(Fotó: Wikimedia Commons) |
Mintegy öt év múlva a vezető nélküli járművek az autópályákon önállóan haladhatnak, tíz év múlva pedig a városi közlekedést is meghódíthatják az előrejelzések szerint. Ezért osztrák iparvállalatok (Magna, AVL List, AT&S, Infineon és Dewetron) is szeretnének részt venni a fejlesztésben. Stájerországban pedig 2017-től „modellrégiót” alakítanának ki ezeknek a járműveknek – írják osztrák lapok, mint a Wirtschaftsblatt vagy az ORF.
Az osztrák gépipari gyárak, amelyek saját autómodelleket általában nem gyártanak, de más vállalatok aktív beszállítói, sőt kutatói-fejlesztői, azt várják a politikusoktól, hogy teremtsék meg a jogi kereteket a járművek stájerországi teszteléséhez. A helyi politikusok ezt fel is vállalják, „első európai modellrégiót” szeretnének csinálni a szövetségi államból a vezető nélküli autózáshoz.
A járműágazatban 50 ezer foglalkoztatott van Stájerországban, így versenyképességét nagyon meg szeretnék őrizni. A tesztelőterep megteremtésétől megbízásokat remélnek a jövőben a gyártásban is. Ha ez nem valósul meg 2017-ig, akkor úgy érzik, lemaradnak a versenyben, a teszteket az USA-ban vagy Hollandiában fogják inkább elvégezni a gyárak.
Amerikában már négy szövetségi államban folynak tesztek a Google autóival. Az osztrákok először egy autópálya-szakaszt vonnának be a tesztelésbe, de nem sokkal később országutakat és városokat is.
Nemrég jelentették be, hogy európai uniós forrásokból hatezer járművezető képzését indítják el Magyarországon. Az első tíz évben vélhetően biztosan lesz rájuk szükség, később minden bizonytalan. Nem tudjuk, mikortól állnak rendszerbe az automata járművek, ahogy azt sem, mennyibe fognak kerülni és mindenütt közlekedhetnek-e. (További cikkünk a vezető nélküli autókkal kapcsolatos problémákról itt.)
De mikor várhatók tulajdonképpen az első robotautók? – A Wikipedia szerint a Mercedes már 2016-ban készül bemutatni „autópálya-pilóta” (highway pilot) nevű rendszerét, amely képes lesz az autópályán a kocsit irányítani, és automatikusan előzni is fog tudni. – Szintén az autópályán történő vezetést automatizálná 2016-tól egy izraeli cég, a Mobileye (NYSE: MBLY). – A 2017-es évben az USA-ban elfogadni készülnek egy fontos szabványt a járművek közötti kommunikációra (V2V). – A Tesla Motors 2018-ra tervezi a teljesen automatizált autó létrehozását, ahol a vezető akár aludhat is. A szabályozási kérdések miatt azonban arra számítanak, hogy még pár évet igénybe vesz majd az engedélyeztetése. – A Mobileye is 2018-ra teszi az országúti és városi vezetés automatizálását. – A Volvo 2020-ra balesetmentes intelligens autókat tervez. – 2020: Egy egész sor cég tervez legalább részben vezető nélküli autókat piacra dobni, mint a General Motors, a Mercedes-Benz, az Audi, a Nissan, a BMW, a Renault, a Tesla és a Google. |