A Világgazdaság pénteken azt írta, hogy a Malév után hagyott űrt koncessziókkal töltené be a tárca a balkáni légi útvonalakon.
Az NFM közölte, a nyertes légi fuvarozókkal a tervek szerint június végéig köthetik meg a négyéves időtartamra szóló szerződéseket.
A Malév leállása után Magyarország légi piaca jelentős mértékben átrendeződött: több útvonalat átvettek más légitársaságok, szép számmal jelentek meg új fuvarozók, és tucatszám kerültek fel új célállomások a Budapesttel közvetlen légi összeköttetésben álló városok közé. Több korábbi Malév-desztináció azonban mindmáig nem érhető el átszállás nélkül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Annak ellenére sem, hogy a mielőbbi járatindításra például a nyugat-balkáni fővárosok vagy Szófia irányába külgazdasági, külpolitikai, turisztikai és kulturális szempontokkal alátámasztható igények vannak.
Kompenzáció is járna
Az NFM közölte, hogy számos lehetőség tanulmányozása után a kormányzat Szófia esetében az uniós szabályok szerinti úgynevezett közszolgáltatási kötelezettség előírása, míg a nyugat-balkáni célállomásoknál egy koncessziós beszerzési eljárás megindítása mellett döntött. A nyilvános pályázaton nyertes légitársaságok monopolhelyzetben szolgálhatják ki az érintett útvonalakat. Igényt tarthatnak egyfajta kompenzációra is, amely azonban kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és egy ésszerű profit biztosítására szolgálhat.
A közvetlen légi járatok elindításával erősödhetnek a diplomáciai, gazdasági, idegenforgalmi kapcsolatok Albániával, Bulgáriával, Koszovóval, Macedóniával és Montenegróval. A nyugat-balkáni járatindítás szorosan kapcsolódik a déli és a keleti nyitás külgazdasági stratégiáihoz - hangsúlyozta a tárca. Az intézkedés megszünteti azt az ellentmondásos helyzetet, hogy a jelentős gazdasági partner és uniós tagállam Bulgária fővárosába nem közlekedik menetrend szerinti légi járat Budapestről - olvasható a tárca válaszában.