5p
Az elmúlt év komoly visszaesést hozott sok légitársaság számára az egyre élesedő verseny és az olajárak folyamatos emelkedése miatt. A Ryanair azonban messzemenően a legnagyobb vesztes, a hónapok óta húzódó sztrájkok és járattörlések komoly kiesést jelentettek a vállalatnak. Sokak szerint a cég mára elvesztette piacvezető pozícióját - vajon beadja a derekát a légitársaság a szakszervezetek akaratának?
Michael O'Leary, a Ryanair elnök-vezérigazgatója Forrás: World Travel & Tourism Council/Wikimedia Commons

Michael O’Leary, a Ryanair első embere 1995 óta tölti be pozícióját az ír diszkont légitársaságban, hatalomra kerülésekor pedig karakteres közleményben adott hangot az új irányelveknek. A vezető kijelentette: kegyetlen harcot fog vívni a légi utazás aráinak csökkentéséért. O’Leary hű volt szavaihoz, a légitársaság pár bukkanó ellenére piacvezető  szolgáltatást hozott létre a szektorban.

A Ryanair legutóbbi proftivárakozásai miatt azonban 11 százalékkal estek a részvények, a profitábilis működést pedig egyre jobban akadályozzák a folyamatos munkabeszüntetések, az olajárak emelkedése és az egyre élesedő verseny. A befektetők és piaci szakemberek szerint egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a Ryanair már túl is lépett jobb napjain és már elveszíteni látszik befolyásos szerepét a versenytársakkal szemben.

Az elemzők szerint a tavalyi év kimagasló, 1,45 milliárd eurós nettó árbevételét nem fogja megismételni a vállalat belátható időn belül. A mostani profit-előrejelzésben 10 százalékkal mérsékelték a prognózist 1,1 milliárd euróra. A vezető szerint ráadásul lehet, hogy tovább mérséklődik a bevétel, ha a jegyárak tovább csökkennek az olajár emelkedés közepette - írja a Financial Times.

Tarthatatlan a mostani foglalkoztatási séma

Bár több légitársaságnak is nehéz volt az idei év, a Ryanair kétségkívül a legnagyobb vesztes: egy év alatt csaknem egyharmadával estek a társaság részvényei. A hónapokon át tartó munkabeszüntetések az utasokban és a befektetőkben egyaránt aggodalmat keltettek. Szakértők szerint a társaság munkáltatási gyakorlata egyedinek és – mint kiderült – fenntarthatatlannak bizonyult.

Az ír fapados körüli botrányokról rendszeresen adtunk hírt, ezeket itt olvashatod részletesen >>>

O’Leary sosem volt a szakszervezetek rajongója: korábban azt nyilatkozta, előbb fagy be a Pokol, minthogy elismerje működésüket. Hozzátette: bár tudja, hogy elkerülhetetlen az egységes rendszerek bevezetése, amíg csak lehet, elhalasztják ezt a gyakorlatot és nem engednek a szakszervezeteknek. Az ősz során számos országban számos alkalommal kellett járatokat törölni, ami többmilliós kompenzációs költséget vont maga után.

Egyre több a leállás

A vállalat végül belement, hogy eleget tegyen a háborgó alkalmazottak kívánságainak és módosítson a munkafeltételeken – ez azonban láthatóan lassan halad. A Ryanair szeptember végén már napi 250 járatot kellett, hogy töröljön, miután a munkabeszüntetés rendkívül kiterjedt lett. A légitársaság közölte, hogy mindazonáltal a járatok 90 százaléka így is elindult, és igyekeznek mérsékelni a károkat.

Új repülőjáratokat indít a Ryanair - te kipróbálod majd?

Jövő áprilistól megjelenik két új célpont a menetrendben. Tovább a cikkhez >>>

A sztrájkban német, belga, holland, portugál spanyol dolgozók egyaránt részt vettek, ami arra utal, hogy általános az elégedetlenség a cégnél. A dolgozók azt követelik, hogy országaik törvényei szerinti szerződést kössenek velük, ne ír munkavállalókként kezeljék őket, amint az most a gyakorlat. Erre most kaptak szóbeli ígéretet, de ezt keveslik: biztosra akarnak menni. További részletek >>>

Amíg O’Leary marad, a cég sem változtat

A munkabeszüntetés a látszatnál jóval megszokottabb gyakorlat a légitársaságoknál, a Ryanairt azonban különösen rosszul érintik a sztrájkok, mivel nem hajlandó külsős személyzet alkalmazásával enyhíteni a helyzeten, ez ugyanis jelentős költségekkel járna. Joost van Doesburg, a holland VNV pilótaszakszervezet vezetője azonban figyelmeztetett: ha ilyen alacsony jegyárakat akarnak az utasok, a költségeket végül másoknak kell megfizetniük – jelen esetben a dolgozóknak. Segítséget jelenthet azonban a vállalatnak, hogy az utóbbi időben több kisebb légitársaság is kiesett a versenyből, a felszabaduló munkaerőt így könnyedén felszippanthatja.

A légitársaság szervezeti kultúrájában alig várható változás, amíg O’Leary a vezető. Az 57 éves üzletembernek azonban jövőre lejár ötéves szerződése, a továbbiakban pedig már csak évente szeretné megújítani azt.

A részvényárak meredek csökkenése ellenére a legnagyobb részvényesek úgy tűnik, továbbra sem szállnak ki. Az egyik befektető nyilatkozata szerint habár a vállalat márkáját megtépázták az utóbbi időszakban, a szakszervezeteknek is el kell fogadniuk a vállalat működési elveit és egyik félnek sem áll érdekében lefejezni ezt az aranytojást tojó tyúkot.

Otthagyott csomagok, dühös utasok: kiakadtunk a fapadosokra

Rájár a rúd Európa vezető fapadosaira: a Ryanairt folyamatos sztrájkok sújtják, a Wizz Airnél feltorlódtak az utasok, és mindkét cég ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult itthon. Ráadásul az elmúlt negyedévben mindkét légitársaság eredménye romlott. Részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG