2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A klímaváltozás kihívásaira reagáló szállítóhajó így az eredetileg tervezettnél hét évvel korábban készülhet el. Metanol hajtja majd.

2023-ban vízre bocsátja az első szénsemleges teherhajóját az AP Moller-Maersk, írja a Financial Times. A világ legnagyobb teherhajós cége ezzel az eredetileg tervezetthez képest hét évvel korábban vezeti be a klímaváltozás kihívásaira reagáló új vízi járművét. Az újgenerációs teherhajót metanol hajtja majd.

Az alkohol fűtötte hajó a vállalat szerint közepes méretű lesz, legfeljebb kétezer darab, hat méter hosszú konténert lehet majd vele szállítani. A Maersk további ígérete az, hogy mostantól minden hajójukat felszerelik olyan motorral, mely karbonsemleges üzemanyaggal működik. Ez a cég szerint csak elhanyagolható áremelkedést jelent majd.

A Metrans Kft. csepeli terminálja. Illusztráció. (Fotó: MTI)
A Metrans Kft. csepeli terminálja. Illusztráció. (Fotó: MTI)

Az FT megjegyzi, hogy a teherhajózás az egyik legnehezebben emissziómentesíthető iparág, mert a hajók óceánokat szelnek át megállás nélkül, így esetükben nem lehet megoldás az akkumulátor-hajtotta elektromos motor, hiszen egy több ezer kilométer hosszú tengeri úton nem lehet sehol sem megállni tölteni, amikor lemerül az akksi.

A teherhajók többsége most úgynevezett "bunker üzemanyaggal" működik, mely az olajfinomítás végén visszamaradó sűrű és szennyező anyagot jelenti. Az ezt kiváltani hivatott metanolt gáz felhasználásával állítják elő, mely már önmagában környezetbarátabb megoldás, mint a bunker üzemanyag (a cég teherhajóinak kisebb része egyébként már gázzal működik). A Maersk dekarbonizációval foglalkozó részlegének vezetője azt mondta az FT-nek, hogy a vállalat azt is vizsgálja, hogyan állhatnának majd át "e-metanolra", mely alatt a megújuló energiával előállított metanolt érti, illetve a másik lehetséges megoldás, amit vizsgálnak, az a biometanol.

A Maersk 2018-ban még arról beszélt, hogy 2050-re eléri a karbonsemlegességet, ehhez pedig első lépésként 2030-ra karbonsemlegessé teszi a teherhajóit. Ehhez képest impozáns ugrást jelent az első ilyen hajók 2023-ra tervezett bevezetése, ami a cég szerint azért vált lehetségessé, mert két év alatt rengeteget tanultak a területről, és a váltást lehetővé tevő technológia fejlődése is nagyon gyors.

(FT)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG