8p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minek köszönheti sikerét a videószolgáltató? Most a Netflix miatt eltűnik a lineáris tévézés? Mire számíthatnak a magyarok? Rengeteg a felmerülő kérdés azok után, hogy hazánkban is elérhetővé vált több millió ember mindennapi elfoglaltsága, így nem árt tisztázni a történetet.

Alig néhány napja írtunk arról, hogy további 130 országban lép piacra az amerikai Netflix, köztük Magyarországon is elérhetővé válik. Az Explico elemzőcsapata azt vizsgálta meg, hogy milyen hatásai lehetnek az új szereplőnek a médiára, és kell-e tartaniuk a haza szereplőknek az új játékostól.

Filmbe illő történet

Amikor 1997-ben egy matematikatanár és egy szoftverfejlesztő elkezdett postai úton működő DVD kölcsönzőt létrehozni, még ők sem gondolták volna, hogy 20 év múlva a tartalomfogyasztás reformereként tartják őket számon. A kezdeti időszakban többször a csőd szélén tántorgó vállalkozás tavaly már Amerika legjobban teljesíthető részvénye volt, értéke pedig elérte a 50,3 milliárd dollárt.

A Netflix siker titka leginkább a sajátos finanszírozási modellben és a teljesen személyre szabott tartalomban rejlik. A cég újítása, hogy havidíjas rendszerben működik, nincs hűségidő, 2-3 mozijegy áráért bárhol, bármikor és szinte bármilyen eszközön korlátlanul igénybe vehető. A Netflixhez csak egy jó internetkapcsolat szükséges, élő televíziós előfizetés nem. A filmeket nem szakítják meg reklámok, a modell ugyanis nem a reklámbevételekre, hanem a hosszú távú előfizetések és a méretgazdaságosság előnyeire épít. Ugyanígy szembeötlő különbség, hogy a sorozatfüggők örömére a Netflix már az indulás napján egyben „darálhatóvá” teszi az egész évadokat.

Képernyőhöz láncolva

Mint a legtöbb online sikersztori esetében a hódítás záloga itt is a fogyasztók - írják az Explico szakértői. A cég már korán rájött arra, hogy nem csak a tartalom, hanem inkább a választék, az aggregálás és a személyre szabás a fontos. Filozófiájuk szerint nem a tartalmakon keresztül lehet a legkönnyebben eljutni a nézőhöz, hanem fordítva. Míg a nagy cégek igyekeztek felvásárolni a tartalmakat, a Netflix inkább a fogyasztók megismerésére költött. 2009-ben versenyt hirdetett 1 millió dolláros díjjal egy olyan algoritmus kifejlesztésére, amely legalább 10 százalékos pontossággal meg tudja jósolni a felhasználó választását korábbi megnézett és értékelt filmjei alapján, ami így egy matematikai képlet segítségével megtanulja az ízlésünket.

Forrás: Netflix

Ugyanakkor az algoritmus nem csak abban segít, hogy a meglévő választékból mindig a legjobbat kapjuk, hanem hogy a Netflix olyan filmeket és sorozatokat gyártson, ami a nézők többségének, tetszeni fog (Pl.: House of Cards). Ha mindehhez hozzátesszük, hogy ezek a filmek csak a Netflixen keresztül elérhetőek, a kör be is zárul. A Netflix a magas gyártási költségek miatt – a többi tengerentúli IT-óriáshoz hasonlóan - alig termel nyereséget. Mivel emellett Amerikában az új előfizetők száma sorra a várt számok alatt marad, nem marad más megoldás, mint a folyamatos növekedés és terjeszkedés a világ többi, tartalomgyártási és fogyasztási szempontból kevésbé fejlettebb piacain.

Új piacok, régi-új kihívások

A folyamatos terjeszkedésnek és növekedésnek eredményeként jelent meg a Netflix nálunk is, ahol Európa saját szabályaival is kénytelen szembenézni. A Netflix terjeszkedése már Amerikában sem volt problémamentes. A hálózatsemlegességi vitában meg kellett küzdenie az internetszolgáltatókkal, valamint a cég folyamatosan a határokat feszegeti a szolgáltatás szempontjából kritikus olyan szabályozási kérdésben, mint a médiaszabályozás, fogyasztóvédelem, adatvédelem és a szerzői jogok.

