Airbus 380. Forrás: airbus.com |
15 méretes légijármű
Az Irán elleni szankciók feloldása, így az iráni olajexport megindulása végre lehetővé tette az eddig elhalasztott vásárlásokat, feltehetően részben ennek köszönhető, hogy Irán most egyből 12 óriásgépet rendel az Airbustól. A japán All Nippon Airways pedig 3 gépet rendelt. A megrendelések nagyon jókor jöttek, hisz a Bloomberg szerint már három éve nem jelentkezett új légitársaság vevőként.
Az összesen 15 gép, melynek értéke összesen 6,5 milliárd dollár, legalább 6 havi munkát jelent az A380 gyártóüzemének. Jelenleg évente 30 darabot kell gyártani a nullszaldóhoz, ezt szeretnék a költségek csökkentésével 25 alá szorítani. A mostani megrendelés növeli a légitársaság mozgásterét, van ideje további vevőket keresni a gépre, és ezek alapján eldönteni, hogy megéri-e neki belevágni a modell fejlesztésébe, amit az egyik legfőbb vásárló, az Emirates igényelne.
Mindkettő perspektivikus
Az iráni nemzeti légitársaságként üzemelő Iran Air megrendelésének azért örül különösen a cég, mert már régi terve volt, hogy eddigi vevőin kívül új légitársaságok is próbálkozzanak a géppel, hátha beválik nekik, és később továbbiakat rendelnek, esetleg elégedettségüket látva más légitársaságok is kedvet kapnak, különösen iszlám országokban. Az egyik jelölt az indonéz Garuda, a másik a Turkish Airlines.
A japán vétel pedig azért lehet nagy dobás, mert a japán légitársaságok hagyományosan a Boeing vevői, a 747-esnek egyenes vezető piaca Japán. Így most esély nyílik behatolni a piacra, amire volt már egy kísérlet, de a Skymark Airlines, amely megvett volna 6 gépet, csődbe ment.
Piros pont, légiturkáló
Az A380 nemrég a British Airways tulajdonosától is kapott egy piros pontot. Ők 12 gépet üzemeltetnek, elégedettek, és kilátásba helyezték, hogy még 5-6 darabot beüzemelnek.
Miközben az új gépeket lelkesen árulja a gyártó, szeretne a használt gépek piacába is életet lehelni, miután néhány légitársaság, mint a Singapore Airlines vagy az Emirates eladná régebbi példányait, miközben flottáját frissíti.
Várják a jelentkezőket
Ahhoz, hogy a gép gyártása hosszabb távon, akár egy évtizedig is tartson, legalább 100 megrendelésre lesz szükség. Ebben az esetben meglesz a forrás arra, hogy az Emirates által említett költséges fejlesztést, ami egy teljesen új motort is jelent, végre lehessen hajtani. Ez viszont aztán bőségesen megterülhetne, mert az Emirates, ha tetszik neki az új változat, akár 150-200 darabot is venne.