Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

A közös gyártókonzorcium orosz fele elkezdte leszállítani az Egyiptom által megrendelt 1300 vasúti kocsi első darabjait. A Dunakeszi Járműjavítóban még nem gyártottak a projektre semmit, de ígérik, hamarosan nekiállnak a munkának.

Rég jött már hír az egyiptomi-orosz-magyar vasútfejlesztési gigabizniszről, most viszont közleményben jelzi az orosz Transmashholding magyar partnere, a TMH Hungary, hogy mozgásba lendült az üzlet.

Emlékeztetőül: ez az az egymilliárd euró összértékű, valóban hatalmas projekt, melyet "történelmi jelentőségűnek" szoktak nevezni, mert ekkora nagyságrendű üzletet még nem bonyolítottak le a magyar járműgyártás történetében. Ennyi pénzért rendelt Egyiptom 1300 darab vasúti kocsit, melyet a TMH Hungary nevű magyar-orosz konzorcium gyárt le.

A szerelvénygyártásról szóló szerződést még 2018. szeptemberében kötötték meg, most, közel két évvel később pedig valóban beindultak a dolgok. Áprilisban, a járványügyi szigorítások előtti utolsó, Szlovéniát elhagyó teherhajón ugyanis leszállították az első 22 vagont az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaságnak egy alexandriai kikötőbe. A TMH közleménye szerint az első szállítmányt követi még 10 másik a hónap végéig, amelyeket június közepén indítottak el Oroszországból. A kocsikat a következő lépésként Kairóba küldik, ahol júliusban forgalomba is állítják őket.

Az első kocsik érkezése Alexandriába. (Fotó: TMH International)
Az első kocsik érkezése Alexandriába. (Fotó: TMH International)

A közlemény szerint a TMH mérnökei által tervezett, a nemzetközi vasúti szabványoknak megfelelő, 1435 mm nyomtávolságú járművek sivatagi környezetben, akár +50°C-os hőségben is működőképesek, tervezett élettartamuk 40 év. Az 5 különböző modell között vannak harmadosztályú légbefúvásos szellőztetésű kocsik (500 db), harmadosztályú légkondicionált kocsik (500 db), másod- (180 db) és első osztályú (90 db), szintén klimatizált kocsik, ezen kívül a rendelés 30 db másodosztályú étkezőkocsi szállítását is tartalmazza.

Ezek a szerelvények mind az oroszországi Tverben található gyárban (TVZ) készültek. Hogy a Dunakeszi Járműjavító mikor kapcsolódik be a gyártásba, arról a közlemény csak annyit ír: hamarosan.

Többvágányos sztori

A még 2013-ban előkészített egyiptomi megrendelés eredetileg egyébként még csak 700 kocsiról szólt, cserébe a Ganz-csoport felelt volna a gyártásért némi állami segítséggel és a Dunakeszi Járműjavítóval közösen, egy konzorcium tagjaként. A Ganz 2016-ban nyerte meg a tendert, de az Orbán-kormány végül kihátrált mögülük, és helyettük egy a Transmashholding részvételével felálló csoportot kezdett támogatni. Az üzlet fontosságát jelezte az is, hogy annak részleteiről Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin orosz elnök is egyeztetett egymással. Ebben a konzrociumban a kormánysajtó eleinte még a Ganzot is felsorolta, de ők aztán szép csendben kikoptak a Transmashholding és a Dunakeszi Járműjavító mellől.

A projekt finanszírozásáról az Eximbank gondoskodik azzal a feltétellel, hogy annak az értéknek, amit az 1300 vasúti kocsi előállítása képvisel, több mint az 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Lehet, hogy így lesz, de a magyar gyártási helyszín, vagyis a Dunakeszi Járműjavító május óta részben már orosz kézben van, mégpedig a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. által közösen irányított vállalkozás, a TMH Hungary Invest Zrt. vette meg a 90 százalékát.

