, 10 százalék pedig az ázsiai-amerikai kultúrában lett érdekelt az oldal szerint. Itt változó sikerrel tudták kitapintani az igazságot: 60 százalék pontosnak ítélte a bélyeget (közülük 57 százalék nem csak érdeklődött az adott kultúrkör iránt, de származási alapon a tagjának is vallotta magát) 37 százalék viszont nem kötődött hozzá szorosan, 39 százalék pedig nem tartotta magát adott csoport tagjának.

A Facebook közleményben reagált a kutatásra, melyben azt írták, az eredmények csak kihangsúlyozzák, mennyre fontos az iparágban az átláthatóság és a felhasználók okítása az adathozzáférés kontrolljáról. Hozzátették, idén több olyan eseményt rendeznek, ahol a facebookos magánélet védelméről tartanak majd előadásokat, és könnyíteni fognak a reklámadatos oldal használhatóságán is.

(Washington Post)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Moszkvai lakása ablakából kizuhanva meghalt a Transznyefty alelnöke
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 11:31
Életét vesztette Andrej Badalov, az orosz állami olajvállalat, a Transznyefty alelnöke – jelentette a TASZSZ hírügynökség.
Vállalat A Boeing a repülőknél is magasabbra szállhat
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 10:37
A vállalat 2,8 milliárd dollár értékű szerződést nyert el csütörtökön az Egyesült Államok kormányától két új generációs katonai műhold fejlesztésére és gyártására, további két műhold opciójával.
Vállalat A francia sztrájkolók földre kényszerítették a Ryanair járatait
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 10:16
A Ryanair csütörtökön bejelentette, hogy 170 járatot kényszerült törölni, ami több mint 30 ezer utas utazását zavarja a Franciaországban a csütörtöki és péntekre is tervezett országos légiforgalmi irányítói sztrájk miatt.
Vállalat Újabb akvizíciót hajt végre a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:12
Országos virtuális mobilszolgáltatóval bővül a cégcsoport távközlési portfóliója.
Vállalat Jól ismert szakember került a Zwack vezérigazgatói székébe
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 14:22
A Zwack Unicum Nyrt. tulajdonosi döntése értelmében 2025. július 1-jétől a cégcsoport hazai és nemzetközi sikereiben több mint 20 éve kulcsszerepet játszó szakember, Belovai Csaba tölti be a vállalat vezérigazgatói tisztségét.
Vállalat Újabb honvédelmi együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 10:51
A védelmi digitalizáció területén.
Vállalat Az ausztrál Qantas légitársaság 6 millió ügyféladatát lophatták el
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:39
Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiberbűnesetében egy hackertámadás törte fel az érzékeny adatbázist. Ez különösen rosszkor jön a megtépázott hírnevű légitársaságnak.
Vállalat A Daimler Truck fittyet hány az orosz szankciókra, Afrikában terjeszkedik
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:16
Szenegálban tervez gyártóüzemet építeni Mercedes teherautóknak a cég, Oroszországban pedig már nincs mit vesztenie.
Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG