Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
A magyar kormány különleges védelmet biztosít a német autógyártóknak, cserében ugyanakkor elvárja, hogy azok ne zavarják a köreit. A BMW debreceni beruházása előnyös a német cégnek, a magyar kormánynak és Magyarországnak is – a kérdés már csak az, hogy mennyibe kerül ez nekünk, és ki fog a gyárakban dolgozni.
A BMW Group leendő új gyárának helyszíne Debrecen határában. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A BMW több európai város közül választotta ki Debrecent új autógyára helyszíneként, jelentette ki még július végén Szijjártó Péter a  beruházás bejelentése alkalmából tartott sajtótájékoztatón. A külgazdasági és külügyminiszter szerint a bajor prémiumautó-gyártó az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a duális szakképzés, valamint a színvonalas informatikai, műszaki képzések miatt választotta a hajdúsági várost.

Meghosszabbított munkapad

Emellett persze más okok is szerepet játszottak abban, hogy Debrecen nyerte az új gyárért folytatott európai versenyfutást.  A befektetőknek fontos, hogy "Magyarország nagyon jól össze van kötve a Nyugattal” – idézte a Deutsche Welle egy osztrák gazdasági elemzőintézet, a Wiener Institut für internationale Wirtschaftsvergleiche szakértőjét a napokban.

Richter Sándor emlékeztetett arra, hogy a BMW-beruházás egy hosszú tradíció folytatása: Magyarország már a vasfüggöny leomlása óta „meghosszabbított munkapadként” szolgál a német autógyártók számára. Ő is előnyként említette a jól képzett munkaerőt és az adócsökkentéseket. A kilenc százalékos társasági adó például a legalacsonyabb az EU-ban.

Gyenge szakszervezetek

A munkáltató szempontjából pozitívum az is, hogy Magyarországon gyengék a szakszervezetek. „2012-ben alapvetően megreformálták a munkajogot, ami így kedvezőbb lett a vállalatok számára” – mondta a német lapnak Dirk Woelfer.

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője szerint a magyarországi cégeknél kevés érdekvédelmi szervezet működik, a munkavállalás keretfeltételeit pedig – Németországgal ellentétben – nem régiónként és ezen belül ágazatonként, hanem vállalatonként szabják meg. Ez szintén a munkáltatóknak kedvez.

Dirk Woelfer a vonzó tényezők között említette a debreceni repülőteret, a képzett munkaerőt és a helyi beszállítói hálózatot is. Emellett emlékeztetett arra, hogy a német vállalatok közvetve félmillió munkahelyet teremtettek Magyarországon, és az átlagnál magasabb fizetéseket kínálnak. Ráadásul míg korábban a kiszámíthatatlan jogi környezet negatívan hatott a cégekre, az elmúlt években ezen a téren is javult a helyzet.

Vörös szőnyeg

Richter Sándor szerint a magyar kormány a német autógyártóknak különleges védelmet biztosít, és kihagyja őket a külföldi befektetők elleni kampányaiból. Mint a német lap fogalmaz: kiteríti előttük a vörös szőnyeget.

Cserében ugyanakkor elvárja, hogy ne tegyenek neki keresztbe, és ne veszélyeztessék az oligarchái érdekeit. Igaz, ez ebben az iparágban nehéz is lenne, hiszen a magyar kormány (illetve gazdasági holdudvara) saját autógyárat nem akar alapítani.

Ki fog itt dolgozni?  

Hosszútávon mindenesetre problémát jelenthet a képzett munkaerő hiánya. „A brain drain valós probléma. Az elmúlt években több százezer magyar hagyta el az országot, főleg a magasan képzettek mentek el” – emlékeztet a Deutsche Welle.

Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, Debrecen volt polgármestere a Heti TV Pirkadat című műsorában a munkaerőhiányt firtató kérdésre azt mondta: a városban és környékén közel 400 ezer ember él, tehát szerinte még van megfelelő mértékű munkaerő-kínálat. Helyi híradások szerint viszont a térségben már most hatalmas a verseny a képzett dolgozókért: idén júniusban több mint ötezer álláshely volt betöltetlen.  

Egyelőre arra sincs válasz, hogy a magyar kormány mennyivel támogatja a beruházást. Kósa Lajos szerint közvetve másfél év munkája van a gyár megszerzésében, és  a magyarok tették „a legjobb helyszínajánlatot".

2023-ban indulhat a gyártás

Mint arról beszámoltunk, a debreceni gyár építése várhatóan 2019 második felében kezdődik. A beruházás értéke több mint egymilliárd euró. Az üzem kezdetben több mint ezer embernek ad majd munkát, emellett számos új munkalehetőség jöhet létre a beszállítóknál és egyéb szolgáltatóknál.

