Négy új belvárosi autópontot adott át csütörtökön Magyarország piacvezető carsharing cége, az Avalon CarSharing.
Mit tud a carsharing?
A carsharing ma már egy olyan innovatív, környezetbarát közösségi autóhasználatot jelent, ahol az autó akár félórás időtartamra is használható. Főként azoknak kínál költségmegtakarítást, akik leginkább párórás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó.
Azoknak a városi lakosoknak, akik autóikat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani, amennyiben az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük – mondta el Sződi János, a társaság ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a közösségi autózás olyannyira bevált és hasznos megoldásnak számít világszerte, hogy 2014-ben bekerült a főváros új mobilitási koncepcióját tartalmazó Balázs Mór-tervbe.
Mennyibe kerül?
A társaság az év végéig az új regisztrálóknak elengedi a havidíjat. Az egyszeri regisztrációs díj egyébként 9900 forint, a havi alapdíj pedig magánszemélyeknek 1290 és 2490 forint lehet díjcsomagtól függően. A cégeknél a havi alapdíj 8490 forint. Ezért cserébe nem kell megvenni, fenntartani az autót - benne van az árban a biztosítás, a karbantartás, a mosás, a biztosítás, autópálya-matrica és persze az üzemanyag ára is - sorolta az ügyvezető.
Ezen felül óradíjat illetve kilométerdíjat kell fizetni - hogy a végén mennyi lesz a cech, azt az átlagos használati statisztikák mutatják a legjobban:
A budapesti magánfelhasználó átlagosan...
- 4 óra 17 percig használja
- 47,9 kilométert utazik
- bruttó 6912 forintot fizet
A cégek átlagosan...
- 6 óra 47 percet használják
- 83,7 kilométert utaznak
- nettó 8871 forintot fizetnek
a közösségi autóért egy-egy alkalommal.
Az autók késedelmes leadásáért késedelmi díjat kell fizetni; ha az autón épp nincs következő foglalás, még a lejárat előtt meghosszabbítható.
Kinek ajánlják?
A cégnek százas nagyságrendű az ügyfélszáma az ügyvezető szerint. A nyugat-európai trendekkel szemben nálunk a céges felhasználók aránya megközelíti a 70%-ot.
A magánfelhasználók közül elsősorban azoknak jó megoldás a carsharing, akik egyébként a közösségi közlekedést használják, és már rájöttek, hogy túl drága fenntartani az autót a belvárosi közlekedésre – néha azonban mégis szükségük van autóra. A carsharing előre tervezett, az általános taxizásnál hosszabb utakra ajánlott. Előnye, hogy igényeinkhez választhatunk autót: a kisautótól a furgonig minden elérhető.
A vállalatok számára előny, hogy az operatív lízinghez képest rugalmasabb, könnyebben felmondható konstrukcióban lehet autóhoz jutni. Ugyanakkor jobban lefedi a felhasználási csúcsokat, német tapasztalatok szerint egy 10 járműves flottát már 5-6 autóval ki lehet váltani carsharing rendszerben. Emellett lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kap kártyát, illetve az autókat igény szerint vagy a nyilvános állomásokon, vagy a felhasználó saját telephelyén lehet felvenni.
Így működik
Az előzetesen személyesen regisztráló ügyfelek internetes belépés után kiválaszthatják, mikor és hol szeretnének felvenni egy autót, meddig használnák (akár 30 percre is választható), kiválasztható, milyen típusú járműre van szükség. Ezután egy okoskártya segítségével nyitható az autó az adott helyen.
Autókölcsönzéssel kezdték
Az Avalon 1999-ben autókölcsönzéssel kezdte meg tevékenységét és ma már több mint száz gépjármű bérbeadását koordinálja. A cégcsoport, amely 3 belföldi magánszemély tulajdonában áll, 2002-ben nyitotta meg autószervizét. Az Avalon 2013 őszén indította el carsharing szolgáltatását Budapesten. A vállalat három fő üzletágában – Avalon Rent a Care, Avalon Bosch Car Service és Avalon CarSharing - ma már több mint harminc főt foglalkoztat. A cég árbevétele 2013-ban elérte a 310 millió forintot, 2013-ban az Év Autókölcsönzőjének választották.
Látjuk a jövőt: egy portugál turista fekszik a kanapédon A zenéinken, fotóinkon, videóinkon túl az internet segítségével könnyen megoszthatjuk, bérbe adhatjuk lakásunkat, autónkat, fúrógépünket vagy nyelvtanári kapacitásunkat is. Ami durva következményekkel járhat, bajba sodorhatja vagy alkalmazkodásra késztetheti a hagyományos vállalatokat, átalakíthatja az adózást és sokak életmódját is. Összeállításunk a sharing economy-ről, azaz a közösségi gazdaságról >> |