TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
A magyar kormány különleges védelmet biztosít a német autógyártóknak, cserében ugyanakkor elvárja, hogy azok ne zavarják a köreit. A BMW debreceni beruházása előnyös a német cégnek, a magyar kormánynak és Magyarországnak is – a kérdés már csak az, hogy mennyibe kerül ez nekünk, és ki fog a gyárakban dolgozni.
A BMW Group leendő új gyárának helyszíne Debrecen határában. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A BMW több európai város közül választotta ki Debrecent új autógyára helyszíneként, jelentette ki még július végén Szijjártó Péter a  beruházás bejelentése alkalmából tartott sajtótájékoztatón. A külgazdasági és külügyminiszter szerint a bajor prémiumautó-gyártó az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a duális szakképzés, valamint a színvonalas informatikai, műszaki képzések miatt választotta a hajdúsági várost.

Meghosszabbított munkapad

Emellett persze más okok is szerepet játszottak abban, hogy Debrecen nyerte az új gyárért folytatott európai versenyfutást.  A befektetőknek fontos, hogy "Magyarország nagyon jól össze van kötve a Nyugattal” – idézte a Deutsche Welle egy osztrák gazdasági elemzőintézet, a Wiener Institut für internationale Wirtschaftsvergleiche szakértőjét a napokban.

Richter Sándor emlékeztetett arra, hogy a BMW-beruházás egy hosszú tradíció folytatása: Magyarország már a vasfüggöny leomlása óta „meghosszabbított munkapadként” szolgál a német autógyártók számára. Ő is előnyként említette a jól képzett munkaerőt és az adócsökkentéseket. A kilenc százalékos társasági adó például a legalacsonyabb az EU-ban.

Gyenge szakszervezetek

A munkáltató szempontjából pozitívum az is, hogy Magyarországon gyengék a szakszervezetek. „2012-ben alapvetően megreformálták a munkajogot, ami így kedvezőbb lett a vállalatok számára” – mondta a német lapnak Dirk Woelfer.

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője szerint a magyarországi cégeknél kevés érdekvédelmi szervezet működik, a munkavállalás keretfeltételeit pedig – Németországgal ellentétben – nem régiónként és ezen belül ágazatonként, hanem vállalatonként szabják meg. Ez szintén a munkáltatóknak kedvez.

Dirk Woelfer a vonzó tényezők között említette a debreceni repülőteret, a képzett munkaerőt és a helyi beszállítói hálózatot is. Emellett emlékeztetett arra, hogy a német vállalatok közvetve félmillió munkahelyet teremtettek Magyarországon, és az átlagnál magasabb fizetéseket kínálnak. Ráadásul míg korábban a kiszámíthatatlan jogi környezet negatívan hatott a cégekre, az elmúlt években ezen a téren is javult a helyzet.

Vörös szőnyeg

Richter Sándor szerint a magyar kormány a német autógyártóknak különleges védelmet biztosít, és kihagyja őket a külföldi befektetők elleni kampányaiból. Mint a német lap fogalmaz: kiteríti előttük a vörös szőnyeget.

Cserében ugyanakkor elvárja, hogy ne tegyenek neki keresztbe, és ne veszélyeztessék az oligarchái érdekeit. Igaz, ez ebben az iparágban nehéz is lenne, hiszen a magyar kormány (illetve gazdasági holdudvara) saját autógyárat nem akar alapítani.

Ki fog itt dolgozni?  

Hosszútávon mindenesetre problémát jelenthet a képzett munkaerő hiánya. „A brain drain valós probléma. Az elmúlt években több százezer magyar hagyta el az országot, főleg a magasan képzettek mentek el” – emlékeztet a Deutsche Welle.

Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, Debrecen volt polgármestere a Heti TV Pirkadat című műsorában a munkaerőhiányt firtató kérdésre azt mondta: a városban és környékén közel 400 ezer ember él, tehát szerinte még van megfelelő mértékű munkaerő-kínálat. Helyi híradások szerint viszont a térségben már most hatalmas a verseny a képzett dolgozókért: idén júniusban több mint ötezer álláshely volt betöltetlen.  

Egyelőre arra sincs válasz, hogy a magyar kormány mennyivel támogatja a beruházást. Kósa Lajos szerint közvetve másfél év munkája van a gyár megszerzésében, és  a magyarok tették „a legjobb helyszínajánlatot".

