Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az elmúlt év komoly visszaesést hozott sok légitársaság számára az egyre élesedő verseny és az olajárak folyamatos emelkedése miatt. A Ryanair azonban messzemenően a legnagyobb vesztes, a hónapok óta húzódó sztrájkok és járattörlések komoly kiesést jelentettek a vállalatnak. Sokak szerint a cég mára elvesztette piacvezető pozícióját - vajon beadja a derekát a légitársaság a szakszervezetek akaratának?
Michael O'Leary, a Ryanair elnök-vezérigazgatója Forrás: World Travel & Tourism Council/Wikimedia Commons

Michael O’Leary, a Ryanair első embere 1995 óta tölti be pozícióját az ír diszkont légitársaságban, hatalomra kerülésekor pedig karakteres közleményben adott hangot az új irányelveknek. A vezető kijelentette: kegyetlen harcot fog vívni a légi utazás aráinak csökkentéséért. O’Leary hű volt szavaihoz, a légitársaság pár bukkanó ellenére piacvezető  szolgáltatást hozott létre a szektorban.

A Ryanair legutóbbi proftivárakozásai miatt azonban 11 százalékkal estek a részvények, a profitábilis működést pedig egyre jobban akadályozzák a folyamatos munkabeszüntetések, az olajárak emelkedése és az egyre élesedő verseny. A befektetők és piaci szakemberek szerint egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a Ryanair már túl is lépett jobb napjain és már elveszíteni látszik befolyásos szerepét a versenytársakkal szemben.

Az elemzők szerint a tavalyi év kimagasló, 1,45 milliárd eurós nettó árbevételét nem fogja megismételni a vállalat belátható időn belül. A mostani profit-előrejelzésben 10 százalékkal mérsékelték a prognózist 1,1 milliárd euróra. A vezető szerint ráadásul lehet, hogy tovább mérséklődik a bevétel, ha a jegyárak tovább csökkennek az olajár emelkedés közepette - írja a Financial Times.

Tarthatatlan a mostani foglalkoztatási séma

Bár több légitársaságnak is nehéz volt az idei év, a Ryanair kétségkívül a legnagyobb vesztes: egy év alatt csaknem egyharmadával estek a társaság részvényei. A hónapokon át tartó munkabeszüntetések az utasokban és a befektetőkben egyaránt aggodalmat keltettek. Szakértők szerint a társaság munkáltatási gyakorlata egyedinek és – mint kiderült – fenntarthatatlannak bizonyult.

Az ír fapados körüli botrányokról rendszeresen adtunk hírt, ezeket itt olvashatod részletesen >>>

O’Leary sosem volt a szakszervezetek rajongója: korábban azt nyilatkozta, előbb fagy be a Pokol, minthogy elismerje működésüket. Hozzátette: bár tudja, hogy elkerülhetetlen az egységes rendszerek bevezetése, amíg csak lehet, elhalasztják ezt a gyakorlatot és nem engednek a szakszervezeteknek. Az ősz során számos országban számos alkalommal kellett járatokat törölni, ami többmilliós kompenzációs költséget vont maga után.

Egyre több a leállás

A vállalat végül belement, hogy eleget tegyen a háborgó alkalmazottak kívánságainak és módosítson a munkafeltételeken – ez azonban láthatóan lassan halad. A Ryanair szeptember végén már napi 250 járatot kellett, hogy töröljön, miután a munkabeszüntetés rendkívül kiterjedt lett. A légitársaság közölte, hogy mindazonáltal a járatok 90 százaléka így is elindult, és igyekeznek mérsékelni a károkat.

Új repülőjáratokat indít a Ryanair - te kipróbálod majd?

Jövő áprilistól megjelenik két új célpont a menetrendben. Tovább a cikkhez >>>

A sztrájkban német, belga, holland, portugál spanyol dolgozók egyaránt részt vettek, ami arra utal, hogy általános az elégedetlenség a cégnél. A dolgozók azt követelik, hogy országaik törvényei szerinti szerződést kössenek velük, ne ír munkavállalókként kezeljék őket, amint az most a gyakorlat. Erre most kaptak szóbeli ígéretet, de ezt keveslik: biztosra akarnak menni. További részletek >>>

Amíg O’Leary marad, a cég sem változtat

A munkabeszüntetés a látszatnál jóval megszokottabb gyakorlat a légitársaságoknál, a Ryanairt azonban különösen rosszul érintik a sztrájkok, mivel nem hajlandó külsős személyzet alkalmazásával enyhíteni a helyzeten, ez ugyanis jelentős költségekkel járna. Joost van Doesburg, a holland VNV pilótaszakszervezet vezetője azonban figyelmeztetett: ha ilyen alacsony jegyárakat akarnak az utasok, a költségeket végül másoknak kell megfizetniük – jelen esetben a dolgozóknak. Segítséget jelenthet azonban a vállalatnak, hogy az utóbbi időben több kisebb légitársaság is kiesett a versenyből, a felszabaduló munkaerőt így könnyedén felszippanthatja.

