4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A közös gyártókonzorcium orosz fele elkezdte leszállítani az Egyiptom által megrendelt 1300 vasúti kocsi első darabjait. A Dunakeszi Járműjavítóban még nem gyártottak a projektre semmit, de ígérik, hamarosan nekiállnak a munkának.

Rég jött már hír az egyiptomi-orosz-magyar vasútfejlesztési gigabizniszről, most viszont közleményben jelzi az orosz Transmashholding magyar partnere, a TMH Hungary, hogy mozgásba lendült az üzlet.

Emlékeztetőül: ez az az egymilliárd euró összértékű, valóban hatalmas projekt, melyet "történelmi jelentőségűnek" szoktak nevezni, mert ekkora nagyságrendű üzletet még nem bonyolítottak le a magyar járműgyártás történetében. Ennyi pénzért rendelt Egyiptom 1300 darab vasúti kocsit, melyet a TMH Hungary nevű magyar-orosz konzorcium gyárt le.

A szerelvénygyártásról szóló szerződést még 2018. szeptemberében kötötték meg, most, közel két évvel később pedig valóban beindultak a dolgok. Áprilisban, a járványügyi szigorítások előtti utolsó, Szlovéniát elhagyó teherhajón ugyanis leszállították az első 22 vagont az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaságnak egy alexandriai kikötőbe. A TMH közleménye szerint az első szállítmányt követi még 10 másik a hónap végéig, amelyeket június közepén indítottak el Oroszországból. A kocsikat a következő lépésként Kairóba küldik, ahol júliusban forgalomba is állítják őket.

Az első kocsik érkezése Alexandriába. (Fotó: TMH International)
Az első kocsik érkezése Alexandriába. (Fotó: TMH International)

A közlemény szerint a TMH mérnökei által tervezett, a nemzetközi vasúti szabványoknak megfelelő, 1435 mm nyomtávolságú járművek sivatagi környezetben, akár +50°C-os hőségben is működőképesek, tervezett élettartamuk 40 év. Az 5 különböző modell között vannak harmadosztályú légbefúvásos szellőztetésű kocsik (500 db), harmadosztályú légkondicionált kocsik (500 db), másod- (180 db) és első osztályú (90 db), szintén klimatizált kocsik, ezen kívül a rendelés 30 db másodosztályú étkezőkocsi szállítását is tartalmazza.

Ezek a szerelvények mind az oroszországi Tverben található gyárban (TVZ) készültek. Hogy a Dunakeszi Járműjavító mikor kapcsolódik be a gyártásba, arról a közlemény csak annyit ír: hamarosan.

Többvágányos sztori

A még 2013-ban előkészített egyiptomi megrendelés eredetileg egyébként még csak 700 kocsiról szólt, cserébe a Ganz-csoport felelt volna a gyártásért némi állami segítséggel és a Dunakeszi Járműjavítóval közösen, egy konzorcium tagjaként. A Ganz 2016-ban nyerte meg a tendert, de az Orbán-kormány végül kihátrált mögülük, és helyettük egy a Transmashholding részvételével felálló csoportot kezdett támogatni. Az üzlet fontosságát jelezte az is, hogy annak részleteiről Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin orosz elnök is egyeztetett egymással. Ebben a konzrociumban a kormánysajtó eleinte még a Ganzot is felsorolta, de ők aztán szép csendben kikoptak a Transmashholding és a Dunakeszi Járműjavító mellől.

A projekt finanszírozásáról az Eximbank gondoskodik azzal a feltétellel, hogy annak az értéknek, amit az 1300 vasúti kocsi előállítása képvisel, több mint az 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Lehet, hogy így lesz, de a magyar gyártási helyszín, vagyis a Dunakeszi Járműjavító május óta részben már orosz kézben van, mégpedig a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. által közösen irányított vállalkozás, a TMH Hungary Invest Zrt. vette meg a 90 százalékát.

A Transmashholding azért is emlékezetes, főleg a budapesti lakosoknak, mert hozzájuk tartozik a Metrovagonmas is, amely az M3-as metrókocsik botrányosan sikerült felújítását végezte. További érdekesség a TMH kapcsán, hogy a Magyar Vagon Zrt. Magyarország londoni nagykövete, Szalay-Bobrovniczky Kristóf tulajdona, aki így a cégen keresztül tulajdonos a TMH Invest Hungaryben, azon keresztül meg a Dunakeszi Járműjavítóban is. A járműjavító 10 százalékát továbbra is kistulajdonosok birtokolják.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
Vállalat A Temut érkezése után már ebben az országban is blokkolnák?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:47
A Temu és Shein kínai online kiskereskedőknek november vége előtt regisztrálniuk kell a kormánynál, különben Vietnám letiltja internetes domainjeik és alkalmazásaik használatát az országban.
Vállalat Putyin a világ második legnagyobb olajóriásának létrehozására készül?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:25
Oroszország fontolgatja a Rosznyeft Oil, Gazprom Nyeft és Lukoil egy nagy megatermelővé való egyesítésének tervét.
Vállalat Nagy bejelentést tett a kínai óriáscég, minden magyart érinthet
Privátbankár.hu | 2024. november 9. 12:13
A BYD autógyár Magyarországra teheti át az európai központját.
Vállalat Hogyan segíthet a megfelelő biztosítás a magyar kkv-knak?
PR | 2024. november 8. 12:21
A vállalkozások számára mindig is kiemelt fontosságú volt a kockázatkezelés, hiszen váratlan események bármikor bekövetkezhetnek, amelyek súlyosan érinthetik a működést. A biztosítások piaca ezért különösen fontos szerepet játszik a magyar kis- és középvállalkozások életében. A Cégkassza Podcast a kövezetkő adása ezt a témát járta körbe Erdős Mihály, a Magyar Biztosítók Szövetség elnökének szakértői segítségével.
Vállalat Elbocsátásokra készül az Audi – Magyarország is megérezheti
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 10:34
Csak Németországban 4500 munkahely szűnhet meg, de mi lesz máshol?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG