Mostanában több baleset történt a Google vezető nélküli autóival Kaliforniában, ami felveti, hogy az autók valóban biztonságosabbak-e, mint az ember által vezetettek – írja a Marketwatch. Az AP hírügynökség szerint az 50 vezető nélküli járműből szeptember óta négyet ért baleset.
A vezető nélküli autók melletti egyik fő érv az volt, hogy kiküszöbölik az emberi hibákat a közlekedésből, és így biztonságosabbak. De mennyi volt most az úton közlekedő ember vezette járművek felelőssége, és mennyi a Google-járműveké? Kettő esetben a Google-jármű magát irányította, két esetben viszont éppen emberi vezető ült a volánnál.
Száz év alatt csak-csak akad koccanás
A baleseti jelentések bizalmasak, de a Google közlése szerint mindenesetre nem esett komolyabb sérülés sem a vezetőkben, sem a járművekben, inkább koccanásokról volt szó. A balesetek emberi hibák következtében léptek fel. A Google annyi tesztet végzett az autóival, ami száz évnyi emberi vezetésnek felelnek meg, természetes, hogy néha előfordulnak balesetek – tették hozzá.
A vezető nélküli autók – amelyek talán 2017-ben lehetnek piacképes termékek – elvileg úgy néznek majd ki, hogy beül a vezető az ülésbe, bemond egy címet, majd kényelmesen hátradől, és olvas, vagy zenét hallgat, filmet néz, amíg az autó házhoz szállítja.
A költségek miatt olcsóbb lesz a bérlés
Azt is kitalálták már, hogy – legalábbis aki nem rendszeresen a reggeli csúcsban használja – bérelt autóval jobban jár, amelyet csak alkalomszerűen rendelnek meg, nem lesz szükség saját járműre. A kocsi a ház elé jön, majd a feladata végeztével önműködően megy vissza a garázsba. De elvileg saját autónkat is elküldhetjük majd a városszéli, ezért olcsóbb garázsba aludni. Az autóktól azt is várják, hogy a biztonságosabb működés miatt csökkennek majd a biztosítási költségek.
(Fotó: Wikimedia Commons) |
A Marketwatch több dilemmát sorol fel ezzel kapcsolatban: például mennyi beavatkozási lehetőséget hagyjunk az utasnak a veszélyes szituációkra? Ha egy gyalogos lép az autó elé, és csak ütközés árán lehet kikerülni, akkor az autónak a gyalogos, vagy az utas életét kell megmentenie?
Repkednek majd a százmilliárdok
Az Investopedia megemlíti, hogy a vezető nélküli autók nem minden előzmény nélkül valók, létezik már többféle balesetmegelőző rendszer, vannak autók, amelyek többé-kevésbé önállóan parkolnak. De ez semmi ahhoz képest, amit a jövőben az autóiparban és a kapcsolódó területeken a vezető nélküli járművek okoznak majd a jövőben.
A balesetek 90 százaléka ma emberi hibák következtében történik. Becslések szerint ha csak a gépkocsiforgalom 10 százalékát állítanák át vezető nélküli autóra az USA-ban, az 37 milliárd dollár megtakarítást jelentene üzemanyagban, munkaidőben, a kieső anyagi károk és emberéletek területén. Ha pedig 90 százalék lesz ez az arány, akkor évi 450 milliárd dollár maradhat meg.
Minek az autóhoz légzsák és ügyvéd?
De ha biztonságos lesz az autó, alig van baleset, akkor minek bele nyolc légzsák, acélváz? Akkor nem lesz szükség arra, hogy a parkolóhely a munkahely mellett legyen, mert az autó kiszállásunk után messzebbre is elmehet egyedül parkolni, majd értünk jöhet később. De repülőút helyett is lehet választani hosszabb autóutat éjszaka, amit aztán végigalszunk.
Sőt nem lesz szükség annyi ügyvédre, bíróra, rendőrre sem, mint most, akik a baleseti ügyeket intézik, csökkenhetnek a biztosítótársaságok, egészségbiztosítók bevételei is. Az állam bevételei is mérséklődhetnek egyes adókból és illetékekből. Például ha kevesebb autóra lesz szükség, mert az utasok meg tudják osztani azokat.
Oszd meg, és spórolj
A járművek kihasználtságát a Google szerint a mostani 5-10 százalékról 70 százalék fölé lehetne növelni az autók megosztásával. Például ha valaki munkába járásra használja az autót, utána egész nap és egész éjszaka üresen áll. Ez idő alatt más elviheti bevásárolni vagy szórakozáshoz. (Korábbi cikkünk a nagy jövő előtt álló sharing economy témaköréből itt.)
Gyökerestül átalakulhat a taxiipar, a taxitarifák a töredékükre, egyes számítások szerint tizedükre is csökkenhetnek, így a tömegközlekedés egy része is átterelődhet ide. Főleg, hogy a taxik házhoz szállítják az utast, nem állomásról állomásra.
Mire lesz itt tömegigény?
Szép új világ, messze van ez még? Lehet, de 20-30 éve még a videotelefon is a fantázia világába tartozott, ma pedig szinte mindenkinek a zsebében ül egy. A nyolcvanas években pedig még voltak, akik azt hitték, hogy a számítógépek otthoni használatára nem lesz tömegigény.
A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube) |
A személyautók 80 százalékában jelenleg csak egy utas utazik – írja az Investopedia. Az amerikai háztartások jelenleg jövedelmük 18 százalékát költik utazásra, egy olyan eszközre, amelyet csak az idő öt százalékában használnak. De ha a bérautó mindig kiáll majd pár percen belül, akkor nem lesz szükség saját autóra.
A robot jobban spórol a benzinnel
Kevesebb autó, kevesebb parkolóhely. Ezzel az ingatlanpiac is alaposan felbolydulhat, az árak eshetnek majd az amerikai nagyvárosokban. De a kőolajipar is átalakulhat: az automata autók állítólag 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak vezetési technikájuk révén, mint az emberi vezetők. Bár ezzel ellentétes hatás is felléphet, ha az emberek ide-oda küldözgetik majd autójukat, például távolabbi garázsba, lehet, hogy összességében nő majd a kilométer és a fogyasztás.
A biztonság kérdése azonban még aggasztó problémákat vet fel. Nemcsak el lehet lopni vagy meg lehet rongálni a vezető nélküli járműveket, de hackerek messziről is átvehetik felettük az irányítást.
Kamionosok végnapjai? A Daimler vezető nélküli kamionokat tesztel Amerikában, amelyekben még ott ül a vezető, de az autópályán már emberi beavatkozás nélkül száguldanak – írja a német Stern. „Ez egy rövid vezetés egy embernek, de egy nagy szállítás az emberiségnek” – írták át az alkalomra a holdraszállás jelmondatát. A Daimler múlt héten kapott engedélyt a hatóságoktól, hogy a kamiont az amerikai utakon tesztelhesse. A jármű egy 26 méter hosszú, 30 tonnás Freightliner Cascadia. A jármű piacra dobását, ember nélküli rendszeres közlekedését legkésőbb 2025-re tervezik. A járműveket konvojban való haladásra is optimalizálják és egymással is kommunikálnak, ahogy ezen a Youtube-videón látszik. |