Oroszországban tavaly 269 ezer Lada személygépkocsit értékesítettek, ami 30 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, amikor 15 százalékos volt a csökkenés 2013-hoz viszonyítva. A Lada-gyártó AvtoVaz piaci részesedése az orosz piacon mintegy 17,9 százalék volt tavaly, ami 1,5 százalékkal múlta felül a 2014. évit. Az AvtoVaz a legnagyobb orosz járműgyártó.
Nem tudnak munkát adni
Az értékesítés zsugorodása miatt az AvtoVaz február közepétől - fél évre - négynapos munkahét bevezetésére kényszerül. A cégnél dolgozók bére emiatt csaknem 20 százalékkal csökken, csoportos létszámleépítés viszont nem lesz, mert az orosz törvények ezt tiltják arra az időszakra, amikor rövidített munkahetet vezet be a munkáltató.
Oroszországban tavaly 35,7 százalékkal 1,6 millióra zuhant az új autók eladása, és az idén további 4,7 százalékos zsugorodást vár az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatokat tömörítő Association of European Businesses (AEB) üzleti érdekképviseleti szervezete.
Több év komoly növekedés után az autóeladások már két éve is jelentősen csökkentek, ahogy az orosz gazdaság gyengülni kezdett az olajárak zuhanásának és a Moszkva elleni nyugati szankciók bevezetésének következményeként. A rubel árfolyama meredeken esett, ami a fogyasztókat arra kényszerítette, hogy halasszák el a nagy értékű termékek megvásárlását.