Német sajtóhírek szerint az üzem 2023-ban kezdheti meg működését, és kezdetben évi 150 ezer járművet (elektromos, hibrid és robbanómotoros autókat) gyárt majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat "Megtaláltuk az utunkat a borkészítésben" – Schieber Anita borról, alkotásról és üzletről
Privátbankár.hu | 2021. január 18. 15:59
Egy szokatlanul barátságtalan időjárással megvert évben, nehéz évjáratban indult útjára tíz évvel ezelőtt a Schieber Pincészet, a kezdeti nehézségek azonban így sem tudták elvenni a kedvet a továbbiaktól. Schieber Anita és férje, Schieber Markus tudatos technológia-fejlesztési lépésekkel, elhivatottsággal, tapasztalatszerzéssel vágott neki a megmérettetésnek, amely a borbarátok kegyeiért zajlik. A tudatos beruházások, a minőségre törekvés és a küldetéstudat meghozta az eredményeket is. A Schieber borok több rangos díjat elhoztak már, Schieber Anita mégis arra a legbüszkébb, hogy a szekszárdi borvidék messze földön híres borászokból álló mezőnye tavaly a borvidék legjobbjának választotta a Tabu kékfrankost.
Vállalat Megint emelte a béreket az Aldi - ennyi most a kezdőfizetés
MTI | 2021. január 18. 11:13
4-8 százalékkal emelte idén a béreket az Aldi Magyarországon.
Vállalat Rövidített munkaidőre kényszerülnek a német autógyárak, mert a kütyüipar elvitte az alkatrészeket
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 09:25
Fennakadt az elektronikai alkatrészek szállítása. Visszapattanna a termelés, de így nem tud.
Vállalat Karácsony Gergely szerint kompenzációt kell adnia a kormánynak a kiesett iparűzési adó után
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 14. 17:09
Teljeskörű és automatikus kompenzációt kell, hogy kapjanak az önkormányzatok - mondta Budapest főpolgármestere a kormányzat és önkormányzati szövetségek egyeztetése után. 
Vállalat 3,3 milliárd forintból fejleszti hazai központjait a GE
MTI | 2021. január 14. 10:26
Budapesten és Szegeden lesz bővítés, a cég 45 új mérnököt vesz fel.
Vállalat Sikeresen jöttek ki a korona-évből a HR-világ magyar innovátorai, és közben még a bajba jutottakon is segítettek
Natív tartalom | 2021. január 14. 08:58
A Blue Colibri App célja a kezdetektől az volt, hogy átsegítse az itthon még mindig több sebből vérző vállalati belső kommunikációs gyakorlatokat a 21. századba. Aztán tavaly márciusban beütött a koronavírus, és úgy érezték, a saját cégük építése ebben a helyzetben már nem lehet az egyedüli cél, így létrehoztak egy ingyenes alkalmazást, mellyel a leginkább küszködő vállalkozásoknak segítettek, hogy a felfordult világban is működőképesek maradhassanak, majd beszálltak egy projektbe, ahol egyszerre támogatták egy teljes szektor állástalanná lett dolgozóit és a munkaerőhiánnyal küzdő intézményeit. És közben a várakozásaikat messze felülmúló sikereket arattak.
Vállalat Továbbra sincs meg a 2021-es bérmegállapodás
Székely Sarolta - Valkai Nikoletta | 2021. január 13. 11:39
Szerdán sem született megállapodás a minimálbér és a garantált bérminimum idei emeléséről. A koronavírus-járvány miatt az országos béralkut soha nem látott bizonytalanság jellemzi. A munkáltatók belemennének a 4 százalékos, a munkavállalói oldal kitart az 5 százalékos emelés mellett.
Vállalat Végelszámolják az ifjabb Borkai vezette céget
Baka F. Zoltán | 2021. január 12. 19:04
A hajós orgián részt vett ikerpár budapesti vállalkozása is befuccsolt.
Vállalat Az MNB még több pénzt önt a Növekedési kötvényprogramba
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 12. 17:03
A monetáris tanács döntése alapján január 13-i hatállyal 750 milliárd forintról 1150 milliárd forintra emelkedik a Növekedési kötvényprogram keretösszege, és módosulnak a program feltételei - közölte a honlapján a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Vállalat Koronavírus-vakcina: egy hónapon belül jöhet a várva várt szer
Király Béla | 2021. január 12. 16:22
A Pfizer és a Moderna szere mellett sokan várják a nagy dobást, azt a vakcinát, amelyből egyetlen dózis is immunitást biztosít. A most napvilágot látott információk szerint ez most kézzelfogható közelségbe került.
Friss
hírlevél