Első lépésként a Netflixnek meg kell próbálni definiálnia magát, ami már Amerikában is viták forrása volt. Jelenleg a Netflixet tiszta OTT (over-the-top) szolgáltatóként szokás jellemezni. Az ilyen cégek az internetszolgáltatáson felül, az előfizetéstől és az internetszolgáltatótól függetlenül nyújtanak szolgáltatást, ami a Netflix esetében legtöbbször tőle független gyártók által előállított tartalomszolgáltatást jelent. Azaz a Netflix a médiaszolgáltatás, műsorterjesztés, és az internetszolgáltatás között lavíroz úgy, hogy egyik szabályrendszer sem vonatkozik igazán rá. Így nem csoda, hogy az európai versenytársai és az általuk fűtött jogalkotók is változásokat sürgetnek. Ennek eredménye, hogy az Európai Unióban a média, műsorterjesztési, valamint a távközlési szabályok felülvizsgálata mellett elindult a gondolkodás az internetes platformokra vonatkozó külön szabályrendszeren is. Nem véletlen, hogy a cég egyre több lobbistát alkalmaz Brüsszelben.

Nem szabad elmenni a hálózatsemlegesség mellett sem. Napjainkban Amerika adatforgalmának 36-38 százalékát tölti ki a cég szolgáltatása, ami várhatóan a jövőben tovább emelkedik. Ezért mindennél fontosabb a jó minőségű internetszolgáltatás és a hálózatsemlegesség. Azonban egy nemrég elfogadott Uniós szabály szerint létezhetnek olyan megkülönböztetett adatszolgáltatások, amelyekhez kiemelt sávszélesség társul. Ez az elv elősegíti a Netflix és a hasonló szolgáltatások terjedését, akkor is, ha előírja az európai szabályozás, hogy mindez nem mehet az alapszintű internet szolgáltatás rovására. Nem véletlen, hogy a Netflix is csak a szabályozás elfogadása után kezdett el igazán terjeszkedni Európában. Jobban megvizsgálva azonban nem is várható el más a cégtől. A Netflix által ígért Ultra HD tartalom célba juttatása óriási kapacitást és gyors hálózatot igényel, amiért az internetszolgáltatók kompenzációt kérnek. A cég üzleti érdeke ennek biztosítása, ami élesen szemben áll a netsemlegesség elveivel.

Vannak még akadályok

Kérdés az is, hogy mennyire vonatkoznak a Netflixre az uniós és hazai jog követelményei. Bár a Netflix Európában az ír leányvállalatán keresztül nyújtja a szolgáltatást, akár olyan tartalom is megjelenhet a kínálatban, amit hazai műsorszolgáltatónál esetleg tilt a szabályozás. Emellett az előfizetőknek az is gondokat okozhat, hogy a nyelvi és szabályozási akadályok miatt nehezebb a fogyasztói panaszok kezelése. Bár Európában a világ legszigorúbb adatvédelmi szabályainak kell megfelelni, mégsem szabad elfelejteni, hogy valójában azok sokszor közvetetten hátrányosan hatnak a versenyre és a Netflixhez hasonló óriások pozícióját erősítik: amíg a kis cégek nehezen felelnek meg az új követelményeknek, addig a mamutcégek könnyebben alkalmazkodnak a szigorúbb szabályokhoz. Az üzleti modell záloga emellett a választék és frissesség, amit a cég Amerikában főleg a tartalom-előállítókkal létrehozott összefonódásokkal valósít meg, mivel a szerzői jogi kérdések és jogdíjak miatt nincs olyan életképes modell, ahol vásárolt jogokkal dolgozik a szolgáltató. Az európai szemlélet ezeket azonban könnyen monopóliumnak minősítheti ezt, ami nehéz helyzetbe hozhatja a céget.

Nagy lépés a Netflixnek, de kis lépés a magyar fogyasztóknak

Mindezek ellenére a hazai szolgáltatóknak még nincs oka az aggodalomra az Explico szerint. A Netflix az amerikai tartalom alig 10 százalékát hozta hazánkba és a szerzői jogok miatt számos sorozata sem elérhető hazánkban. A szolgáltatás egyelőre csak angol nyelven érhető el és sajnos magyar felirat sem található a filmekhez. Magyarországon emellett az uniós adatok szerint az idegen nyelveket beszélők aránya az egyik legalacsonyabb (35 százalék) és tovább csökken.

