2023-ban vízre bocsátja az első szénsemleges teherhajóját az AP Moller-Maersk, írja a Financial Times. A világ legnagyobb teherhajós cége ezzel az eredetileg tervezetthez képest hét évvel korábban vezeti be a klímaváltozás kihívásaira reagáló új vízi járművét. Az újgenerációs teherhajót metanol hajtja majd.
Az alkohol fűtötte hajó a vállalat szerint közepes méretű lesz, legfeljebb kétezer darab, hat méter hosszú konténert lehet majd vele szállítani. A Maersk további ígérete az, hogy mostantól minden hajójukat felszerelik olyan motorral, mely karbonsemleges üzemanyaggal működik. Ez a cég szerint csak elhanyagolható áremelkedést jelent majd.
Az FT megjegyzi, hogy a teherhajózás az egyik legnehezebben emissziómentesíthető iparág, mert a hajók óceánokat szelnek át megállás nélkül, így esetükben nem lehet megoldás az akkumulátor-hajtotta elektromos motor, hiszen egy több ezer kilométer hosszú tengeri úton nem lehet sehol sem megállni tölteni, amikor lemerül az akksi.
A teherhajók többsége most úgynevezett "bunker üzemanyaggal" működik, mely az olajfinomítás végén visszamaradó sűrű és szennyező anyagot jelenti. Az ezt kiváltani hivatott metanolt gáz felhasználásával állítják elő, mely már önmagában környezetbarátabb megoldás, mint a bunker üzemanyag (a cég teherhajóinak kisebb része egyébként már gázzal működik). A Maersk dekarbonizációval foglalkozó részlegének vezetője azt mondta az FT-nek, hogy a vállalat azt is vizsgálja, hogyan állhatnának majd át "e-metanolra", mely alatt a megújuló energiával előállított metanolt érti, illetve a másik lehetséges megoldás, amit vizsgálnak, az a biometanol.
A Maersk 2018-ban még arról beszélt, hogy 2050-re eléri a karbonsemlegességet, ehhez pedig első lépésként 2030-ra karbonsemlegessé teszi a teherhajóit. Ehhez képest impozáns ugrást jelent az első ilyen hajók 2023-ra tervezett bevezetése, ami a cég szerint azért vált lehetségessé, mert két év alatt rengeteget tanultak a területről, és a váltást lehetővé tevő technológia fejlődése is nagyon gyors.
(FT)