Ha valamelyik ágazat nem örült annak a hírnek, hogy a kormány október végéig meghosszabbította a járványügyi határzárat, akkor az a turizmus volt. Bár az utazási irodák honlapjai jelenleg is tele van csábítóbbnál csábítóbb ajánlatokkal a Maldív-szigetektől Mexikóig, szeptember eleje óta gyakorlatilag ismét leállt a kiutazás Magyarországról. Ennek oka, hogy kevesen szeretnének 10 napra karanténba kerülni, miután visszatértek egy utazásból.
Egészségügyi szolgáltató partnerünknek köszönhetően lehetőséget biztosítunk utasaink számára koronavírus teszt otthoni elvégzésére, így biztonságban indulhatnak útra és térhetnek vissza egy-egy külföldi utazás után
- írja például a Vista utazási iroda.
A Fehérvár Travel pedig minden utasa számára induláskor költségmentesen biztosít egy jó minőségű, a lehetőségekhez képest kényelmes maszkot, valamint folyamatosan szellőztetik a buszokat.
A nagy autóbusz gyárak közlése szerint 1 óra alatt 53 alkalommal – tehát szinte percenként – teljes levegőcsere történik az autóbusz utasterében. Mindez összességében ideálisabb körülményeket teremt egy-egy utazáshoz, mint ami egy személyautó vagy akár egy repülőgép utasterében tapasztalható
- érvel a társas buszos utak mellett az utazási iroda.
Mindezek ellenére nagyon kevesen utaznak, a hírek mégsem arról szólnak, hogy sorra csődölnének be az utazási irodák. Pedig idén gyakorlatilag csak a július és az augusztus volt viszonylag optimális a számukra. A lapunk által megkérdezett szakértő például úgy összegezte az utazási irodák idei évét, hogy 2020-ban átlagosan a 2019-es teljesítményük 10 százalékát tudják elérni.
Ennek fényében megnéztük néhány utazási iroda tavalyi beszámolóját. Zömében azt tapasztaltuk, hogy tavaly valóban remek évük volt az utazási irodáknak, ami jó alapot teremthetett ahhoz, hogy idén hibernálva a cégeket, ne döntsenek a csőd mellett a tulajdonosok.
Például príma éve volt annak az öt utazási irodának tavaly, amelyeket a kormány és az állam is meg szokott bízni a hivatalos utak megszervezésére. Még 2017-ben kötött négy évre szóló szerződést a Közbeszerzési Főigazgatóság öt irodával: OTP Travel, az IBUSZ, a Weco-Travel, a Jet Travel és a korábbi pályázatok során mindig sikertelenül próbálkozó United 4 Bonafini Bindair. Persze ez nem azt jelenti, hogy ezek az utazási irodák csak az állami megrendeléseknek köszönhetik a remek 2019-es eredményeiket.
Az OTP Travel például 20 milliárd forint árbevétel fölé ment, ami 200 millió forintos nyereséghez volt elég. Az IBUSZ a 21 milliárd forintot is elérte, ebből 10,4 milliárd forint származik a turisztikai szolgáltatásból, és 193 millió forintos profit lett a vége. A dán hátterű Weco-Travel szintén rekordnak örülhetett: 10,3 milliárd forint lett a forgalom és 83 millió forint a profit.
A Jet Travelnek is rekord az 5 milliárd forintos forgalom és a 61 millió forintos nyereség. A Utined 4 sem könyvelt még el többet, mint a tavalyi 3,2 milliárd forint. A legnagyobb nyeresége viszont a már említett Fehérvár Travelnek lett: 392 millió forint, ami 8,2 milliárd forint bevételből keletkezett. Ribi Péter tulajdonos pedig 140 millió forint osztalékot ki is vett a cégből.
Az idei legnagyobb csőd a Robinson Tours utazási irodához köthető. Ugyanakkor lapunk is megírta, hogy már 2019-ben is félmilliárd forintos veszteség jött össze a májusban becsődölt utazási irodánál, így a koronavírus-járvány csak megfejelte az amúgy is kulmináló anyagi problémákat.