A sztrájkot dolgozói szavazás előzte meg. A Missouriban és Illinoisban található szakszervezeti tagok, akik F-15-ös vadászgépeket és más katonai repülőgépeket gyártanak, a cég legújabb, fizetésre, munkarendre és nyugdíjakra vonatkozó ajánlata ellen tették le voksukat – írja a BBC.
Fotó: X/@BoeingDefense
Csalódottak
„Csalódottak vagyunk, hogy alkalmazottaink elutasítottak egy olyan ajánlatot, amely 40 százalékos átlagos béremelést tartalmazott” – mondta Dan Gillian, a Boeing légi dominancia egységének alelnöke egy nyilatkozatban.
A Boeing küzd, hogy talpra álljon egy sor probléma után, beleértve a biztonsági problémákat és a személyszállító repülőgépek dolgozóinak tavalyi, közel nyolchetes sztrájkját.
Elegük van
A sztrájkot a Gépészek és Repülőgépipari Dolgozók Nemzetközi Szövetségének (IAM) helyi szervezete vezeti, amelynek székhelye St. Louisban található, ahol a Boeing védelmi gyártási központja található. „3200 magasan képzett IAM szakszervezeti tag éjfélkor sztrájkolt a Boeingnél, mert úgy érezték elegük van. Ez a tiszteletről és a méltóságról szól, nem üres ígéretekről” – tette közzé a szakszervezet az X-en.
Az IAM Amerika egyik legnagyobb szakszervezete, amely nagyjából 600 ezer tagot képvisel a repülőgépiparban, a védelmi iparban, a hajógyártásban és a gyártóiparban.
Ez az első sztrájk a Boeing védelmi üzletágában 1996 óta, amikor több mint három hónapra leállt a munka.
Nem aggódik
A múlt héten azonban Kelly Ortberg, a Boeing vezérigazgatója lekicsinyelte a sztrájk lehetséges hatását. Kiemelte, hogy sokkal kisebb lesz, mint egy tavalyi sztrájk, amelyben körülbelül 30 ezer utasszállító repülőgép-dolgozó vett részt, és amely dollármilliárdokba került a cégnek.
„Nem aggódnék túlságosan a sztrájk következményei miatt. Át fogunk jutni ezen” – mondta Ortberg úr.
Fotó: X/@BoeingAustralia
A Boeinget az elmúlt években számos válság sújtotta, köztük két halálos baleset és az egyik repülőgépének egy darabjának drámai felrobbanása a levegőben. 2018-ban egy Boeing 737-es lezuhant a felszállás után az indonéziai Jakartából, a fedélzeten tartózkodó mind a 189 ember életét vesztette. Néhány hónappal később további 157 ember halt meg, amikor egy Boeing repülőgép lezuhant röviddel a felszállás után Etiópiában. Emellett, 2024-ben egy Boeing 737 Max egyik használaton kívüli vészkijáratára szerelt panel repülés közben leszakadt.
A vállalat tavaly mindössze 348 repülőgépet szállított ki ügyfeleinek, ami a világjárvány óta a legalacsonyabb termelési érték.