A légitársaság szervezeti kultúrájában alig várható változás, amíg O’Leary a vezető. Az 57 éves üzletembernek azonban jövőre lejár ötéves szerződése, a továbbiakban pedig már csak évente szeretné megújítani azt.

A részvényárak meredek csökkenése ellenére a legnagyobb részvényesek úgy tűnik, továbbra sem szállnak ki. Az egyik befektető nyilatkozata szerint habár a vállalat márkáját megtépázták az utóbbi időszakban, a szakszervezeteknek is el kell fogadniuk a vállalat működési elveit és egyik félnek sem áll érdekében lefejezni ezt az aranytojást tojó tyúkot.

Otthagyott csomagok, dühös utasok: kiakadtunk a fapadosokra

Rájár a rúd Európa vezető fapadosaira: a Ryanairt folyamatos sztrájkok sújtják, a Wizz Airnél feltorlódtak az utasok, és mindkét cég ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult itthon. Ráadásul az elmúlt negyedévben mindkét légitársaság eredménye romlott. Részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Nyitnak a teraszok, tetszhalott állapotából ébred a vendéglátás
Valkai Nikoletta | 2021. április 16. 17:09
Várhatóan a jövő héten kinyitnak a vendéglátóhelyek teraszai, egy hónapon belül talán az éttermek is újra fogadhatnak vendégeket. A vendéglátók ipartestületének elnöke óvatos újranyitásban bízik. Kérdés, mekkora lesz a kereslet, és a nyitást követő eufória lecsengése után hány vendéglátóhely tud életben maradni.
Vállalat A jeges racionalitás vághatta el Petry herthás karrierjét
Marosi Gergely | 2021. április 15. 15:07
Petry Zsolt, a német Hertha BSC labdarúgócsapatának immáron ex-kapusedzője nyilatkozatával (és az azt követő menesztésével) kirobbantott egy politikailag túlfűtött, miniszterelnöki reakciót kiváltó, diplomáciai szintre is eljutó, sajtóetikai kérdéseket is felvető vitát. Petry nyilatkozata miatt kellett, hogy távozzon Berlin legtradicionálisabb futballklubjától – ugyanakkor egyesületi, vállalati szemszögből aligha lehetett más kimenetele mondatainak, figyelembe véve a Hertha imázsát, hátterét, illetve szakmai-üzleti érdekeit. Hogy miért? Ezt járjuk körbe.
Vállalat Feloldhatatlannak tűnik a BKV-nál kialakult patthelyzet
Privátbankár.hu | 2021. április 15. 08:16
A BKV-s dolgozók mindenképpen fizetésemelést szeretnének, miközben a főváros forráshiányra hivatkozva nem akar többet fizetni, áll a Népszava cikkében. A tömegközlekedésben dolgozók attól tartanak, hogy egy politikai játszma áldozatai lesznek.
Vállalat Közös kilábalási stratégián dolgozik a BKIK és a fővárosi önkormányzat
Privátbankár.hu / MTI | 2021. április 14. 17:47
Több kedvezményt is fenntartanának. 
Vállalat Fél évvel a második oltás után is véd a mutánsok ellen a Moderna szere
MTI | 2021. április 14. 06:33
A Pfizer pedig növelte oltóanyag-termelését.
Vállalat Háromezernél is több cég kért újraindítási gyorskölcsönt
MTI | 2021. április 13. 17:26
Több mint 3200 vállalkozás adta már be hiteligényét az MFB kamatmentes újraindítási gyorskölcsönre, az összes hiteligénylés meghaladja a 25 milliárd forintot - közölte az MFB kedden.
Vállalat Bővítenének és fizetést emelnének az építőipari cégek
Privátbankár.hu / MTI | 2021. április 13. 15:58
Már az idén árbevétel-növekedést remélnek. 
Vállalat Vége szakadt a cégbejegyzési rekordoknak
Privátbankár.hu | 2021. április 13. 15:19
Magas szinten stabilizálódik a hazai cégalapítások száma: márciusban 3044 új magyarországi társas vállalkozást jegyeztek be. 
Vállalat Ellentétes jóslatok a hazai nagyvállalatok idei várakozásairól 
Privátbankár.hu | 2021. április 13. 10:23
A hazai nagyvállalatok bevétel és profit szempontjából is komoly visszaesésre számítanak idén - közölte saját felmérésére hivatkozva a K&H Bank. Ez a megállapítás azért érdekes, mert a PwC három hete kijött éves vezérigazgatói hangulatjelentése enyhén pozitív várakozásokat jelzett. 
Vállalat Csúnya veszteség a Honvédnál - a tulajdonosok mégis bizakodnak
Székely Sarolta | 2021. április 12. 18:37
Bár harmadával nőtt a koronavírus-járvánnyal sújtott évben a Budapest Honvéd értékesítésből származó bevétele, ez kevés volt ahhoz, hogy elkerüljék az újabb tetemes veszteséget év végén. A tulajdonosok újabb pénzinjekcióval várják a fordulatot és a jelenlegi korlátozásokkal teli helyzet megváltozását. Lapunk megkeresésére azonban bizakodásuknak adtak hangot.
Friss
hírlevél
depositphotos