5p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem csillapodnak a kedélyek a német autógyár körül, de már nem csak velük van a baj. Az Európai Bizottság vizsgálatot sürget, de egyes tagországok ezt már önállóan is megtették. Megnézzük, mire lehet ma számítani és mi történt az elmúlt órákban.

A károsanyag-kibocsátási botrány legfontosabb csütörtöki fejleménye mindenképpen az volt, hogy kiderült: további autógyárak is trükköztek a méréseknél, a BMW például így. Sáros persze a Volkswagen-csoport többi tagja is: gondok voltak a Skodánál és a Seatnál is, de van egy sejtésünk, hogy még nem hullott ki az összes csontváz a szekrényből.

Akinek viszont ki kellett hullania, az Martin Winterkorn, a VW igencsak jól fizetett vezetője. Akár hatvanmillió eurós végkielégítést is kaphatott volna, ami két évi fizetése. Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Azért írjuk, hogy volna, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Így sem kell szomorkodnia azonban: a 68 éves üzletember nyugdíja 28,5 millió euró, ezt az összeget biztosan megkapja.

Lesz dolga az utódnak

Ma dől el, ki kerül a helyére, de szinte biztos, hogy a székébe Matthias Müller, a Porsche vezetője ül. Egyébként a 444.hu érdekességképpen említi azt az áprilisi puccskísérletet, amikor a VW igazgatótanácsa el akarta távolítani Winterkornt. Ekkor szintén Müller neve merült fel, mint utód.

A német sajtó úgy értesült, hogy távozik még Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.

 

Most az Európai Bizottság vizsgálatra kéri az összes tagállamot: a bizottság zéró toleranciát hirdetett a csalásra, és az uniós szabályok szigorú betartására szólított fel. A tagállamoktól azt kéri, indítsanak nemzeti szintű vizsgálatot a járművek károsanyag-kibocsátásáról, és készítsenek jelentést róla. Az Európai Bizottság azt szeretné, hogy a nemzeti hatóságok ellenőrizzék az Európában eladott járműveket, és győződjenek meg arról, hogy a károsanyag-kibocsátási normákat betartották-e a gyártók.

A brüsszeli bizottság hangsúlyozta, meg kell tudni, hogy Európában hány olyan jármű közlekedik, amelynek motorvezérlő programjába a csalást lehetővé tévő szoftvert telepítettek. Egyúttal jelezte, hogy napokon belül összeül az engedélyeket kiadó nemzeti hatóságok képviselőivel.

A bizottság azt javasolja, hogy jövő januárjától ne laboratóriumi körülmények között vizsgálják az autókat, hanem a valós közlekedésnek megfelelő módon. Mindazonáltal még kell állapodni, hogy mi legyen akkor, ha jelentős elérést tapasztalnak a futópadon és a közúton mért károsanyag-kibocsátási értékek között.

Nem tétlenkednek

A tagországok a vizsgálatot valószínűleg önállóan is végrehajtották volna: az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön kérte a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet, hogy mérje fel a dízel egészségügyi kockázatait. Beatrice Lorenzin miniszter ugyanis amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.

A franciák sem tétováznak. Az országban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon "véletlenszerű teszteléseket" végeznek el, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat - jelentette be csütörtökön Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. A miniszter úgy ítélte meg, hogy "a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség".

Jön a leminősítés

Mindhárom hitelminősítő kilátásba helyezte, hogy rontja a cégcsoport adósi besorolását. A Fitch Ratings már szerdán közölte, hogy a Volkswagen búcsút inthet a jó hírének. A Standard & Poor's indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, amelynek óriási büntetést kell majd fizetnie.

Mi lehet most a jó lépés?

A Reuters latolgatása szerint most jó lépés lehet - legalábbis a piacot kicsit megnyugtatná - ha a Volkswagen bejelentené a vezetői fizetések megvágását, és az sem lenne buta lépés, ha kinevezne egy független elnököt, ám ez valószínűleg nem fog bekövetkezni.

Vélemény

A Volkswagen valószínűleg azzal tudná eloltani a tüzet és csökkenteni a saját károkat, ha szépen feldobná az összes többi autógyárat. Az már eddig is kiderült, hogy nem ők voltak az egyedüliek, akik csaltak, de ha kiderülne, hogy a francia, olasz, japán, kínai, amerikai, dél-koreai stb. vállalatok is trükköztek a teszten, az eloszlatná a cégre irányuló figyelmet. Az Alapblog hívta fel a figyelmet a Totalcar hat évvel ezelőtti cikkére, ahol a károsanyag-kibocsátási trükközéseket pontosan leírja a szerző, nem csak a VW esetében.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
Vállalat Orbán Viktor után Németország is kivételt kérne Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 12:24
Mentesítést szeretne elérni az amerikai acél- és alumínium importvámok alól az európai gépipari termékekre a német gépgyártók szövetsége, a VDMA. Ennek oka, hogy jelentősen visszaesett az ágazat Egyesült Államokba irányuló exportja.
Vállalat Ismét leállt a gigaprojekt, nem most fognak a szomszédunkban lítiumot bányászni
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 11:00
Ismét felfüggesztették Szerbiában a Rio Tinto bányászati beruházását.
Vállalat Kiterítette lapjait az MBH, így teljesített idén eddig a nagybank
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 09:55
Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik – írja a pénzintézet közleményében.
Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG