A VW azt tervezi, hogy októberben tájékoztatja az illetékes hatóságokat a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett dízelmotorok kijavításának technikai megoldásairól, és ügyfeleit is értesíti, hogy rövidesen kijavítja a hibát. Matthias Müller, a német autógyártó csoport vezérigazgatója tegnap este zártkörű tanácskozáson tájékoztatta a vállalat mintegy ezer felsővezetőjét.
Müller elmondta, hogy a hétvégén nagyszabású akciótervet dolgozott ki a válság kezelésére felállított munkacsoport. A tervek szerint az érintett ügyfeleket napokon belül tájékoztatják arról, hogy járműveiket rövidesen kijavítják, a motorok károsanyag-kibocsátási értékeit összhangba hozzák az előírásokkal. Szakértők becslése szerint a visszahívás költsége elérheti a 6,5 milliárd eurót.
Müller a vállalati vezetők tanácskozásán úgy fogalmazott, hogy hosszú út és rengeteg munka vár a vállalatra, csak lépésekben tudnak haladni és lesznek megtorpanások is. Hangsúlyozta, hogy a konszern struktúrájának múlt héten jóváhagyott átalakítását egy új kezdet esélyének tekinti, az első lépésnek és az alapnak a korszerűsítés útján.
Nem mindegyik érintett autóban van aktiválva
Az erősen költséges és alacsony jövedelmezőségű Volkswageneket gyártó részleg nagyobb autonómiát kap, hasonlót a prémiummárkákat gyártó Audi és Porsche függetlenségéhez. A vezérigazgató jelezte azt is, hogy az emissziós csalásra lehetőséget adó szoftvert az EA 189 típusú motorral működő mintegy 11 millió járműnek csak egy részében aktiválták.
A VW korábban annyit közölt, hogy a károsanyag-kibocsátási botrányban 5 millió Volkswagen, 2,1 millió Audi, 1,2 millió Skoda és 700 ezer Seat típusú személyautó, valamint 1,8 millió haszongépjármű lehet érintett.
Óriási visszahívás lehet
Ha mégis 11 millió autót kell kijavítani, az az egy vállalat által gyártott járműveket tekintve a történelem legnagyobb visszahívásai közé fog tartozni. Hasonló mértékű visszahívást hajtott végre a Toyota japán autógyártó, amely 2009-2010-ben több mint 10 millió autót rendelt vissza javításra gyorsulási problémák miatt.
Ez azonban még mindig eltörpül a hibás Takata-légzsákok miatt visszahívott autók számához képest: 2008 óta több mint 53 millió gépkocsit rendeltek vissza a Takata-légzsákok kicserélésére.