A Netflix elterjedéshez nagy szélessávú internet lefedettség és megfelelő készülékek is szükségesek, ezekben is még van hová fejlődni. Míg az EU-s adatok szerint a magyar háztartások 94 százalékban elérhető a vezetékes internet, addig csak a háztartások 68 százalékában van előfizetés. A felmérések azt mutatják, hogy bár a magyar háztartások 90%-a rendelkezik tv-előfizetéssel, az okos televíziókkal csupán a háztartások 10 százalékában lehet találkozni. Ráadásul a Netflix nem tudja helyettesíteni azokat a tartalmakat (hírek, valóságshowk, tehetségkutatók), amelyek a magyar nézőket leginkább érdeklik, így a Netflix valószínűleg a meglévő előfizetések mellett jelenhet meg. Mindez abban az országban, amely az internetes megosztás Mekkája és ahol még mindig 700 ezer háztartás nézi ingyenesen a földfelszíni műsorszórást.

Országok, ahol a Netflix elérhető. Forrás: Netflix.com

Mindebből az Explico elemzése szerint következik, hogy a Netflix jellemzően a nagyvárosi, angolul beszélő, jómódú, szűk rétegek körében lesz népszerű. Arra, hogy a Netflix letarolná a hazai piacot, belátható időn belül nem kell számítani. Ugyanakkor fontos figyelni arra, hogy a cég piacra lépései inkább robbanásként írhatók le, aminek célja, hogy minél hamarabb fajsúlyos tényezővé válhasson. A Netflix piacra lépése azonban így is, úgy is mérföldkő, hiszen felgyorsítja azokat a társadalmi és gazdasági változásokat, amelyek miatt később már sokkal könnyebben beágyazódhat a szolgáltatás Elemzők szerint az elkövetkező 5 évben az európai háztartások fele igénybe fog venni másodlagos előfizetésként valamilyen hasonló tartalomszolgáltatást. Persze a jövő nem ismert, mégis érdemes lesz odafigyelni a Netflix európai karrierjére, mert hosszútávon a szolgáltatáson túlmutató hatásai lehetnek az európai tartalomfogyasztásra és előállításra egyaránt. Mondhatnánk úgy is, a Netflix csapda elkészült.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Védelmi és haderőfejlesztési technológiákról egyeztetett Jászai Gellért
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 13:40
A 4iG Nyrt. elnöke a vállalatcsoport székházában fogadta David Bakert, az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának európai és NATO politikájáért felelős helyettes államtitkárát és az általa vezetett küldöttséget.
Vállalat Remekel a hazai közmű-, valamint energetikai szektor egyik vezető szállítója
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:58
Az ABB az üzleti környezetet érintő bizonytalanság közepette is egy számjegyű bevételnövekedést vár 2025-ben.
Vállalat A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
PR | 2025. április 17. 16:37
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. A cégcsoport nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíció megtartása mellett tovább terjeszkedett a külpiacokon.
Vállalat Megint földgázt talált a Mol Pakisztánban
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:01
Három új földgáztalálatot ért el a Mol Pakisztánban a Tal nevű kutatási területen, amelyeknek a magyar vállalat most elkezdte kidolgozni a kitermelési stratégiáját is – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Iszlámábádban.
Vállalat Árcsökkentést kért a Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 09:51
Nem mindenkinek tetszik az ötlet.
Vállalat Akár 80 000 forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén
PR | 2025. április 16. 14:21
A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 000 forintján felül további 40 000 forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál, akik mobilalkalmazáson keresztül rendszeres megbízást adnak befektetési jegy vásárlására.
Vállalat Kína bevitt egy nagy ütést az amerikai ipar egyik sztárjának
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:43
Donald Trump februárban elindított kereskedelmi háborúját egyetlen eszközre, a büntetővámok bevezetésére építette. Valószínűleg nem gondolt arra, hogy mások többféle módon visszaüthetnek.
Vállalat Felkészülés a legrosszabbra: fordulat a cégeknél
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 12:05
Az Egyesült Államok vállalatvezetőinek többsége arra számít, hogy Donald Trump elnök gazdaságpolitikája miatt recesszióba süllyed az amerikai gazdaság. Márciusban még a kisebbség gondolta így.
Vállalat Donald Trump elintézte: durva drágulást jelentett be a Sony
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 15:37
A Sony 25 százalékkal emelte a PlayStation 5 árát, részben a Trump-féle vámok hatására
Vállalat Tradíció és minőség a pékségben
PR | 2025. április 14. 14:29
A Pécsváradon alapított Aranycipó Kft. immár több mint harminc éve készít magas minőségű pékárukat. A családi vállalkozás napjainkban megfelel a legmagasabb élelmiszeripari sztenderdeknek, miközben a hagyományos kézműves technikákat is alkalmazza. A cég jelenleg több mint 20 kemencével rendelkezik, és közel 150 féle termékének elkészítésében 270 munkatárs vesz részt. A minőség iránti elhivatottságukat a frissen elnyert Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy is igazolja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG