4p
Ipari reneszánsz előtt áll Közép-Európa, képes lesz az európai átlagnál magasabb GDP-növekedést produkálni, de mindehhez még mélyebb integrációra, a határok szinte teljes eltüntetésére van szükség – mondja a General Electric közép-európai vezérigazgatója, Peter Stracar az Alapblognak adott interjúban. Szerinte megérdemelné jó néhány Magyarországon ténykedő multi, hogy igazi magyar cégként könyveljék el őket, hiszen a magyar költségvetésnek adóznak, rendkívüli mértékben hozzájárulnak Magyarország gazdasági növekedéséhez.

Peter Stracar a Zentai Péternek adott interjúban elmondja, hogy a GE munkavállalóinál kizárólag a tehetség, az alkalmasság és a teljesítmény számít. Mi úgy mondjuk: nálunk meritokrácia érvényesül. Vagyis érdemi alapon veszünk fel embereket, karriert befutni csak a teljesítmény mentén lehet.

Európa kinyílt

Peter Stracar

A GE közép-európai helyzetét optimistán ítéli meg a vezérigazgató: 25 éve folyamatosan, egy szerves fejlődés mentén válik egész Európa, az elzártságból kikerült Közép-Európát is beleértve, egyre nyitottabbá. A kontinens országai és vállalatai technológiailag, pénzügyileg, a beszállítási láncaik komplexitása miatt lényegében összenőttek, egymásra vannak utalva, egymás nélkül életképtelenek. Az egyéneket tekintve: egy kreatív vállalkozó, befektető szabadon dönthet arról, hogy marad-e vagy távozik-e egy adott országból, adott piacról, amennyiben önmagára, terveire nézve jobbnak érzi a lehetőségeket máshol. A munkavállalók számára ugyancsak adott ez a szabadság, a mai ambiciózus, tehetséges, kreatív fiatalok túlnyomó többsége számára aztán végképp nyitott bármely uniós ország oktatási intézményrendszere vagy munkaerőpiacra.

A befektetők növelik egy térség globális versenyképességét, javítják modernizálódásának ütemét és Közép-Európát újraintegrálták a világgazdaság fejlettebb részébe. 

Igen, maradunk

A General Electric egyik legnagyobb magyar ipari munkaadó: 10 500 embert alkalmaz a GE négy ipari cége Magyarországon. A vezetők, a beosztottak 99,9 százaléka magyar állampolgár. A GE globális termelési láncának 10 százaléka itt, e térségben működik. Magyarországon a legnagyobb az ipari jelenlétünk 12 gyárral és 1500 milliárd forintos exporttal. Az esetleges kivonulási pletykákra reagálva Stracar egyértelmű választ ad: a válaszom tehát kézenfekvő: igen, maradunk.

Visszatekintve az elmúlt 25 évre, nagyon helyesen döntöttünk annak idején, amikor Budapesten keresztül nyitottunk Közép-Európa felé. Mert noha a régió kicsi, azonban mégis óriási, főként termelési, de egyre inkább technológiafejlesztési potenciállal bír. A jövő kulcsa az oktatásban rejlik – teszi hozzá az interjúalany. A potenciális, az eddiginél sokkal dinamikusabb ipari központ funkcióvá válás az, amitől egyfajta, speciális branddé válhat Közép-Európa.

Bővítés várható

A francia energetikai cég, az Alstom megvétele az, amire jelenleg koncentrálnak – mondta a GE vezére. Ha megkapjuk rá a zöld lámpát, akkor több ezer munkahellyel bővül a GE a régiónkban - tette hozzá.

A General Electric (GE) Hungary Zrt. nagykanizsai gyára.
MTI Fotó: Varga György

 

Stracar szerint az Energia Unió létrejötte Közép-Európának érdeke. A régió jövője a fenntartható, modern ipari termeléshez fog kötődni, ami minden térségbeli ország szívügye. És Közép-Európának gyenge az energiafelhasználási hatékonysága, az erőművek átlagos életkora öregebb, ezért kézenfekvő, hogy ez a régió át akarjon ugrani egy technológiai lépcsőt. Az Energia Unió többek között elengedhetetlenné teszi a nemzeti hálózatok összekötését. 

Közép-Európa nem csak, hogy megmarad nyitottnak, hanem nyitottabbá válik, annál inkább, minthogy e térség az európai átlaghoz képest gyorsabb fejlődésben van. Ezért maradunk és bővülünk – Magyarországon és egész Közép- és Kelet-Európában – mondta Stracar.

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG