A Mol-csoport olajkereskedelmi megállapodást kötött a másik nagy magyar energiamamuttal, az MVM-csoporttal, hogy tovább diverzifikálja a térség, de különösen a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia ellátási portfólióját. Az együttműködésnek köszönhetően a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti a finomítóiban bedolgozott alternatív kőolaj mennyiségét. Mindkét cég a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül szállítja a törökországi Ceyhan terminálra a Kaszpi régióból származó nyersolaját, amely onnan kerül tovább Mol-csoport piacaira. Az olajcég évek óta dolgozik azeri kőolajjal: a vállalat 2020-ben szerzett részesedést az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly 5 millió hordó nyersanyagot szállított a régióba. Az MVM-csoport 2024-ben lépett be befektetőként az azeri térségbe, a Shah Deniz földgáz és kondenzátum (kőolaj) mező termelési megosztási megállapodás 5 százalékos részesedésének megvásárlásával – derül ki a Mol csütörtökön kiadott közleményéből.
Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőben talált kőolajból minden hónapban átlagosan 100 ezer hordónyi mennyiséget vásárol a Mol, hogy tovább diverzifikálja a régió ellátását. A két cég kereskedelmi együttműködése éves szinten körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat jelent a régió számára – azon a havi 1 szállítmányon felül, amit a Mol eddig is behozott régióba.
„Az MVM-csoport az elmúlt időszakban számos lépést tett Magyarország és a régió földgázbeszerzésének diverzifikációjáért. Büszkék vagyunk arra, hogy a kőolajellátásba bekapcsolódva tovább növelhetjük térségünk ellátásbiztonságát. Az MVM Shah Deniz-ben megszerzett részesedése nem csupán egy kiváló pénzügyi befektetés, hanem közvetve segíti a régió energiaellátását is, mivel az itt kitermelt kőolaj egy része a közép-európai régióba jut. Az MVM és Mol példaértékű összefogása kölcsönösen előnyös logisztikai konstrukciót biztosít Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára. A szerződés teljes mértékben illeszkedik a hazai ellátásbiztonság megerősítésének igényéhez, illetve az MVM Csoport 2035-ig szóló stratégiájához” – mondta Martini Réka, az MVM-csoport stratégiai és tranzakciós igazgatója.
Fotó: Depositphotos
A Mol évek óta törekszik a régió ellátási portfóliójának diverzifikálására: a vállalat már 2022 előtt 170 millió dollárt költött az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, hogy legalább két működőképes ellátási útvonallal erősítse a régió energetikai pozícióját. Az azóta eltelt időszakban a vállalat 14 különböző alternatív kőolajfajtát tesztelt, és folyamatosan dolgozik azon, hogy finomítóiban növelje a technológiai rugalmasságot.
„A Mol álláspontja világos: minél több forrásból tudunk behozni kőolajat a régió tengertől elzárt országaiba, annál biztonságosabbá és megfizethetőbbé válik az üzemanyag-ellátás. Évek óta dolgozunk azon, hogy a finomítói technológia és infrastruktúra fejlesztése mellett diverzifikált beszerzési portfóliót építsünk ki. Az MVM-mel kötött kereskedelmi megállapodás fontos előrelépést jelent a törekvéseinkben, hiszen egy kiszámítható és kontrollálható megoldást nyújt számunkra. Sok feladatunk van még, hiszen a régió ellátásbiztonságához legalább két működőképes és kereskedelmileg versenyképes kőolaj-vezetékre van szükség, az Adria-vezetékre pedig egyelőre nem lehet teljesértékű ellátási útvonalként tekinteni” – fogalmazott Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream ügyvezető igazgatója.
A Mol-csoport évek óta dolgozik azeri kőolajjal a finomítóiban: a vállalat 2023 márciusában arról az azerbajdzsáni Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőről szállított Azeri Light típusú kőolajszállítmányt a Slovnaft finomítójába, amelyben 2020-ban szerzett részesedést. A 80-90 ezer tonnás szállítmány a törökországi Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is többféle a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát teszteltek sikeresen, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkövet jelentett a vállalat életében.
A két nagy magyar energetikai vállalat külföldi együttműködésének a pénzügyi előnyök mellett stratégiai jelentősége is van, mivel a közösen megtöltött hajók a magyar energiabiztonságot is szolgálják.