2023-ban indulhat a gyártás

Mint arról beszámoltunk, a debreceni gyár építése várhatóan 2019 második felében kezdődik. A beruházás értéke több mint egymilliárd euró. Az üzem kezdetben több mint ezer embernek ad majd munkát, emellett számos új munkalehetőség jöhet létre a beszállítóknál és egyéb szolgáltatóknál.

Német sajtóhírek szerint az üzem 2023-ban kezdheti meg működését, és kezdetben évi 150 ezer járművet (elektromos, hibrid és robbanómotoros autókat) gyárt majd.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Óriási keresztelő: átnevezik az MVM-et
Privátbankár.hu | 2020. december 2. 15:17
Az MVM Magyar Villamosművek januártól MVM Energetika néven fut tovább. Az NKM helyett is NVM néven futnak majd a cégek.
Vállalat A britek engedélyezték a Pfizer-BioNTech-vakcina forgalmazását
MTI | 2020. december 2. 09:42
A szigetország ezzel a világon elsőként hagyott jóvá koronavírus-oltást.
Vállalat A követelésük 60 százalékához jutottak hozzá a Malév károsult utasai
Szakonyi Péter | 2020. december 1. 18:59
Nyolc év után végre pénzükhöz jutottak a Malév csődjében ragadt utasok - legalábbis egy részük. A nemzeti légitársaság leállása után hoppon maradtaknak a le nem utazott jegyek árának egy részét az IATA fizette vissza az elmúlt hetekben - de hogy mennyit és kinek, azt most is homály fedi. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy maguk az utasok fizették az IATA perköltségeit is. Hogy mennyit? Az is titkos.
Vállalat A pandémia árnyékában borultak virágba - friss magyar fintech-sikerek
Natív tartalom | 2020. december 1. 13:25
Távolságot tartunk, nem érintkezünk, sőt, leginkább ki se mozdulunk otthonról – de a pénzügyeket attól még változatlanul intéznünk kell. Hogy ezt könnyebben és biztonságosabban tudjuk megtenni, abban segítenek a PSC CEE és az Ff.next megoldásai. Mindkét magyar fintech cég a gödör helyett a kihívást látta meg a járványhelyzetben, és némi iránymódosítással, valamint annál több innovációval mindketten sikeresen reagáltak is rá. További közös vonásuk, hogy mindkettejüket az OXO csoport támogatja.
Vállalat Vállalati egészségprogramok: megéri belevágni?
PR | 2020. december 1. 11:54
Az egészségügyi kiadások egy vállalat esetében elsősorban költségként jelennek meg. Egy hatékony vállalati egészségprogram révén azonban a cégvezetők a munkavállalók egészségére fordított összegekre beruházásként is tekinthetnek, ami visszatérül. De mennyire számszerűsíthető egy vállalati egészségprogram megtérülése?
Vállalat Atlétikai stadion: nettó 2,88 milliárdos megbízásról jött a hír
Privátbankár.hu | 2020. december 1. 08:41
Három év múlva rendezik a vébét.
Vállalat Néhai vezérének tiszteletére nevezték el a Mol új egységét
Privátbankár.hu | 2020. november 30. 18:40
Tízmillió euró beruházással új kutatási és fejlesztési központot adott át a Mol Százhalombattán a Dunai Finomítóban - közölte az olajipari társaság.
Vállalat Rég avatott ennyi üzemet Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2020. november 30. 18:23
Számos vállalat új egységének átadásán ott volt hétfőn a külgazdasági és külügyminiszter. Volt informatikai központban, autóipari vállalatnál, fémmegmunkáló üzemben és padlóburkolatokat gyártó cégnél is.
Vállalat A szórakoztatás mellett üzleti ügyekkel is foglalkozniuk kellett a legendás zenészeknek, Balázs Fecónak és Benkő Lászlónak
Baka F. Zoltán | 2020. november 30. 15:05
Több cégben is érdekeltek voltak.
Vállalat Bizonytalan időszakban a cégeknek sem érdemes kockáztatni?
Natív tartalom | 2020. november 30. 10:03
A jelenlegi gazdasági válság sújtotta időszakban érdemes a vállalatoknak a kezelhető kockázataikkal törődni. Számos olyan szituációra köthető biztosítás, amelyek bekövetkezése esetén a vállalkozás léte is veszélybe kerülhet.
hírlevél