A historikus vonatokkal utakat szervező MÁV Nosztalgia Kft.-nél április elsején elindult a végelszámolási eljárás - vette észre laptársunk, az mfor.hu a társaság cégkivonatában.
A 29 éves múltra visszatekintő társaság fő tevékenysége a vasúti nosztalgiautazások szervezése korabeli, felújított vonatokkal, melyek a XIX-XX. század fordulójának emlékét őrzik. A társaság járműflottája több mint 100 különböző típusú, muzeális értékű darabból áll, közülük több is Európa-szerte ismert és népszerű a vasút kedvelőinek körében. A cég szervezte többek között a Gyertyafény Expressz vacsoravonatokat, és tavasztól őszig az Élményvonatokat különböző úticélokra.
A MÁV Nosztalgia Kft.-nek jelenleg több tulajdonosa is van:
- 57 százalékban tulajdonos az állami vasúttársaság, a MÁV Zrt.,
- 41 százalékos tulajdonrészt birtokol az Intertraverz Zrt. (ez a cég Hujber Ottó vegyestermékkörű nagykereskedelemmel foglalkozó cége, a vállalkozó a legbefolyásosabb magyar üzletemberek egyike volt a '90-es években, az MSZP vállalkozói tagozatát vezette),
- 1-1 százalékot pedig két magánszemély, Szendrey Adrienn, valamint Németh Andor birtokol.
Utóbbi volt az, aki a végelszámolás megindításával kapcsolatban tiltakozását fejezte ki. A március 29-i, taggyűlésen döntöttek e kérdésről, a cégbíróságra benyújtott papírok alapján pedig Németh Andor volt az, aki nemmel szavazott a végelszámolás megindítását illetően.
Kisebbségi tulajdonos lévén azonban ez nem volt akadálya annak, hogy végül a taggyűlés határozata a végelszámolás április elsejei elindításáról megszülessen. A végelszámolás oka azonban egyik cégbírósági dokumentumból sem derült ki, ezért ránéztünk a társaság üzleti eredményeire is.
A legutóbbi 2019-es, sőt, a megelőző évek gazdasági eredményei sem indokolják feltétlenül a végelszámolást. Az elérhető legutóbbi beszámoló alapján 2019-ben az előző évinél 34 százalékkal magasabb árbevételt, 2,7 milliárdot könyveltek el, amiből a végén egy szerény plusz maradt, 9,4 millió forint. A korábbi években meglehetősen hektikusan alakult a cég eredményessége:
- 2018-ban 27,7 milliós veszteséget,
- 2017-ben 24,5 milliós nyereséget,
- előtte ismét veszteséget, 33 milliós mínuszt könyveltek el, miközben 1,5-2 milliárdos bevételt realizáltak.
Tehát ezek a számok sem indokolják igazán a 90-100 főt foglalkoztató cég végelszámolását, ezért megkerestük a MÁV Nosztalgia Kft. többségi tulajdonosát, a MÁV Zrt.-t, hogy magyarázzák el nekünk, miért volt szükség a nosztalgiautakat szervező cég megszüntetésére. Válaszukból arra lehet következtetni, hogy a lépésre a hosszabb távú célok érdekében volt szükség.
"Társaságunk több éve elhatározott célja, hogy a tulajdonában lévő historikus járműveket apport útján az erre szakosodott leányvállalata tulajdonába adja. Ez a MÁV Nosztalgia Kft. esetében nem volt megvalósítható a magántulajdoni részek (köztük magánszemélyek) miatt. A MÁV Zrt. több alkalommal tett lépéseket arra, hogy a 43 százalékos magántulajdonban lévő üzletrészeket megvásárolja, ez sajnos nem járt sikerrel." - válaszolta a MÁV Zrt. lapunk megkeresésére.
A vasúttársaság arról is tájékoztatott, hogy a helyzet rendezése érdekében megalapították a 100 százalékban MÁV-csoport tulajdonú (99 százalék MÁV Zrt., 1 százalék MÁV-START Zrt.) leányvállalatát a MÁV Rail Tours Kft-t.
Az már a cégkivonatból tudható, hogy az említett társaság nem friss alapítású, már 2020. február 20-án megalapították, a cégbíróság pedig egy héttel később, február 27-én jegyezte be. A 100 millió forint jegyzett tőkével rendelkező cég fő tevékenysége az utazásszervezés, de emellett többek között
- vasúti eszközök, járművek javítása, gyártása,
- személyszállítás,
- vegyestermékkörű nagykereskedelem,
- szállodai szolgáltatás,
- éttermi, mozgó vendéglátás
- és rendezvényi étkeztetés is a tevékenységi körök közé került.
A cég ügyvezetője az a Schvéd Norbert lett, aki a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője is volt és egyben a Magyar Vasúttörténeti Park parkvezetője is. A cégkivonat szerint a három tagú felügyelőbizottságban pedig a MÁV-csoporton berkeiből érkeztek a személyek:
- Berecz Juliána,
- Nemeskéri-Kutlán Endre, akik a MÁV Zrt. cégkivonata szerint cégjegyzésre jogosult képviselők,
- valamint Sejkóczki András, aki a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. ügyvezetője.
A gyakorlatban tehát ez lesz az a cég, mely átveszi a MÁV Nosztalgia Kft. eddigi szerepét és feladatait, amit a MÁV Zrt. lapunknak adott válasza is megerősít:
"A vasúttársaság kiemelt küldetésének tekinti a történelmi értékek megőrzését és az ehhez kapcsolódó társadalmi szerepvállalást (pl. Vasúttörténeti Park, MÁV Szimfonikusok). A továbbiakban is fontosnak tartjuk a nosztalgiautazások, élményt adó programok megtartását, amint arra a pandémiás helyzet miatt lehetőség nyílik".
Hogy mi lesz a társaság tulajdonában lévő eszközökkel és járművekkel, az majd "a végelszámolási eljárás során, a vonatkozó eljárási szabályok és végelszámolói döntések szerint lesznek rendezve".