215. június 25-én eldurvult az Uber elleni tüntetés Párizsban. Fotó: EPA/Ian Langsdon |
Thibaud Simphal, az Uber France vezérigazgatója a Le Monde-nak azt mondta: péntek este 8 órától Franciaországban átmenetileg felfüggesztik az UberPOP szolgáltatást, mindenekelőtt a sofőrök biztonságának érdekében, akik az elmúlt napokban erőszakos cselekmények áldozatai voltak.
A carsharing-modellben tevékenykedő Uber két szolgáltatást működtet Franciaországban: az UberX-et, amelynek sofőrjei a taxisokhoz hasonlóan engedéllyel rendelkeznek, és az UberPOP-ot, amellyel önkéntes sofőrök vállalhatnak fuvart. A taxisoknál - akik akár 200 000 eurót is költhetnek taxiengedélyre- ez utóbbi verte ki a biztosítékot, mivel az UberPOP-sofőröknek nem kell engedély.
Az Uber két vezetője ellen eljárás is folyik >>> |
Az amerikai központú Uber ellen 2014 novemberében indult előzetes vizsgálat megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanújával, miután a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik, de a felhasználók nem fizetik be a kötelező járulékokat és adókat. A bíróság büntetőbíróság szeptember 30-án hoz ítéletet a szolgáltatás és két vezetője ügyében, akiket a taxis hivatás törvénytelen űzésében való bűnrészesség és törvénytelen adatkezelés gyanúja miatt is felelősségre vonják.
Ki a tisztességtelen?
Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen eszközökkel veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, emiatt már többször tettlegességig fajuló összetűzések is történtek az Uber sofőrjei és a taxisok között, akik múlt csütörtökön tiltakozásul a szolgáltatás ellen harminc nagy útlezárással akadályozták országszerte a közúti közlekedést, óriási dugókat okozva.
Franciaországban a kiadható taxiengedélyek számát az állam szabályozza, amely az elmúlt ötven évben alig változott, 55 ezer az egész országban. Az engedély városoktól függően egy kisebb lakás árába, 150-250 ezer euróba (47-78 millió forintba) kerül, és 250 órás képzést ír elő a sofőröknek. |
Az Uber vitatja a 2014-ben elfogadott törvényt, amelynek értelmében a nem regisztrált sofőrök egy év börtönbüntetéssel és 15 ezer eurós pénzbüntetéssel sújthatók, jogosítványuk felfüggeszthető, a gépkocsijuk pedig lefoglalható. Az Uber ez ellen a törvény ellen az Európai Bizottságnál élt panasszal, s a francia alkotmánytanácshoz is keresetet nyújtott be.
Az Uber szerint jelenleg 10 ezer alkalmi sofőrjük és 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi. Ráadásul az elmúlt hetek történései még inkább ismertté tették a szolgáltatást.