6p
Az évtized legnagyobb havi visszaesését jelentette az európai autópiacról a JATO: szeptemberben 23,4 százalékkal kevesebb járművet értékesítettek, mint egy évvel korábban. Látványosan szenved a német piac és nagyon nehéz időket él a VW-csoport: sok év után taszították le a csúcsról őket és a Golfot is. A magyar piac jobban teljesít.

1,12 millió autó állt forgalomba Európában a kilencedik hónapban, ami 343 ezerrel kevesebb, mint tavaly szeptemberben. Ha az év első 9 hónapját egyben vizsgáljuk, akkor azért lényegesen szebb a kép: 2,3 százalékkal több autót adtak el januártól szeptemberig, mint egy éve.

A szeptemberi zuhanás gyakorlatilag az egész piacot érintette - a JATO által követett 27 piacból 23 kétszámjegyű zuhanást könyvelhetett el, egyedül Horvátországban mértek emelkedést. A jelentős visszaesésre van magyarázat: számos modellt egyszerűen nem lehetett megvásárolni a kereskedésekben, mivel nem rendelkeznek a frissen életbe lépett WLTP szabályozás szerinti vizsgálati eredményekkel.

Mi az a WLTP, ami ennyire elintézte a piacot?

Röviden: az autókat most már csak úgy lehet eladni, ha olyan fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat mellékelnek hozzájuk, amelyek nem csak gyári- illetve tesztkörülmények között, hanem sokkal inkább a valós felhasználás közben is elérhetőek.

Hosszabban: 2017. szeptember 1-én lépett hatályba a WLTP (Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása; Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), amely fokozatosan váltja le a legutóbb 1997-ben módosított NEDC szabályozást.

A WLTP szabványát világszerte gyűjtött menetadatok alapján fejlesztették ki, és a belvárosi forgalomtól egészen az autópálya-szakaszokig magában foglalja a különböző menethelyzeteket. Az NEFZ-vel szemben a WLTP jóval dinamikusabb, mivel elődjénél jóval több gyorsítási és fékezési fázist tartalmaz, emellett az adott modell egyedi felszereltségének a saját tömegre, az aerodinamikai tulajdonságokra, valamint a fedélzeti elektromos hálózat áramfelvételére (készenléti állapot áramfelvétele) kifejtett hatását is tekintetbe veszi. Összességében a kapott eredmények sokkal közelebb állnak a mindennapos használat során észlelt eredményekhez.

A Renault által összeállított táblázat így hasonlítja össze a korábban használt NEDC és a jelenlegi WLTP vizsgálatokat:

NEDC WLTP
Jellemzők Ciklus időtartama (perc) 20 30
Távolság (km) 11 23
Átlag sebesség (km/h) 34 47
Maximális sebesség (km/h) 120 131
Leállási idő %-ban 24 13
Eredmények A vizsgálati eredmények jelentősen eltérnek a valós vezetési körülmények között mért eredményektől A vizsgálati eredmények jobban tükrözik a valóságot
Jármű/motor/sebességváltó típusonként egy eredmény áll rendelkezésre Jármű/motor/sebességváltó típusonként egy minimális és egy maximális eredmény áll rendelkezésre

2017 szeptemberétől nem lehet olyan új modellt bevezetni, ami nem rendelkezik WLTP szerinti fogyasztásmérési tanúsítvánnyal; 2018. szeptember 1. óta pedig nem is lehet értékesíteni olyan autókat, amelyek nem rendelkeznek ilyen újfajta fogyasztásmérési eredménnyel.

Felipe Munoz, a JATO globális elemzője úgy kommentálta az adatokat: a visszaesés valóban jelentős, bár valamelyest lehetett rá számítani. Amíg a piacon lévő modellek jelentős része nem rendelkezik az újfajta körülmények között végzett vizsgálati eredményekkel, addig továbbra is esni fognak az újautó-regisztrációk. A nagy kérdés az, hogy ez meddig tart majd - ez attól függ, a gyártók mennyi idő alatt tudják az új vizsgálati eljárásoknak alávetni azokat a modelljeiket, amelyeket a piacon akarnak tartani.

Ezért nem tudtál új autót venni

A JATO adatai szerint mindenesetre a piacon lévő modell-verziók mindössze 57 százaléka rendelkezik az új WLTP-nek megfelelő teszteredményekkel. Ez azzal jár, hogy az autószalonok sok esetben még a készpénzes vevőket sem tudják kiszolgálni értelmezhető határidővel: akár heteket vagy egy hónapnál is többet is kell várni addig, amíg a kiválasztott modell elérhetővé válik - ha éppen olyat sikerült kiszúrni, amelyik nem rendelkezik WLTP-teszttel. A kínálatból emellett sok gyártó ideiglenesen vagy véglegesen kivett bizonyos motortípusokat, amelyek nem felelnek meg az új normáknak.

Magyarország jobban teljesít

Az egyes országok piacai közül egyedül Horvátországban adtak el több autót, mint tavaly szeptemberben; a magyar piac viszont kiválóan teljesít. Nálunk volt a legkisebb visszaesés tavaly szeptemberhez képest, az első 9 hónapot egyben vizsgálva pedig Magyarországon volt az egyik legnagyobb, 26,6 százalékos emelkedés az értékesítésekben. A legnagyobb havi visszaesés a román piacon volt (-73,8 százalék), a német piac pedig látványosan szenved: 30 százalékot estek a szeptemberi értékesítések, az idei bővülés pedig mindössze 2,4 százalékos az első 9 hónapot tekintve.

Mélybe taszították a VW-t és a Golfot

Közel 8 éve a VW csoport vezeti a piaci eladásokat - ez a trend azonban most megtört. A csoport minden márkája veszített piaci részesedéséből. Volkswagenből 53 százalékkal kevesebbet adtak el, mint egy éve, Audiból 60 százalékkal (!), Seatból 33 százalékkal, Skodából pedig 29 százalékkal. A VW csoport a legnagyobb veszteséget épp a németországi piacon könyvelte el, itt 61 százalékkal csökkent az értékesítés. Csoportszinten az Opel/Vauxhall, Peugeot és Citroen márkákat is magába foglaló PSA előzte meg őket.

A német gyártók közül a BMW értékesítése 7, a Mercedesé 14 százalékkal esett egy év alatt.

2017 márciusa óta a VW Golf volt a legtöbbet értékesített modell Európában - szeptemberben viszont 71 százalékkal kevesebbet adtak el belőle, mint egy éve, így 12 helyet esett vissza a listán. Az Opel (az Egyesült Királyságban Vauxhall) állt az élre a márkák és a modellek ranglistáján is - ez utóbbi annak köszönhető, hogy Corsából 5 százalékkal többet adtak el, mint tavaly.

Történelmi mélyponton a dízel, csúcson az alternatív hajtás

A vállalati és flottás vásárlások piaci részesedése a teljes forgalmon belül szeptemberben az előző havi 59 százalékról 53-ra esett. Az értékesített autókon belül történelmi mélypontra zuhant a dízeles autók aránya, már nem éri el a 33 százalékot sem. Ezzel szemben az elektromos, hibrid és plug-in hibrid kategória részesedése történelmi csúcsra, 7,9 százalékra emelkedett - 85 300 darabot adtak el belőlük, ami 12,7 százalékkal több, mint tavaly szeptemberben. (Az alábbi ábrán a HEV a hibrid, a PHEV a plug-in hibrid, a BEV a tisztán elektromos autókat jelenti:)

A vásárlók rákaptak a városi terepjárókra

A vásárlók körében egyre népszerűbbek a városi terepjárók, avagy SUV-k: bár természetesen ebben a körben is esett az értékesítés volumene (közel 11 százalékkal), piaci részesedésük már elérte a 36,4 százalékot. Ez annak is köszönhető, hogy az SUV-k között sok az új, jobban felszerelt modell, így könnyebben felelnek meg a WLTP-teszteknek is. Szeptember legnagyobb vesztese a közép- és a kompakt kategória volt.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Erős kritika Nagy Mártonéknak, a kriptocég lábbal szavaz
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 12:01
A Kriptomat, amely december 19-én lépett be a hazai piacra, úgy döntött hogy december 26-án este 11 órától felfüggeszti magyarországi szolgáltatásait.
Vállalat Az amerikaiak engedélyt adtak a szerb NIS-nek, de nem olajvásárlásra
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 09:01
A szerbiai állami olajvállalat, a NIS amerikai jóváhagyást kapott az orosz részesedés eladásáról szóló tárgyalásokhoz.
Vállalat Erős kínálat, de visszafogott kereslet jellemzi a kkv-hitelezést
PR | 2025. december 24. 11:42
A magyar kis- és középvállalatok számára a finanszírozási források ma is elérhetőek, a kihívás inkább az ideális gazdasági környezet megteremtése. A vállalkozások egyre tudatosabban kezelik hitelügyleteiket, a bankok pedig partnerekként támogatják őket abban, hogy a források valódi beruházásokat szolgáljanak. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Benkó Tamás, az UniCredit Bank kis- és középvállalati területének ügyvezető igazgatója osztotta meg tapasztalatait a kkv-hitelezés aktuális trendjeiről.
Vállalat Semmi nem állíthatja meg a kínai céget
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:01
A karácsony csak megerősítette a Temu vezető pozícióját a webshopok között.
Vállalat Búcsút intenek keleti szomszédunknak a svédek
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 09:34
Kivonul Romániából a skandináv ország reprezentánsa, a Lindab.
Vállalat Nem áll le a 4iG, újabb felvásárlást hajtott végre
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 08:31
Leányvállalata többségi tulajdonrészt vásárol a HeliControl Kft.-ben.
Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG