BUX
36 564.80
+1.33%
+479.00
OTP
10 560.00
+3.12%
+320.00
MOL
2 010.00
-0.20%
-4.00
RICHTER
6 950.00
+0.65%
+45.00
MTELEKOM
396.00
+0.25%
+1.00
 
2018. december 3. 12:26

A vállalat még nyáron is igyekezett félresöpörni a témát, most viszont fejet hajt a részvényesek akarata előtt, és rövid távú emissziócsökkentő célokat szab ki maga elé, ráadásul úgy, hogy ha nem sikerül betartani őket, azt a felsővezetők fizetése fogja bánni.

fotó: Getty

Emissziócsökkentő célokat tűz ki maga elé jövő évtől a Shell, és a vezetői fizetéseket azok betartásához kapcsolja, írja a Financial Times. Ez óriási szemléletváltást jelez az olajipari vállalatnál, miután a vezérigazgató korábban ellenébe ment az ilyen törekvéseknek. Az új irányt a cégre nehezedő, egyre intenzívebb befektetői nyomás jelölte ki: a részvényesek azt akarják, hogy a Shell - és más fosszilistüzelőanyag-cégek - nagyobb felelősséget vállaljanak a klímaváltozás elleni harcban.

A cikk szerint a brit Church of England egyház és a holland alapítású Robeco eszközkezelő ott volt a leghangosabb lobbizók között. Szerintük a Shell tavalyi ígérete, miszerint hosszú távú ambiciójuk, hogy 2050-re megfelezzék a szénlábnyomukat, nem volt elég kemény, mert az évtizedekkel későbbre meghatározott számokat nem lehetett volna érdemben betartani.

Ha nem sikerül, a fizetésük bánja

A lapnak nyilatkozott Ben van Beurden, az olajóriás vezetője, aki szerint a konkrét, rövid távú célértékek kijelölésével viszont ezután valóban szisztematikusan lejjebb lehet szorítani az emissziót. Elmondta továbbá, hogy a célok teljesüléséhez fogják kapcsolni a felsővezetők hosszú távú ösztönzési rendszerét is, erről 2020-ban szavaznak majd a részvényesek. A vállalat még egyeztet a pontos százalékokról a befektetőkkel, de az emissziós célok betartása 1200 vezető beosztású munkavállaló javadalmazását is érintheti - vagyis ennyien kaphatnak kevesebb fizetést, ha a cégnek nem sikerül tartania magát a célértékekhez.

A bejelentést a mostani, katowiczei ENSZ-klímacsúcs kezdetéhez időzítették. Az új felfogás éles váltást jelent a Shell korábbi irányvonalaihoz képest: van Beurden még júliusban is azt nyilatkozta, hogy felesleges lenne cégének kemény célokat megfogalmazni az emissziócsökkentésre, mert ha azokat nem sikerülne teljesíteni, akkor pereskedésnek nézhetnének elébe. Van Beurden a Shell mostani álláspontváltására az "evolúció" szót használta.

Ilyen még nem volt

A klímavédő irányváltás az első a szektorban: a nagy riválisok közül mind a BP, mind az ExxonMobil a Shell után kullog ebből a szempontból. A Shell tavaly bejelentett modellje - az, amely tehát a befeketetők szerint nem volt elég kemény - ráadásul a harmadik felek emissziócsökkentését is magában foglalta, tehát azon járművekét, melyek a vállalat benzinjével vagy dízelével futnak.

A Shell most kb. nettó 20 százalékkal akarja csökkenteni saját és a fogyasztói szénlábnyomát 2035-ig, 2020-tól pedig minden évben specifikus, a következő 3-5 éves periódusra vonatkozó rövid távú célokat tűz ki maga elé. A gáz arányát 50-ről 75-re akarják növelni a saját energiamixükben, több pénzt fektetnek be az alacsony szénkibocsátású energiaforrásokba, és csökkentik kútjaik metánszivárgását is.

Kritikus a helyzet

Több nagy befektető, köztük a Shell-váltásban főszerepet játszó Church of Englanddel, még október végén szólította fel a világ 55 nagyvállalatát, hogy változtassa meg a magatartását a klímaváltozás kapcsán. Ilyen korábban még nem történt, ahogy a Shell új irányvonala is példátlan. Szükséges volt az asztalra csapni, mert az utóbbi időben megsokasodó klímavédő ígéretek ellenére a G20-nemzetek még mindig vagyonokat pumpálnak a fosszilis tüzelőanyagok iparába. Az energiaipar kihívása azonban óriási: a széntől ugyanis túl sokminden függ ahhoz, hogy csak úgy leálljunk vele, az ázsiai szénpolitika fordulata ráadásul a néhány évnyi csökkenés után ismét növekedővé változtatta a kontinens emisszióját, márpedig a légkör széndioxid-tartalma most 3-5 millió éves csúcson van. Az Európai Unió mindenesetre nagyszabású tervvel állt elő: 2050-re klímasemlegessé tennék Európa gazdaságát. De ez évi 290 milliárd euróba is kerülhet, melynek előteremtésébe a vállalatok mellett a háztartásoknak is be kell szállniuk.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat A hazai autóipari beszállítók jól járhatnak az ellátási láncok átalakulásával
PR | 2020. május 27. 09:38
Két esetben megindult a gyártás átszervezése Kínából Magyarországra– mondta el Konkoly-Thege Máté. A ThegePlastic Kft. ügyvezetője hozzátette, hogy a kormányzati lépések is egyre inkább a hazai ipari szereplők helyzetbe hozását segítik. A fentiek hatására a környezetterhelés is komolyan visszaeshet, illetve a körkörös gazdasághoz köthető beruházások is lendületet kaphatnak – emelte ki.
Vállalat Nyáron megszűnik az állami felügyelet a Kartonpack felett
Székely Sarolta | 2020. május 27. 07:47
Legkésőbb augusztus 15-ig megszűnik a tőzsdei társaság állami felügyelete.
Vállalat A mai nap is Jászai Gellérté
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 09:05
970 milliós munkát nyert a 4iG.
Vállalat Miniszteri jóváhagyás nélkül nem szerezhet magyar cégben külföldi részesedést
Privátbankár.hu | 2020. május 26. 06:17
Év végéig a belgazdaságért felelős miniszter döntése szükséges ahhoz, hogy külföldi szereplő magyar stratégiai vállalatban szerezzen tulajdonrészt. 
Vállalat Megszületett az alku: komoly támogatást kap a bajba jutott légitársaság
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 25. 21:57
Megállapodott a német kormány és a Lufthansa egy 9 milliárd euró értékű mentőcsomagról, amely segít megbirkózni a legnagyobb német légitársaságnak a koronavírus-járvány által okozott súlyos veszteséggel.
Vállalat Közbeszerzést nyert a 4iG
Privátbankár.hu | 2020. május 25. 19:19
A tőzsde honlapján tették közzé a közbeszerzési eljárásról szóló hírt.
Vállalat A Mercedes a teljes magyarországi nyereségét kiveszi osztalékként
Csabai Károly | 2020. május 25. 17:01
Ez közel 95,6 millió eurót jelent, köszönhetően annak, hogy a stuttgarti autógyár itteni érdekeltsége csaknem 7 százalékkal több profitot termelt 2019-ben, mint egy évvel korábban.
Vállalat Megjöttek a számok: így áll a hazai lízingpiac
Privátbankár.hu | 2020. május 25. 10:35
Összesen 146 milliárd forintos kihelyezéssel zárta az első negyedévet a magyar lízingpiac, ami 10 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől.
Vállalat Százmilliárdos osztalékot vettek ki a magyar Opel-gyárból
Gáspár András | 2020. május 23. 06:04
Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.
Vállalat A második műszak indítására készül a Suzuki
MTI | 2020. május 22. 17:34
A Magyar Suzuki Zrt. felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait, és mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben - mondták el a cég vezetői pénteken, online sajtóbeszélgetésen.
hírlevél