A Transmashholding azért is emlékezetes, főleg a budapesti lakosoknak, mert hozzájuk tartozik a Metrovagonmas is, amely az M3-as metrókocsik botrányosan sikerült felújítását végezte. További érdekesség a TMH kapcsán, hogy a Magyar Vagon Zrt. Magyarország londoni nagykövete, Szalay-Bobrovniczky Kristóf tulajdona, aki így a cégen keresztül tulajdonos a TMH Invest Hungaryben, azon keresztül meg a Dunakeszi Járműjavítóban is. A járműjavító 10 százalékát továbbra is kistulajdonosok birtokolják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Mészáros Lőrinc szállodalánca mindkét hullámban behúzta a kormányzati támogatásokat
Vég Márton | 2021. január 23. 16:07
A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Hunguest szállodalánc a koronavírus-járvány első hullámakor leépítette a dolgozóinak közel a felét, majd kapott 17,7 milliárd forint állami támogatást a szállodái felújítására. A második hullámnál már elbocsátási-tilalom volt a támogatás feltétele, járt is a kormányzati segítség.
Vállalat Dől a közpénz a TV2 Csoporthoz
Privátbankár.hu | 2021. január 23. 10:30
Több mint 20 milliárdnyi közpénzt kapott tavaly a TV2 Csoport.
Vállalat Nehéz helyzetben a vendéglátósok – többen a mai napig nem kapták meg a bértámogatást
Székely Sarolta - Valkai Nikoletta | 2021. január 21. 19:19
Szerkesztőségünk több forrásból is úgy értesült, hogy a vendéglátósok közül többen vannak olyanok, akik a mai napig nem kapták meg a kérvényezett bértámogatást. Pedig a papírokkal is rendben volt minden és a kérelmet is befogadta a hatóság. Az ipartestület szerint sem szórványos esetről van szó, az Innovációs és Technológiai Minisztérium viszont hallgat.
Vállalat Közel négymilliárd forinttal emelték a Leisztinger-cégbirodalom bázisának tőkéjét
Baka F. Zoltán | 2021. január 21. 16:28
A Domestore tőkéje ezzel 17,5 milliárd forintra emelkedett.
Vállalat Egyre inkább úgy tűnik, 4 százalékkal fog nőni a minimálbér
Valkai Nikoletta | 2021. január 20. 14:16
Elhúzódó egyeztetés után ma sem született végső megállapodás az idei legkisebb bérekről. Készül viszont egy megegyezéstervezet, benne 4 százalékos emeléssel. 
Vállalat A győri Audit is elérte a globális csiphiány
Privátbankár.hu | 2021. január 19. 12:11
A kecskeméti Mercedesszel szemben náluk nem lesz leállás, de két héten keresztül csak egy műszakban folytatják a gyártást.
Vállalat Alig indult újra a gyártás a kecskeméti Mercedesnél, megint le kell állni
Privátbankár.hu | 2021. január 19. 11:05
Őket is elérte a globális félvezető-hiány. Egy hónap szünet után vasárnap éjjel kezdődött újra a termelés, de most újabb tíz nap leállás jön.
Vállalat A miniszterelnök barátai most a Citadellát újíthatják fel
Privátbankár.hu | 2021. január 19. 10:10
20 milliárd forintos megbízást jelent mindez a miniszterelnök barátai kezében lévő cégeknek.
Vállalat 19 milliárdért újítják fel a Lánchidat
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 19. 07:46
Hosszas vajúdás után lezárult a felújításra kiírt tender.
Vállalat "Megtaláltuk az utunkat a borkészítésben" – Schieber Anita borról, alkotásról és üzletről
Privátbankár.hu | 2021. január 18. 15:59
Egy szokatlanul barátságtalan időjárással megvert évben, nehéz évjáratban indult útjára tíz évvel ezelőtt a Schieber Pincészet, a kezdeti nehézségek azonban így sem tudták elvenni a kedvet a továbbiaktól. Schieber Anita és férje, Schieber Markus tudatos technológia-fejlesztési lépésekkel, elhivatottsággal, tapasztalatszerzéssel vágott neki a megmérettetésnek, amely a borbarátok kegyeiért zajlik. A tudatos beruházások, a minőségre törekvés és a küldetéstudat meghozta az eredményeket is. A Schieber borok több rangos díjat elhoztak már, Schieber Anita mégis arra a legbüszkébb, hogy a szekszárdi borvidék messze földön híres borászokból álló mezőnye tavaly a borvidék legjobbjának választotta a Tabu kékfrankost.
Friss
hírlevél