4p

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Az egyik nagy autógyártó akarja otthagyni a szigetországot a Brexit után.

Nagy-britanniai gyártásának lehetséges felszámolására figyelmeztette a brit kormányt a Nissan, mielőtt London biztosítékokat adott a japán járműipari óriáscégnek arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése után is versenyképes marad brit üzemeinek működése - írta a szombati Financial Times.

Good bye London!

A londoni gazdasági napilap név nélkül idézett forrásai szerint a Nissan a kormánnyal folytatott tárgyalásokon közölte, hogy kész spanyolországi és franciaországi üzemeibe áthelyezni nagy-britanniai gyártókapacitását, és ez a brit üzemek bezárásához vezethet.

A Nissan a héten bejelentette, hogy az északkelet-angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg az új Qashqai, illetve X-Trail modellek gyártását.

A döntés előzményeként a brit kormány kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes marad, és ez lehetővé teszi, hogy a Nissan újabb beruházásokat hajtson végre az angliai gyárban, megőrizve az itt dolgozó több mint hétezer alkalmazott munkahelyét.

A közlemény nem részletezte, hogy London milyen biztosítékokat adott a Nissannak. Carlos Ghosn, a Nissan elnök-vezérigazgatója a kommünikében ugyanakkor személyesen Theresa May brit miniszterelnöknek köszönte meg a brit autóipar iránti "elkötelezettségét".

Személyesen a miniszterelnöknél

Ghosn nem sokkal korábban személyesen kereste fel Theresa Mayt a Downing Streeten, de arról a találkozóról sem hangzottak el hivatalosan részletek.

Ghosn néhány héttel a brit kormányfővel tartott megbeszélése előtt még azt helyezte kilátásba, hogy a Nissan nem hajt végre több beruházást sunderlandi üzemében, hacsak a brit kormány nem ad biztosítékokat a brit EU-tagság megszűnése után esetleg érvénybe lépő vámok költségemelő hatásainak kompenzálására.

A Financial Times szombaton idézett forrásai szerint a japán cég nemcsak hogy felfüggesztette volna legnagyobb angliai telephelyének bővítési beruházásait, de át is telepítette volna az ottani gyártókapacitást a kontinensre, gyakorlatilag bezárásra ítélve a sunderlandi gyárat.

A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.

A Financial Times szerint a Nissannal kötött, egyelőre ismeretlen tartalmú megállapodás óta a Nagy-Britanniában letelepedett más, rivális járműgyártók is biztosítékokat követelnek Londontól arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése nem okoz nekik versenyképességi hátrányt.

Titokban mégis támogatják?

A brit kormány azt mindenesetre cáfolta, hogy közvetlen pénzügyi segítséget ígért volna a Nissannak az angliai gyártás fenntartása fejében. Greg Clark, az üzleti ügyek minisztere az erről szóló sajtóértesülésekre reagálva a BBC-nek a minap kijelentette, hogy London "nem adott át semmiféle csekket" a japán cégnek. Clark sem árult el azonban részleteket arról, hogy a brit kormány miről állapodott meg a Nissannal. 

A brit gazdaság nagy ágazati szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos költségtöbbletet jelentene.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Lakatot tesz a vajdasági gyárára a német autóipari beszállító
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 15:29
Egy több mint másfél évtizede működő autóipari beszállítói üzemet zárnak be Szerbiában, azzal az indokkal, hogy a német autóipar sorvadása miatt egyszerűen feleslegessé vált a tevékenysége.
Vállalat Források és lehetőségek: így segíti a kkv-k növekedését a Demján Sándor Program
PR | 2025. március 7. 12:32
A magyar kis- és középvállalkozások számára a beruházások és a növekedés kulcsa a megfelelő finanszírozási és támogatási rendszer. Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára a Cégkassza Podcast legújabb adásában kiemelte, hogy az 1400 milliárd forintos támogatási összeggel indított Demján Sándor Program elemei pontosan ennek megfelelően, több szereplő bevonásával kerültek kidolgozásra.
Vállalat A Volkswagen kivételezettnek érzi magát
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 09:05
A Volkswagen csütörtökön közölte, hogy az Észak-Amerikában gyártott járműveire valószínűleg nem vonatkoznak majd a 25 százalékos vámok, amelyeket Donald Trump amerikai elnök a Mexikóból és Kanadából származó importra vetett ki.
Vállalat Az OTP hozta az elvárt eredményt
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 07:31
A bank konszolidált, korrigált adózás utáni eredménye 2024 utolsó negyedévében 249,7 milliárd forintot tett ki, nagyjából az elemzői várakozásokkal összehangban.
Vállalat Nagyot húz a nadrágszíjon a DHL, nyolcezer ember bánhatja
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 13:02
A német piacon válnak meg több ezer munkavállalótól, egymilliárd eurót spórolnának vele.
Vállalat Hódítanak Svájcban a magyar implantológiai szakemberek
PR | 2025. március 6. 12:03
A magyar fogászat évek óta nemzetközileg elismert, különösen az implantológia területén. A hazánkban alkalmazott modern technológiának, a magasan képzett szakembereknek és a versenyképes áraknak köszönhetően egyre több nyugat-európai páciens választja Magyarországot a fogászati kezeléseik célpontjául.
Vállalat Bajban a Pfizer, pert vesztettek a vakcinákkal kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 10:11
A Modernánál viszont örülhetnek az ítéletnek.
Vállalat A 4iG Egyiptomtól Ausztriáig vezetné a kábelt
Bózsó Péter | 2025. március 3. 16:57
A Budapesti Értéktőzsdén is szereplő társaság vezérigazgatója, Fekete Péter  sajtóbeszélgetésen tárta fel a vállalatcsoport növekedési és a szinergiákat kihasználó hatékonyságnövelési terveit.
Vállalat Osztalékfizetésre készül a hazai kibervédelmi cég
Privátbankár.hu | 2025. március 3. 15:32
Az idei évtől érvényes osztalékpolitika elfogadásáról döntött a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. igazgatósága, amely várhatóan a 2024-es pénzügyi beszámoló elfogadásához kapcsolódóan fog a közgyűlés számára osztalékfizetési javaslatot tenni. A ViVeTech igazgatósága emellett megerősítette elkötelezettségét a társaság nemzetközi piacra lépésének folytatása mellett is: a vállalat ennek jegyében kiépíti a Lengyelországtól Törökországig terjedő régióra fókuszáló IT viszonteladói-integrátori hálózatát.
Vállalat Új székház helyett korszerűsíti a jelenlegit az Erste
Privátbankár.hu | 2025. március 3. 14:53
Elsősorban az aktív ügyfélszám és a kezelt vagyon növekedésének köszönhetően javuló eredményprofillal zárta a tavalyi évet az Erste. A hitel- és kötvényállomány 2024-ben újra emelkedett, az új kihelyezés a lakossági hiteleknél a másfélszeresére nőtt, míg a cégek esetében 9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A befektetett és kezelt vagyon december végére 21 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette az 5400 milliárd forintot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG