5p
Nem csillapodnak a kedélyek a német autógyár körül, de már nem csak velük van a baj. Az Európai Bizottság vizsgálatot sürget, de egyes tagországok ezt már önállóan is megtették. Megnézzük, mire lehet ma számítani és mi történt az elmúlt órákban.

A károsanyag-kibocsátási botrány legfontosabb csütörtöki fejleménye mindenképpen az volt, hogy kiderült: további autógyárak is trükköztek a méréseknél, a BMW például így. Sáros persze a Volkswagen-csoport többi tagja is: gondok voltak a Skodánál és a Seatnál is, de van egy sejtésünk, hogy még nem hullott ki az összes csontváz a szekrényből.

Akinek viszont ki kellett hullania, az Martin Winterkorn, a VW igencsak jól fizetett vezetője. Akár hatvanmillió eurós végkielégítést is kaphatott volna, ami két évi fizetése. Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Azért írjuk, hogy volna, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Így sem kell szomorkodnia azonban: a 68 éves üzletember nyugdíja 28,5 millió euró, ezt az összeget biztosan megkapja.

Lesz dolga az utódnak

Ma dől el, ki kerül a helyére, de szinte biztos, hogy a székébe Matthias Müller, a Porsche vezetője ül. Egyébként a 444.hu érdekességképpen említi azt az áprilisi puccskísérletet, amikor a VW igazgatótanácsa el akarta távolítani Winterkornt. Ekkor szintén Müller neve merült fel, mint utód.

A német sajtó úgy értesült, hogy távozik még Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.

 

Most az Európai Bizottság vizsgálatra kéri az összes tagállamot: a bizottság zéró toleranciát hirdetett a csalásra, és az uniós szabályok szigorú betartására szólított fel. A tagállamoktól azt kéri, indítsanak nemzeti szintű vizsgálatot a járművek károsanyag-kibocsátásáról, és készítsenek jelentést róla. Az Európai Bizottság azt szeretné, hogy a nemzeti hatóságok ellenőrizzék az Európában eladott járműveket, és győződjenek meg arról, hogy a károsanyag-kibocsátási normákat betartották-e a gyártók.

A brüsszeli bizottság hangsúlyozta, meg kell tudni, hogy Európában hány olyan jármű közlekedik, amelynek motorvezérlő programjába a csalást lehetővé tévő szoftvert telepítettek. Egyúttal jelezte, hogy napokon belül összeül az engedélyeket kiadó nemzeti hatóságok képviselőivel.

A bizottság azt javasolja, hogy jövő januárjától ne laboratóriumi körülmények között vizsgálják az autókat, hanem a valós közlekedésnek megfelelő módon. Mindazonáltal még kell állapodni, hogy mi legyen akkor, ha jelentős elérést tapasztalnak a futópadon és a közúton mért károsanyag-kibocsátási értékek között.

Nem tétlenkednek

A tagországok a vizsgálatot valószínűleg önállóan is végrehajtották volna: az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön kérte a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet, hogy mérje fel a dízel egészségügyi kockázatait. Beatrice Lorenzin miniszter ugyanis amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.

A franciák sem tétováznak. Az országban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon "véletlenszerű teszteléseket" végeznek el, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat - jelentette be csütörtökön Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A miniszter úgy ítélte meg, hogy "a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség".

Jön a leminősítés

Mindhárom hitelminősítő kilátásba helyezte, hogy rontja a cégcsoport adósi besorolását. A Fitch Ratings már szerdán közölte, hogy a Volkswagen búcsút inthet a jó hírének. A Standard & Poor's indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, amelynek óriási büntetést kell majd fizetnie.

Mi lehet most a jó lépés?

A Reuters latolgatása szerint most jó lépés lehet - legalábbis a piacot kicsit megnyugtatná - ha a Volkswagen bejelentené a vezetői fizetések megvágását, és az sem lenne buta lépés, ha kinevezne egy független elnököt, ám ez valószínűleg nem fog bekövetkezni.

Vélemény

A Volkswagen valószínűleg azzal tudná eloltani a tüzet és csökkenteni a saját károkat, ha szépen feldobná az összes többi autógyárat. Az már eddig is kiderült, hogy nem ők voltak az egyedüliek, akik csaltak, de ha kiderülne, hogy a francia, olasz, japán, kínai, amerikai, dél-koreai stb. vállalatok is trükköztek a teszten, az eloszlatná a cégre irányuló figyelmet. Az Alapblog hívta fel a figyelmet a Totalcar hat évvel ezelőtti cikkére, ahol a károsanyag-kibocsátási trükközéseket pontosan leírja a szerző, nem csak a VW esetében.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Cégvezetői teljesítmény és tavaszi fáradtság: tények és tévhitek, amiket érdemes ismerni
Natív tartalom | 2025. március 19. 10:51
A tavaszi fáradtság és a változó munkavállalói attitűdök komoly kihívást jelenthetnek a cégvezetők, menedzserek számára. De vajon tényleg a szezonális fáradtság az oka a produktivitás csökkenésének? Segíthet valami a stressz kezelésében? Nézzük a leggyakoribb tévhiteket és a mögöttük álló tényeket, hogy vezetőként tudatosabb döntéseket hozhassunk.
Vállalat Székhelyszolgáltatás: megoldás a vállalkozások számára
Márkázott tartalom | 2025. március 19. 10:14
Minden vállalkozásnak szüksége van egy bejegyzett székhelyre, amely a cég hivatalos levelezési címe és jogi központja. Bár ez lehet a tulajdonos lakcíme vagy bérelt iroda is, egyik megoldás sem mindig ideális. A saját lakcím használata kellemetlen lehet, hiszen a cím nyilvános adatként elérhető, ami magánéleti problémákat vethet fel. Ráadásul a hatósági ellenőrzések, a postai küldemények átvétele és az adminisztrációs kötelezettségek olyan terhet jelenthetnek, amelyet sok cégvezető szívesen elkerülne.
Vállalat Mit tehetünk a használt mobilunkkal? Ne dobjuk el, mert még értékes lehet
Natív tartalom | 2025. március 18. 16:20
Ne dobjuk el régi mobiltelefonunkat, inkább vizsgáljuk meg, hogyan tudjuk meghosszabbítani élettartamát és kiaknázni a még benne rejlő lehetőségeket! Erre hívták fel a figyelmet szakemberek egy, az újrahasznosítás világnapja alkalmából rendezett sajtóeseményen. 
Vállalat Az Alphabet rekordösszegért felvásárolja a Wizt a felhőbiztonság erősítésére
Privátbankár.hu | 2025. március 18. 14:20
A Google anyavállalata az Alphabet kedden bejelentette, hogy 32 milliárd dollárért felvásárolja a Wizt, ezzel végrehajtva történetének legnagyobb üzletét.
Vállalat A Mol megtalálta itthon, amit keresett
Privátbankár.hu | 2025. március 18. 13:50
A Mol új kőolajmezőt fedezett fel a Dunántúlon, Somogysámson határában. A múlt év decemberében elvégzett kutatófúrás során 1250 méteres mélységben találtak az olajkincsre.
Vállalat Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től
PR | 2025. március 17. 10:53
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
Vállalat A Porsche SE szerint nem tervezi Volkswagen-részvényei eladását
Privátbankár.hu | 2025. március 16. 14:51
A Volkswagen legnagyobb részvényese vasárnap közölte, hogy nem tervezi a szavazati jogot biztosító részvényeinek eladását Európa legnagyobb autógyártójában.
Vállalat A 4iG HUSAT programja kihirdette misszós jelvény pályázatának nyerteseit
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 17:45
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. 2025 februárjában hirdette meg a HUSAT Mission Patch Pályázatot, amelynek célja a HUSAT műholdprogram missziós jelvényének („mission patch”) megtervezése volt.
Vállalat Furcsa körülmények között tartott közgyűlést egy magyar tőzsdei cég – az MNB vizsgálódik
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 11:23
A fővárosi székhelyű Nutex Nyrt. december 29-én, Kehidakustányban tartott közgyűlést, a regisztrációval sem volt minden rendben.
Vállalat Kemény idők járnak a BMW-re, a közeljövő pedig még borúsabb lehet
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 11:04
Közel 37 százalékkal esett tavaly a német autógyártó adózott eredménye, idénre fokozódó kereskedelmi háborút és éleződő versenyt várnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG