3p
Az elektromos járművekre átállás csak jelentéktelen mértékben járulhat hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének tanulmánya szerint.
Elektromos autó show Bejrútban. EPA/NABIL MOUNZER

Az ifo intézet közleményében megállapítja, hogy az elektromos járművek forgalomba állítása nem járul hozzá számottevő mértékben a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Ehelyett a közlekedésben sokkal inkább a földgáz, hidrogén és bio-metán üzemű belsőégésű motorok elterjesztésére kellene helyezni a hangsúlyt.

Németországban az áramtermelési energia-mixet és az akkumulátorgyártás áramigényét is figyelembe véve az akkumulátor-üzemű, teljesen elektromos járművek összesített járulékos szén-dioxid kibocsátása még a legjobb esetben is kissé meghaladja a dízelmotorokét.

A jövő: földgáz, hidrogén, bio-metán

Az ifo gazdaságkutató intézet jelentése a kölni egyetem és a müncheni egyetem már kereskedelmi forgalomban lévő elektromos és modern dízelautókkal végzett konkrét kísérleteire és számításaira alapuló tanulmányát idézi. A tanulmány az akkumulátorgyártás áramigénye mellett figyelembe vette az alternatív energiahordozókra épülő áramtermelés szerepét is az elektromos járművek összesített szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt hatásában.

A számítások kimutatták, hogy a földgázüzemű autók már a ma rendelkezésre álló technológiával is mintegy harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízeles járművek.

Hosszabb távon mindemellett a hidrogén üzemű járművek kínálhatnak további előnyöket azáltal, hogy a hidrogén alkalmas a szél- és naperőművek által csúcsidőben termelt áram "tárolására" és későbbi felhasználására. Márpedig a csúcsidőben termelt áram tárolására egyre inkább szükség lesz azzal párhuzamosan, ahogy a technológia részaránya növekszik az energiamixben.

Az elektromos autók is "termelnek" szén-dioxidot

Az ifo által idézett tanulmány élesen bírálja azt az uniós jogalkotási gyakorlatot, amely "zéró" szén-dioxid-kibocsátással veszi figyelembe az elektromos autókat az elterjesztésüket ösztönző intézkedésekben. Ez az eljárás azt a benyomást kelti, mintha az elektromos autók nem "termelnének" szén-dioxidot, holott erről szó sincs - hívja fel a figyelmet a tanulmány.

Valójában az elektromos autók gyártása és az akkumulátorok gyártása egyaránt meglehetősen energiaigényes folyamat. A forgalomban lévő elektromos autókat pedig a rendelkezésre álló energia-mix alapján termelt árammal töltik fel.

A tanulmány szerint a szén-dioxid-kibocsátás tényleges és hatékony csökkentéséhez a hagyományos belsőégésű motorokkal először földgázüzemre, majd később a valóban "zéró" szén-dioxid-mérleggel rendelkező bio-metánra kellene átállni.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb részletek derültek ki a 4iG nagy bizniszéről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:22
Közel 200 milliárd forint lehet a cég Űr- és Védelmi ipari divíziójának (SDT) értéke.
Vállalat Kiberbiztonsági audit: változott a határidő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:39
Még nem késő teljesíteni a szerződéskötési kötelezettséget.
Vállalat Bejöttek a spórolós ajánlatok a McDonald'snak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 11:43
A McDonald's második negyedéves eredményei felülmúlták az elemzői várakozásokat. 
Vállalat Az amerikai vámok hatásával küzd a Toyota
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 10:46
A vállalat második negyedéves bevétele 12,25 billió jen volt a várt 12,19 billió jennel szemben, az operatív profit pedig 1,17 billió jen volt a becsült 881,41 milliárd jennel szemben – írja hírlevelében az Equilor.
Vállalat Pompás híreket közölt a Magyar Telekom: ennek mindenki örülhet
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 09:24
Ezúttal sem okozott csalódást a Magyar Telekom.
Vállalat Egyre több ágazatban segíti a fejlődést a Demján Sándor Program
PR | 2025. augusztus 6. 09:21
A Demján Sándor Program 1+1 Beruházás-élénkítő Támogatási Program rövid idő alatt vált a hazai vállalkozásfejlesztés meghatározó eszközévé. Az eddig több mint 1300 pozitív támogatói döntés a program sikerét igazolja, emellett rávilágít arra is, mennyire sokszínű a magyar vállalkozói szféra: az űripartól a vendéglátáson át a kutatólaborokig a legkülönbözőbb ágazatok vállalkozásai kaptak lehetőséget a fejlődésre. A Garantiqa támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legújabb adásában Fehérváry Tamás, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezérigazgatója osztotta meg gondolatait a program eddigi eredményeiről és az MGFÜ tanácsadói szerepéről.
Vállalat Izgatottan várjuk, hogyan reagál a Richter közlésére a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 06:50
Arra, hogy míg a bevételei nőttek, addig a nyeresége csökkent 2025 első felében az előző évhez viszonyítva.
Vállalat 96 milliárdos üzletet kötött a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 12:39
Magántőkealapokból von be forrást a cég.
Vállalat Még mindig nagyon jól lehet keresni a Covid-vakcinákkal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 10:24
A BioNTechnek legalábbis sikerült. De más irányba is fejleszt a cég.
Vállalat Akár már kedden nagyot villanthat a Boeing
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 08:46
Közel öt év után újra levegőbe emelkedhet egy fontos típusuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG